Nekromanti Stridskonster - vaoen eller inte vapen?

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Stridskonsterna är som bekant indelat i moment(speciellt vapen), tekniker och ett färdighetsvärde på det. Alla moment kan hantera alla tekniker och de besläktade momenten saknar teknikerna och använder enbart samma FV fast med en extra tärning.

Vapenfärdigheten Svärd håller under tiden närmast 40 moment medan en vanlig stridskonst får nöja sig en moment eller en uppoffring på alla sina tekniker för att få två ytterligare.

Det är detta som är lite besynnerligt. En vapenmästare som lär sig bruka stridssvärd tilll max bör inte ha några nämnvärda svårigheter att använda ett calanasvärd för utom det lilla faktum att det väger 2 hekto mindre och är desto spetsigare. Likaså bör en van svärdsfäktare kunna använda slagsvärd, Thalasvärd, krell-lukh och celencald utan någon större skillnad. Så fungerar det hos vapenfärdigheterna så varför inte hos stridskonsterna.

Jag antar Neogames har gjort på detta sätt för att behålla någon form av balans och inte göra krigare för mycket men när man är en vapenmästare (vi döper honom till Roger) som kastat ut hälften av sina färdighetspoäng på den unika stridskonsten "Rogers Svärdsfäktande" bör man väl inte nöja sig med åtta moment och inte komma i närheten av vapenfärdigheten Svärd. Plötsligt blir svärdsmästaren Roger imbecill då han råkar få tag i ett thalasvärd som han förbarmat sig ett par dyra momentpoäng att inte skaffa och måste leta vidare för att få tag i det perfekta svärdet.

Mitt förslag är helt enkelt en ändring. Moment betyder inte en speciell svärdsort utan kort och gott varenda svärd. Krigare höjer sig rejält övergenomsnittet och sådana RPrna blir definitivt bättre i striderna men givetvis så även SLPrna.

Vissa vapen är väldigt olika konstruktionen från de andra vapnena i vapengruppen som t ex långbåge, krell-spaz, cireklspjut, treudd och framför allt petya kan Sl kräva en momentspecialisering i för att få finnas i Rpns arsenal.

Är det någon som håller med mig eller blir krigare plötsligt för bra?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Stridskonster - vapen eller inte vapen?

Vi drängar har närt liknande tankegångar, men valde en annan åtgärd än du. Vi ville inte göra momenten alls lika breda som vanliga vapenfärdigheter, det skulle ju ta bort hela grejen med att vanliga vapenfärdigheter är bredare men mindre specialiserade, utan gjorde istället så att ett moment kan vara besläktat med liknande vapen, som då kan brukas med +Ob1T6 i svårighet. Exakt vilka dessa vapen är och så, och ja, en massa andra revideringar av stridskonstsystemet också för den delen, har vi lagt upp på Drunoks Drängar.

- Ymir, hänvisar
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
men om man har momentet svärd i stridskonsten som du då tycker man ska ha behärskar man alla svärd då? det är ju jätte dummt tycker jag, det är stor skillnad på ett enhandssvärd och ett tvåhandssvärd. och samma gäller yxor och de flesta vapen typer.

om man ska göra som du tycker. så tycker jag man sak dela upp det i fler grupper så svärd delas upp tvåhandssvärd och enhandssvärd
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Stridskonster - vapen eller inte vapen?

Om vapnet hanteras i en eller två händer beror ju på personen och inte på svärdet. Det går att slåss med ett kortsvärd i två händer.
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
Re: Stridskonster - vapen eller inte vapen?

jo sant...men då kan man ta ifrån vad rollpersonen kan använda för vapen i enhand och i två händer. jo sant att man kan använda ett kortsvärd i två händer men vad e de för bra med det...finns det några regler för det, jag kommer ej ihåg?
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Stridskonster - vapen eller inte vapen?

Det finns inga egentliga regler i Eon om vad som händer om man använder ett enhandsvapen i två händer, utom att "man inte får någon fördel av att använda vapnet i två händer" (Eon sidan 144). Och det anser vi är lite fel...

