Nekromanti Stridspiloter?

Finns det ett enda rollspel där ute som fokuserar på stridspiloter?
Det kan vara vilken miljö som helst, det är reglerna som är det jag vill åt, om det finns något som har intressanta regler för detta med strid i luften det vill säga.
Om inte, finns det något rollspel som har bra regler för luftstrid som man kan stjäla?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Krille håller på med sitt Blå Himmel, som handlar om piloter i ett pseudo-1VK, iirc.

Annars, är det ok om piloterna styr mecha istället för flygplan? Isf kanske Battletech kan vara något.

Simon

Swashbuckler
Krille jobbar med ett stridspilotspel, som han förmodligen snart kommer berätta om. :gremsmile:

Solar Systems konfliktregler funkar lika bra för flygstrid som för alla andra konflikter, men det har inte specifika detaljregler. Men det tycker inte jag personligen saknas, på grund av hur reglerna fungerar.

Palladiums olika spel, ex-vis Heroes Unlimited och Rifts, har detaljerade flygstridsregler med manövrar och bös, men de är sådär stenåldersmässigt supertunga utan att nödvändigtvis vara varken särskilt cinematiska eller realistiska.

Krille

Super Moderator
Draugen said:
Finns det ett enda rollspel där ute som fokuserar på stridspiloter?
[...]
Om inte, finns det något rollspel som har bra regler för luftstrid som man kan stjäla?
Om jag kommer ihåg det så ska jag se till att du får tillgång till Blå Himmel ikväll (eftersom det nu omnämnts två gånger i tråden).

I övrigt tror jag inte att det finns något rollspel som fokuserar på det. Däremot finns flygstrid som moment i en hejjans massa rollspel, och för det mesta suger de, eftersom de som skriver reglerna är mer Top Gun-fantaster och skrivbordsflygare än regelskapare eller systemvetare.

I det här inlägget förklarar jag hur jag tänker i Blå Himmel. Det är i stort sett fortfarande så, utom att jag har långt framåtskridna planer på att ge upp lägesplanen.

rjonas

Hero
Krille said:
I det här inlägget förklarar jag hur jag tänker i Blå Himmel. Det är i stort sett fortfarande så, utom att jag har långt framåtskridna planer på att ge upp lägesplanen.
Lägesplanen är en trevlig gimmick. Men kanske en smula föråldrad sådan?

Krille

Super Moderator
rjonas said:
Krille said:
Lägesplanen är en trevlig gimmick. Men kanske en smula föråldrad sådan?
Egentligen tänker jag rent praktiskt om min spelgrupp: mina medspelare har en tendens att överlamra spelbordet med rollformulär, nötburkar, kaffekoppar, glas, kanelgifflar, räksallader, bullar, kakor, godispåsar et cetera. Det finns inte plats för en lägesplan.

Och eftersom jag inte tror att min situation är helt unik så valde jag att bygga en annan form av klockan sex-mekanism som inte behöver bordsyta.

Det ser jag fram imot att ögna igenom.

Jag har tänkt att köra det i Sci-fi miljö, men det borde väl inte vara något hinder.

Jag är ytterst tveksam till att Solar System är min kopp te, men tack för tipset.

Du brukar kunna ge bra exempel Simon, så om du vill får du gärna ge det ett försök?

claes

Swordsman

Simon

Swashbuckler
Draugen said:
Jag är ytterst tveksam till att Solar System är min kopp te, men tack för tipset.

Du brukar kunna ge bra exempel Simon, så om du vill får du gärna ge det ett försök?
Sure thing, vilken sorts exempel? På hur en flygstrid skulle kunna fungera i Solar? I så fall föreslår jag att vi tänker oss nånting sånt här:

I Solar så bestämmer man ju specifika speldata för den kampanj man ska köra, och ska vi spela med fokus på stridspilotande kanske vi har nåt sånt här:

Attributpölar:
Quick
Hard
Clever

Exempel på färdigheter:
Dogfighting (Q)
Sneaking (C)
Avoidance (Q)
Electronic Warfare (C)
mm.
(Eller nåt, säkert dåliga förslag, men hursomhelst.)

Exempel på Secrets (förmågor):
Smart flyer (Dogfighting kopplas till Clever istället för Quick)
Front-and-center (Dogfighting med Hard istället för Quick)
Gifted dogfighter (Kan spendera mer än 1 pöl på Dogfighting)
mm, mm.

I en fight så beskriver man sig fram genom vad som händer tills en konflikt står på sin spets. Säg att fientliga flyg dyker upp och närmar sig snabbt. Om rollpersonerna vill gå in i strid så leder det fram till ett slag med Dogf mot Dogf. Man slår för båda sidor, väljer om man vill spendera pool för att få slå till extratärningar (max en pool om man inte har Gifted dogfighter eller liknande). Beroende på utfall så vinner antingen den ena eller den andra sidan, eller, vid oavgjort så avgörs inte konflikten utan situationen förändras på något sätt som gör att ingen av parterna får som den vill eller att båda får det.

