Okej, en del av er kanske kommer ihåg att jag postade om Mau-Feng här för ett tag sedan. Vi har fortsatt jobba med det, även om det gått långsamt, och har bland annat kommit fram till en lista på stridskonster som lärs ut där. Innan jag postar dem så vill jag varna för att de kan anses "high-fantasy" eller bara icke-eon av en del av er (speciellt då de nya teknikerna som följer med). Trots detta så skulle jag (och resten av teamet) uppskatta konstruktiv kritik på dem. Vi håller oss också från att posta mer om Mau-Feng tills vi har färdigställt mer information, så att en mer komplett bild kan ges.
Här följer de stridskonster som vi skrivit. Dessa är de stridskonster som lärs ut inom klanerna. De tekniker som är skrivna inom hakparanteser är de avancerade teknikerna, när rollpersonen skapas kan dessa endast läras av klankrigare. De avancerade teknikerna är de tekniker som endast de skickligaste besitter, dessa och lärarna. För moment anger namnet inom parantes det formella momentet, medans det innan angivna är avsett för Drunoks Drängars momentklumpar:
Sel-ni-nei: Detta är den stridskonst som medlemmarna av Li-nei-ni brukar sig av. Då den använder sig av två kortsvärd är den mest användbar i trånga, eller kaotiska utrymmen. Den bygger på en låg och balanserad ställning där man utnyttjar svärdens snabbhet och utövarens vighet för att komma motståndaren inpå livet, för att sedan rikta in sig på de områden där man kan göra mest skada.
Moment: Kortsvärd (Li-sel)
Tekniker: Utspel, Två vapen (kort-kort), Rappt utfall [Tränat anfall: Hugg, Tränat anfall: Stick, Precisionsanfall: Närstrid, Målpunkter, Momentspecialisering: Li-sel ] = 4/4[10/10]
Avancerade tekniker: Mästaranfall: Hugg, Mästaranfall: Stick, Mästarutfall = 17/17
Fah tò Lah: Den stridskonst med Lah tò Fah som Fai-la brukar. Den är utpräglat offensiv, och får räknas som relativt primitiv och brutal. Utövarna får tränas i att utstå mindre skador, medans deras stridskonst utnyttjar detta faktum och den hårda fysiska träningen genom att förlita sig på individens styrka och förmåga att kunna skaka av sig mindre slag för att på detta sätt kunna få tid och rum för att svinga sin yxa, ofta med ett dödligt resultat.
Moment: Tvåhandsyxor (Lah tò Fah)
Tekniker: Utspel, Bärsärk, Tränat anfall: Hugg, Meditation [Avancerat anfall: Hugg, Stålsättning, Stridsvråla, Momentspecialisering: Lah tò Fah] = 5/4[10/9]
Avancerade tekniker: Fakirkonst, Snabb återhämtning, Dödande anfall = 17/16
Falei-futon: En relativt defensiv obeväpnad stridskonst som lärs ut inom Hanoi tò Futon. Den fokuserar på att sätta motståndaren ur stridbart skick utan att skada denne allt för allvarligt, samtidigt ställer den inte så höga krav på utövarens fysik. Dess användbarhet i regelrätt strid är tvivelsam, men en diciplinerad Futon kan med den försvara sig själv från många ofredanden. Utövaren har en förvånansvärt hög och avslappnad ställning, vilket lurar många okunniga.
Moment: Slag, Grepp
Tekniker: Avancerat kast, Medföljning [Avväpna (grepp), Bedövande slag, Precisionsanfall: närstrid] = 4/3[9/7]
Avancerade tekniker: Avancerat anfall: kross, Mental koncentration, Uppresning, Utspel, Utmanövrering = 18/16
Gwailo-nan Vaga: Shun tò Gwailos hemliga stridskonst med det bestialiska, men väl utformade vapnet Shaol. Stridskonsten går primärt ut på att kunna nedgöra även väpnade vakter tyst och effektivt, och kräver ett slipat sinne och en vältränad kropp för att kunna utnyttjas till sin fulla effektivitet. Överaskande manövrar är ett viktigt moment, och striderna skall helst vara över snabbt. Det har hänt att en skicklig Gwailo orädd kastar sig förbi en vakts svärd för att sedan slita halsen av denne med ett välriktat hugg.
