Olle Linge
Snigel
Det ska vara roligt
Låt magikerna ha egenskaper som på olika sätt kan användas i striden. Hur breda dessa är och huruvida de är fördefinierade av dig eller inte, är inte så viktigt. Om vi använder dina exempel från ovan skulle några egenskaper kunna vara Kraftfällt eller Snabbhet. Låt sedan dessa egenskaper ge en bonus på det sätt som Dimfrost föreslår, men bara om spelaren kan förklara på vilket sätt den används. På så sätt blir det en kreativ utmaning för spelaren att komma på hur hon i en given situation kan använda sina förmågor för att öka sina egna chanser. Om man till exempel har Styrka och på magisk väg kan bli tio gånger starkare, är det ganska lätt att förklara varför man borde få bonus i ett slagsmål, men svårare när det handlar om avståndsstrid (men det går säkert om man klurar lite).
En annan fördel med ett sådant system är att förmågorna då inte blir begränsade till enbart strid (vilket känns lite konstigt, magikern kan bli snabb när någon drar kniv mot henne, men inte annars?). Det ger en generell beskrivning av förmågorna magikern har. Vill du att de ska vara väldigt stridsinriktade, kan du istället se till att bara tillåta (eller bara presentera) förmågor som har direkt koppling till strid.
Nu riskerar jag att gå utanför vad du faktiskt ville ha svar på, men säg i så fall till, alternativt ignorera det här inlägget. Personligen gillar jag inte alls system som är uppbyggda på det sättet. Inte bara för att det är tråkigt och inte vidare kreativt, utan också för att jag hatar och aldrig orkar läsa listor med sådant. Så här skulle du kunna göra istället.Besvärjelsen A
Besvärjelsen förhöjer magikerns rörlighet i en stridssituation. Han kan utföra en extra anfallshandling eller försvarshandling utan att svårighetsgraden höjs.
Besvärjelsen B
Besvärjelsen ökar magikerns stridsförmåga genom att förhöja färdigheten i det vapen som han håller i sin hand.
Besvärjelsen C
Magikern kan med denna besvärjelse frambringa ett osynligt kraftfält runt sig som skyddar mot fientliga attacker.
Låt magikerna ha egenskaper som på olika sätt kan användas i striden. Hur breda dessa är och huruvida de är fördefinierade av dig eller inte, är inte så viktigt. Om vi använder dina exempel från ovan skulle några egenskaper kunna vara Kraftfällt eller Snabbhet. Låt sedan dessa egenskaper ge en bonus på det sätt som Dimfrost föreslår, men bara om spelaren kan förklara på vilket sätt den används. På så sätt blir det en kreativ utmaning för spelaren att komma på hur hon i en given situation kan använda sina förmågor för att öka sina egna chanser. Om man till exempel har Styrka och på magisk väg kan bli tio gånger starkare, är det ganska lätt att förklara varför man borde få bonus i ett slagsmål, men svårare när det handlar om avståndsstrid (men det går säkert om man klurar lite).
En annan fördel med ett sådant system är att förmågorna då inte blir begränsade till enbart strid (vilket känns lite konstigt, magikern kan bli snabb när någon drar kniv mot henne, men inte annars?). Det ger en generell beskrivning av förmågorna magikern har. Vill du att de ska vara väldigt stridsinriktade, kan du istället se till att bara tillåta (eller bara presentera) förmågor som har direkt koppling till strid.