Andy
Vila i frid
När jag sitter och läser eller skriver stridsregler så märker jag att det är svårt att fattat det kort. Om man "bara" ska ha med anfall och försvar så blir det ganska odynamiskt (om man inte ROLLspelar mycket då man kan levandegöra det hela).
Men om man börjar tänka runt olika stridssituationer som att någon slåss med två vapen, om någon vill kasta sig på marken i totalt försvar, brottning/grepp eller att slå någon medvetslös så är man snabbt upp i en massa förklarande text och det blir sida upp och sida ner med förklaraingar till varje speciell situation.
Hur ska man lösa detta? Jag är ute efter ett "story telling" grepp som PW eller Noir men hur jag än gör så snöar jag in mig på dubbelparader, "och om du ska slå någon i huvudet med en flaska", en sköld ger extra i försvar, "tänk om någon vill greppa och klämma ihjäl". Hur ska jag komma ur spiralen av specialregler som ofta uppstår i strid?
HJÄLP?
Men om man börjar tänka runt olika stridssituationer som att någon slåss med två vapen, om någon vill kasta sig på marken i totalt försvar, brottning/grepp eller att slå någon medvetslös så är man snabbt upp i en massa förklarande text och det blir sida upp och sida ner med förklaraingar till varje speciell situation.
Hur ska man lösa detta? Jag är ute efter ett "story telling" grepp som PW eller Noir men hur jag än gör så snöar jag in mig på dubbelparader, "och om du ska slå någon i huvudet med en flaska", en sköld ger extra i försvar, "tänk om någon vill greppa och klämma ihjäl". Hur ska jag komma ur spiralen av specialregler som ofta uppstår i strid?
HJÄLP?