Moment: Klor (Shaol)
Tekniker: Djärvhet, Tränat anfall: hugg, Precisionsanfall: närstrid [Avancerat anfall: hugg, Hoppteknik, Snabbdragning, Momentspecialisering: Shaol] = 4/4[10/10]
Avancerade tekniker: Målpunkter, Mästaranfall: Hugg, Två vapen (kort-kort), Balans = 18/18
Jenloi-mei: Den stridskonst som Meijis klanmedlemmar utnyttjar sig av. Den bygger på stark diciplin och en vältränad kropp. Uppbyggd runt användandet av Mei-lun fungerar den väl både för en ensam krigare och grupper av krigare. En utövare får lära sig att förlita sig på gruppen, men också att anföra spjutet i kombinationer av snabba stick och svepande huggmönster som visat sig mycket effektiva i strid man mot man. I grupp rör sig utövare av Jenloi-mei koordinerat i en dynamisk formation som lämnar en del utrymme för individen.
Moment: Huggspjut (Mei-lun), Sköld (J'ai-mei)
Tekniker: Utspel, Tränat anfall: Hugg, Tränat anfall: Stick, Formationsstrid [Avancerat anfall: Hugg, Avancerat Anfall: Stick, Krigslist, Rappt Utfall, Momenspecialisering: Mei-lun] = 4/4[10/10]
Avancerade tekniker: Snärjande anfall, Mästarutfall, Uppföljning = 17/16
Kumi-nan Buhji: Den diciplinerade svärdskonst som lärs ut inom klanen Bu-yun. Utövaren håller en låg ställning och utnyttjar benen för att få kraft bakom anfallen. Stidskonsten är uppbygd runt dödliga slagserier med Ra-kumi, och skickliga utövare kan nedgöra även duktiga motståndare på några få hjärtslag, då de med hugg efter hugg slår upp garden för att därefter utdela en nådastöt. Klankrigarna får även lära sig att slåss i numerärt underläge, och tränas till fysisk perfektion.
Moment: Stridssvärd (Ra-kumi)
Tekniker: Utspel, Avancerat anfall: Hugg, Uppföljning [Utmanövrering, Mystisk Kroppskontroll, Momentspecialisering: Ra-kumi] = 4/4[9/9]
Avancerade Tekniker: Avslutande anfall, Mästaranfall: Hugg, Avancerat anfall: Stick = 17/17
Yan tò Munia: Chi-lùans vilda stridskonst, i vilken de går lös på motståndaren med den väldiga Lùani-yan. Deras rykte om sig att vara galna har garanterat inte tagit skada av deras använjande av stridskonsten, – det är inte ovanligt att en klanmedlem rusar in i en strid med något som snarast verkar vara en dödsönskan, samtidigt som denne utstöter ett kallt omänskligt tjut. Trots detta har utövaren en rak stolt ställning, och anför vapnet i raka hugg framför sig. De rör sig också med en förvånandsvärd snabbhet och tack vare skickliga utövare har klanens krigare fått det ‘smickrande’ namnet “Nanshai-yune tò Vaga” (Dödens virvelvindar). Grupper av Chi-lùan-krigare är troligen det mest fruktade på ett krigsfält i det Mauriska riket, hur befogat detta är är upp till de som möter dem att avgöra, – om de hinner. Klart är iallafall att de är mycket effektiva i att bryta upp motståndarens formationer. Vad få egentligen vet är att klanens medlemmar besitter en utmärkt kontroll över sina handlingar, åtminstone i strid, även om det inte hindrar dem från att vara riskbenägna.
