Så vitt jag vet finns det i alla fall två sätt att utkämpa en strid.
Det ena är i rundor där den ena parten agerar och den andra agerar/reagerar (mycket förenklat nu). Så spelare A skjuter på SLP 1 och SLP1 ges möjlighet att försvara/attackera. Sen är det spelare Bs tur. I och med att spelare A attackerat först (genom vunnit initiativ eller what ever) så kan nu B reagera på resultatet av A och 1s stridsrunda och därefter besluta sig för sin handling (hjälpa sin kompis, lägga förband på honom, slåss med SLP 2 etc).
Det andra sättet är i delstrider där man spelar ut flera rundor efter varandra. Spelare A attackerar SLP 1, sen hoppar han upp på en motorhuv och slänger en granat in genom fönstret till huset (tre handlingar) och SLP1 kan reagera på handlingarna eller agera på egen hand.
Det kan ju alla SLP och alla spelare så nu till frågan. Om den som inleder (Spelare A) nu genomför sina tre handlingar så kommer de som agerar efter få sin värld styrd av spelare A. SLP1 hade kanske tänkt springa in i huset men det är ju bara att glömma för tiden stod still då spelare A lyckades med sina tre handlingar.
Jag måste säga att jag ändå gillar det här sättet mer än det första för att det ger en bättre flow i ens egen strid. Ens strid hamnar mer i fokus vilket är kul för en själv och kanske även för de andra. Däremot faller ju realismen som en sten i vatten. Inte minst för effekten:
Spelare A skjuter (1 runda) och förflyttar sig sen (2 rundor) och slänger sen en granat mot SLP1s bil där SLP1s flickvän sitter(1 runda).
SLP 1 drar vapen (1 runda) och sen förflyttar sig (2 rundor).
SLP1 bör ju rimligtvis kunna reagera i runda 2 eller 3 då spelare A springer och skjuta spelare A innan han hinner kasta granaten mot bilen. Men i en delstrid av den typ jag beskriver här kommer det ju inte hända så man kan få rätt dramatiska effekter. Hur ofta kan sådana situationer uppstå? Är det värt att använda systemet trots den tydliga "buggen"? Ska man kunna offra något för att avbryta någons handling om man tycker det blir för stora konsekvenser?
Det ena är i rundor där den ena parten agerar och den andra agerar/reagerar (mycket förenklat nu). Så spelare A skjuter på SLP 1 och SLP1 ges möjlighet att försvara/attackera. Sen är det spelare Bs tur. I och med att spelare A attackerat först (genom vunnit initiativ eller what ever) så kan nu B reagera på resultatet av A och 1s stridsrunda och därefter besluta sig för sin handling (hjälpa sin kompis, lägga förband på honom, slåss med SLP 2 etc).
Det andra sättet är i delstrider där man spelar ut flera rundor efter varandra. Spelare A attackerar SLP 1, sen hoppar han upp på en motorhuv och slänger en granat in genom fönstret till huset (tre handlingar) och SLP1 kan reagera på handlingarna eller agera på egen hand.
Det kan ju alla SLP och alla spelare så nu till frågan. Om den som inleder (Spelare A) nu genomför sina tre handlingar så kommer de som agerar efter få sin värld styrd av spelare A. SLP1 hade kanske tänkt springa in i huset men det är ju bara att glömma för tiden stod still då spelare A lyckades med sina tre handlingar.
Jag måste säga att jag ändå gillar det här sättet mer än det första för att det ger en bättre flow i ens egen strid. Ens strid hamnar mer i fokus vilket är kul för en själv och kanske även för de andra. Däremot faller ju realismen som en sten i vatten. Inte minst för effekten:
Spelare A skjuter (1 runda) och förflyttar sig sen (2 rundor) och slänger sen en granat mot SLP1s bil där SLP1s flickvän sitter(1 runda).
SLP 1 drar vapen (1 runda) och sen förflyttar sig (2 rundor).
SLP1 bör ju rimligtvis kunna reagera i runda 2 eller 3 då spelare A springer och skjuta spelare A innan han hinner kasta granaten mot bilen. Men i en delstrid av den typ jag beskriver här kommer det ju inte hända så man kan få rätt dramatiska effekter. Hur ofta kan sådana situationer uppstå? Är det värt att använda systemet trots den tydliga "buggen"? Ska man kunna offra något för att avbryta någons handling om man tycker det blir för stora konsekvenser?