Vimes
Sillkung
- Joined
- 15 Jun 2000
- Messages
- 12,089
Hej
Jag sitter och pular (mentalt, huvudsakligen) med ett stridssystem. Stridssystemet är en del av ett helt regelsystem som i all sin enkelhet funkar rätt bra i övrigt. Däremot vill sig inte systemet för strid riktigt.
Några förutsättningar:
1. Skjutvapen är the weapon of choice alla dagar
2. Grundegenskaper påverkar inte stridsförmågan
3. Reglerna är tänka för en hyfsat realistisk värld (d.v.s. man kan inte stoppa kulor med händerna eller undivka dem i bullet time)
Min tanke med stridssystemet är denna: det går ju inte att undvika kulor, däremot kan man göra manövrer för att förebygga en träff, exvis genom att ta sig i skydd, hålla sig i rörelse, göra sig liten, o.s.v.).
I varje stridsrunda har man en pöl med tärningar (som motsvaras av ens Stridsvana). Denna pöl kan man dela upp mellan Skydd och Anfall. Man har alltså både Skydd och Anfall i samma runda. jag tänker mig att valet mellan hur mycket man lägger på det ena eller det andra är roligt, också.
Jag tänker mig att antalet skyddstärningar man har möjlighet att avsätta beror på vad man gör, och vilka möjligheter omgivningen ger.
Man slår sedan Anfallstärningarna (flest lyckade slag skjuter först), mängden Skydd den beskjutne har avsatt tar på ett eller annat vis bort lyckade Anfallstärningar (se nedan). Om det finns lyckade Anfallstärningar kvar läggs dessa till vapnets skada.
Så, problemet: På vilket sätt ska Skydd motverka Anfall?
Först tänkte jag att man skulle ha så att man slår Skydd enligt samma princip som Anfall (5:or och 6:or tar bort lyckade Anfallsslag), men detta tycks (iaf i mitt huvud) göra det så att det egentligen är onödigt att använda Skydd, då Anfall också ger vem som handlar först och hur mycket skada man gör. Anfall blir alltså väl bra.
Det andra alternativet var att Syddet var statiskt, d.v.s. att man inte slår tärningarna utan automatiskt drar ner Anfallsslaget med varje tärning man avsätter för Skydd. Detta är nog ännu sämre, då det kommer ge att man i princip alltid avsätter maximalt med tärningar till Skydd, och valet däremellan försvinner.
Så vad gör man?
Jag sitter och pular (mentalt, huvudsakligen) med ett stridssystem. Stridssystemet är en del av ett helt regelsystem som i all sin enkelhet funkar rätt bra i övrigt. Däremot vill sig inte systemet för strid riktigt.
Några förutsättningar:
1. Skjutvapen är the weapon of choice alla dagar
2. Grundegenskaper påverkar inte stridsförmågan
3. Reglerna är tänka för en hyfsat realistisk värld (d.v.s. man kan inte stoppa kulor med händerna eller undivka dem i bullet time)
Min tanke med stridssystemet är denna: det går ju inte att undvika kulor, däremot kan man göra manövrer för att förebygga en träff, exvis genom att ta sig i skydd, hålla sig i rörelse, göra sig liten, o.s.v.).
I varje stridsrunda har man en pöl med tärningar (som motsvaras av ens Stridsvana). Denna pöl kan man dela upp mellan Skydd och Anfall. Man har alltså både Skydd och Anfall i samma runda. jag tänker mig att valet mellan hur mycket man lägger på det ena eller det andra är roligt, också.
Jag tänker mig att antalet skyddstärningar man har möjlighet att avsätta beror på vad man gör, och vilka möjligheter omgivningen ger.
Man slår sedan Anfallstärningarna (flest lyckade slag skjuter först), mängden Skydd den beskjutne har avsatt tar på ett eller annat vis bort lyckade Anfallstärningar (se nedan). Om det finns lyckade Anfallstärningar kvar läggs dessa till vapnets skada.
Så, problemet: På vilket sätt ska Skydd motverka Anfall?
Först tänkte jag att man skulle ha så att man slår Skydd enligt samma princip som Anfall (5:or och 6:or tar bort lyckade Anfallsslag), men detta tycks (iaf i mitt huvud) göra det så att det egentligen är onödigt att använda Skydd, då Anfall också ger vem som handlar först och hur mycket skada man gör. Anfall blir alltså väl bra.
Det andra alternativet var att Syddet var statiskt, d.v.s. att man inte slår tärningarna utan automatiskt drar ner Anfallsslaget med varje tärning man avsätter för Skydd. Detta är nog ännu sämre, då det kommer ge att man i princip alltid avsätter maximalt med tärningar till Skydd, och valet däremellan försvinner.
Så vad gör man?