Moment: Glavar (Lùani-yan)
Tekniker: Stridsvråla, Uppföljning, Tränat anfall: Hugg, Utspel [Avancerat anfall: Hugg, Defensiv fint, Medföljning, Momentspecialisering: Lùani-yan] = 4/3[10/9]
Avancerade tekniker: Mästaranfall: Hugg, Virvlande anfall, Rappt utfall = 18/18
Sheng tò Krun: Lang tò Chans stridskonst med den stora Krun-hai. Den är väl balanserad och utövare håller en tämligen låg ställning så att benen går att utnyttja i anfall, och låter ofta vapnet vila pekandes mot marken framför dem. Trots vapnets tyngd använder sig Lang tò Chans krigare ofta av snabba svingar, och låter istället vapnets tyngd och sin egen skicklighet stå för dödligheten. Utövare tränas också i att slåss i sparsamt ljus, såsom stjärnornas under en klar natt. En stridsberedd lang har något av en skrämmande aura runt sig, och det har hänt att fiender som mött dennes blick ofrivilligt har ryggat tillbaka.
Moment: Tvåhandsklubbor (Krun-hai)
Tekniker: Utspel, Rappt Utfall, Uppföljning, Tränat anfall: Kross [Avancerat anfall: Kross, Momentspecialisering: Krun-hai, Precisionsanfall: Närstrid, Skrämma/Hota, Vaksamhet] = 4/4[10/10]
Avancerade Tekniker: Mästaranfall: Kross, Mästarutfall, Brutala anfall: Kross = 17/17
Yun'lai: Den slipade stridskonst som Ching Shengs medlemmar tränas i. Klanens krigare utnyttjar stavens längd och sin egen rörlighet för att kunna lägga så mycket kraft som möjligt bakom varje slag. Samtidigt vet de vikten av en bibehållen garde, och att motsvarande öppna upp motståndarens. Utövare håller sig i ständig rörelse och ibland har stridskonsten liknats vid en dans, men det är ingen tvekan om dess effektivitet, – både i dueller och på slagfältet har den visat sig effektiv, dock aningen mindre på det senare. Staven hålls även den i ständig rörelse framför utövaren vilket både ökar dess moment och gör utövaren svåråtkomlig. Skickliga utövare har lagt ner så mycket tid på olika tekniker och rörelser att de i strid verkar vara ett med staven.
Moment: Stavar (Ha'lai)
Tekniker: Utspel, Uppföljning, Tränat anfall: Kross, Hoppteknik [Precisionsanfall: Närstrid, Avancerat anfall: Kross, Medföljning, Momentspecialisering: Ha'lai]=5/5[10/10]
Avancerade Tekniker: Mästaranfall: Kross, Perfektionism, Defensiv fint = 18/18
En förklaring till teknikerna kommer här:
Avslutande anfall: Utövaren är tränad i att efter att ha öppnat motståndarens gard med en serie anfall, kunna utdela ett extra dödligt anfall. Då garden är uppslagen, är det inte ovanligt att ett dylikt anfall innebär slutet på en strid. För att utnyttja tekniken krävs det att motståndaren antingen har slagits till backen, eller att man har utfört minst en uppföljning mot den tilltängte tidigare i rundan. Slaget som föregår det avslutande anfallet måste även det resultera i att motståndaren blir tillbakaknuffad. Uppfylls alla dessa krav kan utövaren välja att ersätta en uppföljning med ett avslutande anfall. Det avslutande anfallet träffar alltid ett tidigare valt träffområde. Det tillfogar även +Ob2T6 skadeverkan, och räknas som ett normalt anfall. Eventuell allvarlig skada slås dessutom med 1T10/2, resultatet avrundas uppåt. Missar anfallet (eller om motståndaren lyckas undvika det) räknas anfallet som fumlat och ett slag på fummeltabellen för närstridsvapen skall slås. Dessutom blir alla försvarshandlingar i nästföljande runda en nivå svårare (+Ob1T6). [Kräver uppföljning.]
Kostnad: 4/4; Inlärningsslag: (Stridskonsten)
Brutala anfall: <skadetyp>: Användaren har tränats i att anfalla i vinklar och mot områden som oftare resulterar i direkta, dödligare träffar. För varje 10 i reducerad skadeverkan som utdelas med ett anfall slås en tärning för att avgöra allvarlig skada. Offret tar skada enligt den allvarliga skada som påvisas av den lägsta av de slagna tärningarna. Tekniken kräver att man måttar på, och träffar, ett utvalt delområde.
