Hej igen
Antar att detta inlägg vara klumpigt skrivit så ändrar jag det helt:
Jag vill ha ett mycket enkelt stridssystem. Mitt mål är att man skall slå ett slag per runda och motståndare (alltså, om två stridsmän strider emot varandra så slår de var sitt slag och ser hur bra man lyckades). Sedan tar man differensen och jämför, om den var tillräckligt hög så tillfogar "vinnaren" en skada, baserat på differensen och vapnets skada.
Dock så får att man skall få lite variation och som spelare kunna ha någonting att säga till om så har man valt varsin "taktik" (rippat ifrån skymningshem, sorry krille... detta kommer ändå inte bli officielt), taktikerna som jag kommit på så här långt är offensiv, normal, passiv, försvarslös (väljs av sl ).
Dock så vet jag inte hur jag skall åtstadkomma detta... min första tanke är att man har ett offensivt värde (ov) och ett defensivt (dv). Detta baseras förmodligen på hur bra man är på att slåss och hur erfaren man är... :S.
Färdighetssystemet kommer att baseras en del på wod (world of darkness) modell, man har ett antal prickar i varje färdighet och egenskap (noll till fem vanligtvis, uber kan ha över fem).
Några tips? Vad skall man basera ov och dv på? eller ska man skita i dessa värden?
Antar att detta inlägg vara klumpigt skrivit så ändrar jag det helt:
Jag vill ha ett mycket enkelt stridssystem. Mitt mål är att man skall slå ett slag per runda och motståndare (alltså, om två stridsmän strider emot varandra så slår de var sitt slag och ser hur bra man lyckades). Sedan tar man differensen och jämför, om den var tillräckligt hög så tillfogar "vinnaren" en skada, baserat på differensen och vapnets skada.
Dock så får att man skall få lite variation och som spelare kunna ha någonting att säga till om så har man valt varsin "taktik" (rippat ifrån skymningshem, sorry krille... detta kommer ändå inte bli officielt), taktikerna som jag kommit på så här långt är offensiv, normal, passiv, försvarslös (väljs av sl ).
Dock så vet jag inte hur jag skall åtstadkomma detta... min första tanke är att man har ett offensivt värde (ov) och ett defensivt (dv). Detta baseras förmodligen på hur bra man är på att slåss och hur erfaren man är... :S.
Färdighetssystemet kommer att baseras en del på wod (world of darkness) modell, man har ett antal prickar i varje färdighet och egenskap (noll till fem vanligtvis, uber kan ha över fem).
Några tips? Vad skall man basera ov och dv på? eller ska man skita i dessa värden?