Så istället föreslår vi att om en person har en STY som är lika hög eller högre än STYK på vapnet, vapnets fattning normalt är 1H, men personen använder vapnet i två händer och inte använder sköld (samtliga dessa fyra villkor måste uppfyllas), så inträffar följande effekter:

Första siffran på SI minskar med ett, eftersom den knasiga fattningen förhindrar att vapnets längd utnyttjas maximalt.
Andra siffran på SI ökar med ett, eftersom han kan hantera vapnet snabbare.
Skadan ökar med +Ob1T6, eftersom man kan ta i mer.
Man får en poäng extra Utmattning per handling som man utför med ett enhandat vapen i tvåhandsgrepp, eftersom man tar i mer än vad man bör göra.


Den fanns i bakhuvudet men det är så snyggt med copy/pastade saker :gremsmile: (står på http://www.foxtail.nu/eon_kluris.html )
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Tillägg

Som tillägg bör nämnas att jag spikar på ett alternativt system för moment, som bygger på hur vapnet används, och inte vilket vapen det är i första hand. Sen blir det förstås lite knepigt om man försöker använda en muhadinsabel på samma sätt man brukar veva runt med sitt storsvärd...

/Joel
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Ett alternativ vore ett system där man inte alls använder moment. Istället har man en mängd tekniker som stridskonsten behärskar. Exempelvis:
Hugg med enhandsvapen
Stickanfall med stångvapen
Parad med tvåhandsklinga
Etc.
Dels skulle detta ge en bättre bild av hur stridskonsten faktiskt fungerar och ser ut, dels skulle det begränsa stridskonstens utövare till att göra de tekniker han faktiskt är tränad till att göra. Om han sedan har ett vapen som man kan utföra samma teknik med, så borde det inte vara något hinder.
I ett sånt här system kunde man ersätta de gamla "momenten" med en fingervisning om vilka vapen stridskonsten vanligtvis utövas med.

Jag menar inte att varje sådan här teknik ska ha en specialfunktion i stil med modifierad skada, initiativ etc, utan "hugg med enhandsvapen" skulle fungera precis som när en person med färdigheten svärd och ett kortsvärd gör ett hugg.

Naturligtvis är det här en stor revision av stridskonstsystemet... men ändå något jag ville dela med mig av.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Ännu enklare. Slopa stridskonsterna helt, låt alla stridskonsttekniker köpas som specialiseringar till vapenfärdigheter (eller annan relevant färdighet, t ex Akrobatik för Utmanövrering). Man betalar lika mycket för specialiseringen som tekniken kostar i en stridskonst idag (dvs det blir vanligtvis dyrare än andra specialiseringar), och man kan bara använda teknikerna med vapen som man även specialiserat sig i.

Enkelt och lättskött, samt att man slipper dumheten att man kan bli riktigt sjukt bra i en vapenfärdighet men fortfarande saknar "djupare förståelse för eller insikt i hur man verkligen strider på det bästa eller effektivaste sättet..." (Eon II, s. 290). Störtlöjligt. :gremsuck:

/Rax
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
Äntligen någon som fattat [NT]

Stridskonster är onödiga det är ett extra system att göra samma sak på.

Lijat - som haft tekniker som specialiceringar ett tag.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Är du säker på det?

Ifall du inte har en sköld i näven håller du svärdet i båda händer. Du förlorar bara på att hålla den i en hand så vida det inte är för kort. Då ger mer färdigheten Sköld insikt i hur man släpper den ena handen och övergår till enhandsvapen.

Dod har ett liknande system som du föreslår men då är det mer vapen som dem räknar med används i en hand och vapn som bara kan användas i två händer. När man tänker efter är det inte stor skillnad alls på de olika svärden, yxorna och klubborna såvida de inte bär en mycket annorlunda funktion som t ex petya eller värja.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Re: Stridskonster - vapen eller inte vapen?

Men är det verkligen så nödvändigt att vapenfärdigheterna är de enda som är bredare. En stridskonst är ju mycket svårare att få tag på och tar mer tid att träna upp så varför ska det vara sämre än en vapenfärdighet. Ifall man tycker att det blir för många vapen är det bara att höja momentkostnaden till 3 poäng eller nått så att det blir svårare.
 
Top