Kostnad 3/3; Inlärningsslag: (Stridskonsten + Anatomi)/2
Defensiv fint: Utövare av denna teknik har (ofta) ett utpräglat offensivt stridssätt. De tränas i att med stora risker kunna slå från underläga. Skickliga utövare av denna teknik är livsfarliga då det är omöjligt att veta när ett anfall kommer, då de är experter på att lyckas manövrera vapnet i läge för ett anfall, även om de är hårt pressade. Regeltekniskt är det en försvarsvariation på motanfall, det gör full skada (x1) men är en nivå svårare att genomföra (+Ob1T6). Utöver de vanliga riskerna vid motanfall är risken att allt är förgäves följaktligen större.
Kostnad 2/2 ; Inlärningsslag: VIL.
Djärvhet: Såsom i Vapenmästaren, men är även aktiv även när striden öppnas.
Virvlande anfall: Detta är en mycket avancerad teknik som går ut på att utnyttja ett vapen av avsevärd längd och dess tyngd för att hålla flertalet motståndare på avstånd, samtidigt som man hotar dessa med direkta träffar. Den går inte att utnyttja samma runda som Medföljning, som inte heller kan användas rundan efter. Används tekniken blir alla anfallshandlingar en nivå svårare (+Ob1T6), men användarens eget VINIT-slag påverkas inte av numerärt underläge. Dessutom så kan denne om han så önskar välja att göra ett extra anfall mot alla motståndare han är anfallare mot utöver den första, utan svårighetsökning! Vapnet som används måste ha ett öppnings-SI på minst 4.
Kostnad: 4/4; Inlärningsslag: (STY + Stridskonsten)/2
Snärjande anfall: Denna teknik är mycket användbar mot rörliga motståndare då de virvlande anfallen, ständigt återkommande från olika håll, gör det mycket svårt att undvika så länge utövaren lyckas hålla pressen. Regeltekniskt så får motståndaren en nivå svårare (+Ob1T6) på alla slag mot Undvika (men inte för att parera eller blockera). Det kräver dock att man gör minst ett stötande anfall och minst ett svepande sådant samt att vapnet har ett SI på minst 3/3.
Kostnad: 4/3; Inlärningsslag: (RÖR + Stridskonsten)/2
-ClawHawk, ser helst att flaming hålls på en låg nivå
Här följer de stridskonster som vi skrivit. Dessa är de stridskonster som lärs ut inom klanerna. De tekniker som är skrivna inom hakparanteser är de avancerade teknikerna, när rollpersonen skapas kan dessa endast läras av klankrigare. De avancerade teknikerna är de tekniker som endast de skickligaste besitter, dessa och lärarna. För moment anger namnet inom parantes det formella momentet, medans det innan angivna är avsett för Drunoks Drängars momentklumpar:
Sel-ni-nei: Detta är den stridskonst som medlemmarna av Li-nei-ni brukar sig av. Då den använder sig av två kortsvärd är den mest användbar i trånga, eller kaotiska utrymmen. Den bygger på en låg och balanserad ställning där man utnyttjar svärdens snabbhet och utövarens vighet för att komma motståndaren inpå livet, för att sedan rikta in sig på de områden där man kan göra mest skada.
Moment: Kortsvärd (Li-sel)
Tekniker: Utspel, Två vapen (kort-kort), Rappt utfall [Tränat anfall: Hugg, Tränat anfall: Stick, Precisionsanfall: Närstrid, Målpunkter, Momentspecialisering: Li-sel ] = 4/4[10/10]
Avancerade tekniker: Mästaranfall: Hugg, Mästaranfall: Stick, Mästarutfall = 17/17
Fah tò Lah: Den stridskonst med Lah tò Fah som Fai-la brukar. Den är utpräglat offensiv, och får räknas som relativt primitiv och brutal. Utövarna får tränas i att utstå mindre skador, medans deras stridskonst utnyttjar detta faktum och den hårda fysiska träningen genom att förlita sig på individens styrka och förmåga att kunna skaka av sig mindre slag för att på detta sätt kunna få tid och rum för att svinga sin yxa, ofta med ett dödligt resultat.
