Nekromanti Stridsregler (var Ordnung III)

Lindenius

Swashbuckler
För att de som designat de tiotalet spel som du testat är klåpare?
Utan tvekan! Tror även att det är en barnsjukdom som hängt med från början av 70-talet och inte börjat dö ut förrän i slutet av 90-talet.

(snip) om man antar att Lindenius tes är sann och att stridsfokuseringen i rollspel har att göra med att det finns stridsregler och mängder med stridsfärdigheter relativt annat så är det väl inte mer än rättvis att bygga ett regelsystem för att stegra insatsen. Jag har skissat lite på ett sådant system här .

*läser spelsystemet*
cooolt :gremcool:

Gör det? I D&D finns inte ens en vapenfärdighet. Det finns en Attack Bonus och en Defence Bonus. Punkt. De kan inte ens höjas som andra färdigheter, utan höjs automagiskt om man går upp i level.

Ahh... jo, det har jag prövat. D20-systemet har jag nog kommit i kontakt med tack vare nya Star Wars-rollspelet. Jag ska inte gå in på de uppenbara brister jag tycker det (level)systemet har utan i stället på en rolig förändring vi gjorde i skadesystemet.

Om jag inte missminner mig så har man någon form av vitality-poäng som man så sakteliga drar ifrån när man hackar sig igenom varandra. Det här resulterar ofrånkomligen i att karaktärer med höga levels klarar ganska mycket stryk innan det händer något. Till det har alla vapen olika mycket skador och skadedbonusar. Det blev alldeles för långsamt tyckte vi så vi gjorde om skadorna på vapnen så att de gav antingen

1
eller
1+

En vanlig goon som blir träffad av en laserpistol (ger 1 i skada) slås ut direkt
En stormsoldat med rustning slås inte ut, så vida det inte är en tung laserpistol (vilken ger 1+) i skada. + står med andra ord för rustningspenetrerande.

Varje spelare har turpoäng (omräknat från vitality). För ett turpoäng kan han när som helst, oavsett om det är strid eller något annat spännande, som att måsta knäcka den där säkerhetsddatorn, deklarera att han har tur. Karaktären kan på det sättet klara sig undan att bli träffad.

Vidare har karaktärena en form av soak som baseras på Stamina. Denna soak kan dra bort lite ajaj-skada så att den inte blir lika jobbig.

Även SLP besitter dessa förmågar fast i olika grad.
En goon har inga poäng
En semiskurk (goonernas ledare) har några stycken
En storskurk har samma som karaktärerna.

Alltså. Ett litet exempel på hur det går att strömlinjeforma stridsregler så det går ännu snabbare med strid, med mindre tärningsslag, färre tabeller men ändå ganska många skyddsvariabler.

//Erik - joltar på jobbet

Krille

Super Moderator
Nitpick

"Det här resulterar ofrånkomligen i att karaktärer med höga levels klarar ganska mycket stryk innan det händer något."

Nja. Stryk mäts ju av Wounds, inte av Vitality. Vitality är snarare ett mått på utmattning och spenderad hjältefaktor.