Storuggla

Champion
Utan att ens ha sett spelet vill jag mena att Wild Blue ska vara något i den vägen. Om det har samma regler som In Harm's Way är det ett förenklat BRP-derviat som dessutom är rätt så fult layoutat.

Storuggla, jag har bara det om sjöstrid mot Napoleon

Major Boothroyd

Veteran
Renegade Legion från FASA (Rollspelet).
Går att expandera med Interceptor (Brädspelet).
Har även Centurion (Stridsvagnar), Leviathan (Flottstrider) och Prefect (Planetär Invasion).
Ett citat från spelen:
"In the fight between good and evil.
Evil has more fun".

Hmmm det verkar ändå rätt sjysst det där, men jag skulle nog behöva spela det för att förstå det helt och hållet, jag är en sån där som lär sig och förstår saker bäst genom att praktisera dem. Det gör väl iof de allra flesta.

Tack för att du tog dig tid :gremsmile:

Yepp, det ser fruktansvärt fult ut måste jag säga. Jag funderade på om man inte skulle kunna göra som de föreslog och bara köpa PDFen, men det känns fan inte värt det om det är så fult som det ser ut att vara och som du säger det vara. Näää, det blir inget med det.

Hmmm, ja, jag kan tänka mig att det faktiskt skulle vara sjysst att använda en form av bräde när man spelar. Inte nödvändigtvis för att man måste utan mer för det visuella.

Är det ett bra rollspel? Är det ett bra brädspel?

Krille

Super Moderator
Draugen said:
Hmmm, ja, jag kan tänka mig att det faktiskt skulle vara sjysst att använda en form av bräde när man spelar. Inte nödvändigtvis för att man måste utan mer för det visuella.

Är det ett bra rollspel? Är det ett bra brädspel?
Rollspelet saknar fokus och är rätt gammalt. Detaljig sen åttitalsdesign och rätt ospeltestat, som det mesta andra i rollspelsväg från FASA.

Interceptor och Centurion är rätt okej skärmmytslingsstrategispel. Jag upplevde Interceptor som det roligare av dem, för det var roligare att få stryk. Skada som gick igenom pansar for runt i skeppets system på ett flödesschema och levde jävel. Leviathan fick jag inte möjlighet att prova.

Jag har heller inte provat att spela dem ihop, men redan då såg jag att det kommer bli rollspel med ett stort avbrott för en omgång strategispel, inte rollspel med tankdueller eller rollspel med flygdueller.

Patrick Bateman

Warrior
Coriolis har (ganska otydliga) regler för strid mellan rymdskepp. Systemet lämpar sig bäst för strid mellan små skepp med ett fåtal besättningsmän. Med större skepp blir systemets inneboende problem alltför uppenbara för att vara särskilt användarvänligt (i princip ska varje besättningsman ha en egen handling. Försök det med en slagkryssare.)

Rogue Trader har roliga men ganska tidskrävande regler för strid mellan rymdskepp. Skalan är samma som i Battlefleet Gothic, dvs skeppen är från några hundra meter långa upp till 5 km i storlek. Det finns regler för att (nästan) alla rollpersoner ska kunna bidra under en strid, utan att det för den skull krävs slag för varje enskild besättningsman. Men det blir ändå lätt 5-10 handlingar för RP + SLP varje runda, så en rymdstrid kan ta ett helt spelmöte. (Det gjorde det för oss.) Systemet behöver också någon form av stridskarta för att komma till sin rätt. Men kul var det i alla fall.

shotgun_ramadan

Fåntratt
Jag äger In Harm's Way - Wild Blue men har inte spelat det. Som ni säger, layouten är så dålig så det gör ont att läsa skiten, men konceptet är trevligt och reglerna för flygstrid verkar riktigt roliga. Tyvärr är ju regelsystemet i övrigt bara stökigt...

Min rekommendation får nog istället gå till GenreDiversion 3e. Systemet är snabbt och enkelt, samt extremt lätt att modifiera. Eftersom systemet är byggt för att passa allt från Fantasy till Sci-Fi så får man säga att fordonskapitlet är väl tilltaget - 12 sidor. Fordonen är regelmässigt lika detaljerade som en karaktär, och utöver vanliga 'stats' använder man sig av Gimmicks - ungefär som fördelar nackdelar som hjälper till att definiera ditt fordon. Exempelvis kan flera fordon ha samma statistik fast olika gimmicks (amfibiekapabel, energisköldar, segel, självförsörjande, vertical takeoff mm). Du kan med andra ord specifiera allt från en hästdragen kärra till en enorm rymdkryssare, och allt inom samma regelsystem.

Det bör även påpekas att GenreDiversion 3e har ett scaling-system i fyra delar - alla fordon hör storleksmässigt till en av följande; Normal, Extra, Super eller Epic, vilket kan ge för och nackdelar när fordon från olika storlekar möter varann. I strid har alltså ovan nämnda hästdragna kärra ingen direkt chans mot rymdkryssaren... :gremgrin:

Man kan skaffa GenreDiversion 3e här, det kostar ca 60 spänn. Systemet är enligt mig jäkligt bra, och en riktigt god investering.