Moment: Tvåhandsyxor (Lah tò Fah)
Tekniker: Utspel, Bärsärk, Tränat anfall: Hugg, Meditation [Avancerat anfall: Hugg, Stålsättning, Stridsvråla, Momentspecialisering: Lah tò Fah] = 5/4[10/9]
Avancerade tekniker: Fakirkonst, Snabb återhämtning, Dödande anfall = 17/16
Falei-futon: En relativt defensiv obeväpnad stridskonst som lärs ut inom Hanoi tò Futon. Den fokuserar på att sätta motståndaren ur stridbart skick utan att skada denne allt för allvarligt, samtidigt ställer den inte så höga krav på utövarens fysik. Dess användbarhet i regelrätt strid är tvivelsam, men en diciplinerad Futon kan med den försvara sig själv från många ofredanden. Utövaren har en förvånansvärt hög och avslappnad ställning, vilket lurar många okunniga.
Moment: Slag, Grepp
Tekniker: Avancerat kast, Medföljning [Avväpna (grepp), Bedövande slag, Precisionsanfall: närstrid] = 4/3[9/7]
Avancerade tekniker: Avancerat anfall: kross, Mental koncentration, Uppresning, Utspel, Utmanövrering = 18/16
Gwailo-nan Vaga: Shun tò Gwailos hemliga stridskonst med det bestialiska, men väl utformade vapnet Shaol. Stridskonsten går primärt ut på att kunna nedgöra även väpnade vakter tyst och effektivt, och kräver ett slipat sinne och en vältränad kropp för att kunna utnyttjas till sin fulla effektivitet. Överaskande manövrar är ett viktigt moment, och striderna skall helst vara över snabbt. Det har hänt att en skicklig Gwailo orädd kastar sig förbi en vakts svärd för att sedan slita halsen av denne med ett välriktat hugg.
Moment: Klor (Shaol)
Tekniker: Djärvhet, Tränat anfall: hugg, Precisionsanfall: närstrid [Avancerat anfall: hugg, Hoppteknik, Snabbdragning, Momentspecialisering: Shaol] = 4/4[10/10]
Avancerade tekniker: Målpunkter, Mästaranfall: Hugg, Två vapen (kort-kort), Balans = 18/18
Jenloi-mei: Den stridskonst som Meijis klanmedlemmar utnyttjar sig av. Den bygger på stark diciplin och en vältränad kropp. Uppbyggd runt användandet av Mei-lun fungerar den väl både för en ensam krigare och grupper av krigare. En utövare får lära sig att förlita sig på gruppen, men också att anföra spjutet i kombinationer av snabba stick och svepande huggmönster som visat sig mycket effektiva i strid man mot man. I grupp rör sig utövare av Jenloi-mei koordinerat i en dynamisk formation som lämnar en del utrymme för individen.
Moment: Huggspjut (Mei-lun), Sköld (J'ai-mei)
Tekniker: Utspel, Tränat anfall: Hugg, Tränat anfall: Stick, Formationsstrid [Avancerat anfall: Hugg, Avancerat Anfall: Stick, Krigslist, Rappt Utfall, Momenspecialisering: Mei-lun] = 4/4[10/10]
Avancerade tekniker: Snärjande anfall, Mästarutfall, Uppföljning = 17/16
Kumi-nan Buhji: Den diciplinerade svärdskonst som lärs ut inom klanen Bu-yun. Utövaren håller en låg ställning och utnyttjar benen för att få kraft bakom anfallen. Stidskonsten är uppbygd runt dödliga slagserier med Ra-kumi, och skickliga utövare kan nedgöra även duktiga motståndare på några få hjärtslag, då de med hugg efter hugg slår upp garden för att därefter utdela en nådastöt. Klankrigarna får även lära sig att slåss i numerärt underläge, och tränas till fysisk perfektion.
