Re: Rollpersoner & stridsmoral
Klart att spelarna själva skall bestäma hur deras rollpersoner gör! Det känns bara taskigt som spelare som SL bestämmer att man måste fly. I sådana situationer kan spelarna lika bra åka hem, så får SL bestäma allt.
Jag gissar att era problem härstammar från att SL och spelarna inte har riktigt samma uppfattning av hur de vill spela rollspel. Det verkar som om SL vill ha mera realism medan spelarna bara vill ge järnet. Ingen ovanlig situation vill jag tro.
Som SL måste man se till att vissa förutsättningar finns:
1) Det måste vara farligt att strida, annars är det ingen idé att fly eller ge upp!
2) Det måste finnas förutsättningar för att fly eller ge upp. Ofta har man det svårt att kunna fly undan en motståndare då man själv är skadad, och man vill inte heller lämna sina skadade vänner för att själv ha en chans att överleva, sådant leder bara till att spelarna blir osams. Spelarna måste ha en möjlighet att ge upp utan att de förlorar allt, annars kan de lika gärna strida tills de dör, eftersom de har bättre förutsättningar med en nygjord RP.
3) Spelarna måste ha en vilja att hållas vid liv. Om de bara tänker att det inte gör något att de dör, de kan ju göra en ny RP som inte dör lika enkelt, då har man hamnat i en ond cirkel, och tyvär brukar det vara SL som vinner, vilket leder till osämja i gruppen.
Oftast brukar det dock vara så att spelarna är så enfaldiga att de strider tills sista man stupat, fastän det är helt onödigt. Det kan ju var att SL planerat att man skall bli besegrad, eller att SL på något sätt kommer att hjälpa till, eller att man helt enkelt inte vill förnedra sig själv genom att ge upp...