Moment: Stridssvärd (Ra-kumi)
Tekniker: Utspel, Avancerat anfall: Hugg, Uppföljning [Utmanövrering, Mystisk Kroppskontroll, Momentspecialisering: Ra-kumi] = 4/4[9/9]
Avancerade Tekniker: Avslutande anfall, Mästaranfall: Hugg, Avancerat anfall: Stick = 17/17
Yan tò Munia: Chi-lùans vilda stridskonst, i vilken de går lös på motståndaren med den väldiga Lùani-yan. Deras rykte om sig att vara galna har garanterat inte tagit skada av deras använjande av stridskonsten, – det är inte ovanligt att en klanmedlem rusar in i en strid med något som snarast verkar vara en dödsönskan, samtidigt som denne utstöter ett kallt omänskligt tjut. Trots detta har utövaren en rak stolt ställning, och anför vapnet i raka hugg framför sig. De rör sig också med en förvånandsvärd snabbhet och tack vare skickliga utövare har klanens krigare fått det ‘smickrande’ namnet “Nanshai-yune tò Vaga” (Dödens virvelvindar). Grupper av Chi-lùan-krigare är troligen det mest fruktade på ett krigsfält i det Mauriska riket, hur befogat detta är är upp till de som möter dem att avgöra, – om de hinner. Klart är iallafall att de är mycket effektiva i att bryta upp motståndarens formationer. Vad få egentligen vet är att klanens medlemmar besitter en utmärkt kontroll över sina handlingar, åtminstone i strid, även om det inte hindrar dem från att vara riskbenägna.
Moment: Glavar (Lùani-yan)
Tekniker: Stridsvråla, Uppföljning, Tränat anfall: Hugg, Utspel [Avancerat anfall: Hugg, Defensiv fint, Medföljning, Momentspecialisering: Lùani-yan] = 4/3[10/9]
Avancerade tekniker: Mästaranfall: Hugg, Virvlande anfall, Rappt utfall = 18/18
Sheng tò Krun: Lang tò Chans stridskonst med den stora Krun-hai. Den är väl balanserad och utövare håller en tämligen låg ställning så att benen går att utnyttja i anfall, och låter ofta vapnet vila pekandes mot marken framför dem. Trots vapnets tyngd använder sig Lang tò Chans krigare ofta av snabba svingar, och låter istället vapnets tyngd och sin egen skicklighet stå för dödligheten. Utövare tränas också i att slåss i sparsamt ljus, såsom stjärnornas under en klar natt. En stridsberedd lang har något av en skrämmande aura runt sig, och det har hänt att fiender som mött dennes blick ofrivilligt har ryggat tillbaka.
Moment: Tvåhandsklubbor (Krun-hai)
Tekniker: Utspel, Rappt Utfall, Uppföljning, Tränat anfall: Kross [Avancerat anfall: Kross, Momentspecialisering: Krun-hai, Precisionsanfall: Närstrid, Skrämma/Hota, Vaksamhet] = 4/4[10/10]
Avancerade Tekniker: Mästaranfall: Kross, Mästarutfall, Brutala anfall: Kross = 17/17
Yun'lai: Den slipade stridskonst som Ching Shengs medlemmar tränas i. Klanens krigare utnyttjar stavens längd och sin egen rörlighet för att kunna lägga så mycket kraft som möjligt bakom varje slag. Samtidigt vet de vikten av en bibehållen garde, och att motsvarande öppna upp motståndarens. Utövare håller sig i ständig rörelse och ibland har stridskonsten liknats vid en dans, men det är ingen tvekan om dess effektivitet, – både i dueller och på slagfältet har den visat sig effektiv, dock aningen mindre på det senare. Staven hålls även den i ständig rörelse framför utövaren vilket både ökar dess moment och gör utövaren svåråtkomlig. Skickliga utövare har lagt ner så mycket tid på olika tekniker och rörelser att de i strid verkar vara ett med staven.
Moment: Stavar (Ha'lai)
Tekniker: Utspel, Uppföljning, Tränat anfall: Kross, Hoppteknik [Precisionsanfall: Närstrid, Avancerat anfall: Kross, Medföljning, Momentspecialisering: Ha'lai]=5/5[10/10]
Avancerade Tekniker: Mästaranfall: Kross, Perfektionism, Defensiv fint = 18/18
En förklaring till teknikerna kommer här:
Avslutande anfall: Utövaren är tränad i att efter att ha öppnat motståndarens gard med en serie anfall, kunna utdela ett extra dödligt anfall. Då garden är uppslagen, är det inte ovanligt att ett dylikt anfall innebär slutet på en strid. För att utnyttja tekniken krävs det att motståndaren antingen har slagits till backen, eller att man har utfört minst en uppföljning mot den tilltängte tidigare i rundan. Slaget som föregår det avslutande anfallet måste även det resultera i att motståndaren blir tillbakaknuffad. Uppfylls alla dessa krav kan utövaren välja att ersätta en uppföljning med ett avslutande anfall. Det avslutande anfallet träffar alltid ett tidigare valt träffområde. Det tillfogar även +Ob2T6 skadeverkan, och räknas som ett normalt anfall. Eventuell allvarlig skada slås dessutom med 1T10/2, resultatet avrundas uppåt. Missar anfallet (eller om motståndaren lyckas undvika det) räknas anfallet som fumlat och ett slag på fummeltabellen för närstridsvapen skall slås. Dessutom blir alla försvarshandlingar i nästföljande runda en nivå svårare (+Ob1T6). [Kräver uppföljning.]
Kostnad: 4/4; Inlärningsslag: (Stridskonsten)
Brutala anfall: <skadetyp>: Användaren har tränats i att anfalla i vinklar och mot områden som oftare resulterar i direkta, dödligare träffar. För varje 10 i reducerad skadeverkan som utdelas med ett anfall slås en tärning för att avgöra allvarlig skada. Offret tar skada enligt den allvarliga skada som påvisas av den lägsta av de slagna tärningarna. Tekniken kräver att man måttar på, och träffar, ett utvalt delområde.
Kostnad 3/3; Inlärningsslag: (Stridskonsten + Anatomi)/2
Defensiv fint: Utövare av denna teknik har (ofta) ett utpräglat offensivt stridssätt. De tränas i att med stora risker kunna slå från underläga. Skickliga utövare av denna teknik är livsfarliga då det är omöjligt att veta när ett anfall kommer, då de är experter på att lyckas manövrera vapnet i läge för ett anfall, även om de är hårt pressade. Regeltekniskt är det en försvarsvariation på motanfall, det gör full skada (x1) men är en nivå svårare att genomföra (+Ob1T6). Utöver de vanliga riskerna vid motanfall är risken att allt är förgäves följaktligen större.
Kostnad 2/2 ; Inlärningsslag: VIL.
Djärvhet: Såsom i Vapenmästaren, men är även aktiv även när striden öppnas.
Virvlande anfall: Detta är en mycket avancerad teknik som går ut på att utnyttja ett vapen av avsevärd längd och dess tyngd för att hålla flertalet motståndare på avstånd, samtidigt som man hotar dessa med direkta träffar. Den går inte att utnyttja samma runda som Medföljning, som inte heller kan användas rundan efter. Används tekniken blir alla anfallshandlingar en nivå svårare (+Ob1T6), men användarens eget VINIT-slag påverkas inte av numerärt underläge. Dessutom så kan denne om han så önskar välja att göra ett extra anfall mot alla motståndare han är anfallare mot utöver den första, utan svårighetsökning! Vapnet som används måste ha ett öppnings-SI på minst 4.
Kostnad: 4/4; Inlärningsslag: (STY + Stridskonsten)/2
Snärjande anfall: Denna teknik är mycket användbar mot rörliga motståndare då de virvlande anfallen, ständigt återkommande från olika håll, gör det mycket svårt att undvika så länge utövaren lyckas hålla pressen. Regeltekniskt så får motståndaren en nivå svårare (+Ob1T6) på alla slag mot Undvika (men inte för att parera eller blockera). Det kräver dock att man gör minst ett stötande anfall och minst ett svepande sådant samt att vapnet har ett SI på minst 3/3.
Kostnad: 4/3; Inlärningsslag: (RÖR + Stridskonsten)/2
-ClawHawk, ser helst att flaming hålls på en låg nivå