Nekromanti Stridssystem med dolda slag

Tovur

Veteran
Här är en idee till ett stridssystem, tanken är att det ska göra det möjligt att bland annat "finta" (bluffa), slåss försiktigt och ge spelarna större möjlighet att påverka sin situation.

I grunden handlar det om att slå under färdighetsvärde så högt som möjligt på en T10, eventuella modifikationer löses genom att man slår en extra T10 och väljer den bästa eller sämsta. Perfekt på 10 och fummel på 1. Vid motsatta slag vinner den som slog högst under FV. Perfekt vinner över lyckat och fummel förlorar över misslyckat.

När det är strid slår båda en tärning hemligt, slaget representerar hur situationen ser ut just nu och vilka möjligheter man har. Sen säger man man vad man vill göra. Det spelar ingen roll vem som börjar berätta. När båda har sagt vad dom vill göra så får man ändra sig om man vill. Sen visar man tärningen och kollar vem som vann.

Resultatet beror sen på vem som slog högst under sitt FV:

Skada är som det låter. Effekt innebär tex att nån tappar vapnet. skadas mer eller faller omkull.

• Anfall vinner över anfall - båda gör skada och effekt (om inte den som träffas först dör)
  • Anfall vinner över försvar - skada eller effekt
  • Försvar vinner över anfall - Vinnaren får göra en omedelbar handling inklusive en ny attack. Förloraren får endast försvara sig fast utan möjlighet till ny handling om personen vinner.
Förmågor kommer förändra dessa grundförutsättningar, exempelvis gör Bärsärk att man inte får försvara sig men istället ger nån annan fördel. Andra förmågor gör att man får chansa och slå om men att misslyckat innebär fummel. Vissa handlingar ger också endast effekt exempelvis Avväpna.

Så vad tänker ni kan det funka, vilka problem ser ni?

Dimfrost

Special Circumstances
Intressant! Dolda slag i strid är inget jag har tänkt på tidigare men det måste öppna upp bluffmöjligheter på ett sätt som är ovanligt.

Ett problem är kanske att det är väldigt mycket sten-sax-påse vad man väljer. Om jag lyckas bra bör jag välja försvar om motståndaren anfaller, och anfall om motståndaren väljer försvar, och det finns inget som talar för att hen väljer endera alternativet. Men tillräckligt mycket förmågor och annat kanske löser det?

Kan man baka in vapen i det här, på något sätt? Så att vissa vapen är bättre på att anfalla eller försvara?

Kan man vilja ha fler alternativ än bara anfall och försvar? Har du tittat på Krilles system för taktikkort i Järn mfl spel? Det påminner en del om det här, förutom att man väljer innan man blandar in slumpen.

Apropå kort är det inte så smidigt med dolda tärningsslag, egentligen. Kanske är det bättre att ge varje spelare ett kort ur en vanlig kortlek i stället. Antingen tar man bort de klädda korten eller så ger de någon sorts specialeffekter.

*kanaliserar Rising*

I ett sådand system skulle jag nog vilja se att olika vapen kan ge olika bonusar. Ungefär som Dimfrost föreslog.

Typ svärd ger en bonus i försvar medan yxa ger bonus i attack och kanske att vapen längd ger någon fördel eller nackdel. Tex att spjut kan göra att motstståndaren inte kan anfalla tillbaka om han har ett kortare vapen, typ svärd eller yxa. inte utan att först klara ett försvars slag vilken kan ge honom möjlighet att röra sig närmare. och om han lyckas med detta så kan det ge personen med det kortare vapnet en fördel i nästa runda.

Typ något sådant. går säker göra bättre detta var bara enkla förslag

sedan bör det ju ha betydelse om man har sköld och vapen eller bara ett vapen

Tovur

Veteran
Ett problem är kanske att det är väldigt mycket sten-sax-påse vad man väljer. Om jag lyckas bra bör jag välja försvar om motståndaren anfaller, och anfall om motståndaren väljer försvar, och det finns inget som talar för att hen väljer endera alternativet. Men tillräckligt mycket förmågor och annat kanske löser det?

Hmm jo kanske, det kanske går att lösa genom att ha två färdigheter för närstrid - anfall och försvar. Då kan man ju räkna med att ett Troll och en Barbar tex som typiskt har mycket i anfall och lite i försvar oftare kommer attackera. Tanken med perfekt är också att du aldrig ska kunna vara helt säker på att vinna även om det i mesta pekar på det. Om du har 7 i slåss och den andre har 5 och du slår 6 så vet du att du kommer vinna om inte den andra får perfekt.

Kan man vilja ha fler alternativ än bara anfall och försvar? Har du tittat på Krilles system för taktikkort i Järn mfl spel? Det påminner en del om det här, förutom att man väljer innan man blandar in slumpen.

Med anfall och försvar menar jag egentligen rätt abstrakta saker, typ anfall är alllt som går ut på att göra livet surt för den andre (Fälla nån, hugga nån, kasta sand i nåns ögon, skrämma nån). Försvar är allt som går ut på att undvika det, inklusive att fly. Åh måste kolla in dom, tack för tipset!

Ideen började faktiskt med kort men jag tyckte det blev för speligt, kanske är det min vana vid att rollspel ska ha tärningar som ställer till det. Men det har ju helt klart vissa fördelar, kanske blir det bättre om man använder specialgjorda kort.

Angående vapen som ni båda tipsar om så tycker jag det låter som en superide, det är ju kul om man kan hitta sätt att bygga på en relativt enkel grund.

Att olika vapen har olika egenskaper eller ger olika bonusar tycker jag personligen är ett rätt enkelt sätt att få in lite realism utan att behöva göra krångliga regler. och kan göra val av vapen lite mer strategiskt. I många spel är det absolut ingen skillnad mellan en yxa och ett svärd. förutom skadan och ibland är den likadan då finns ingen skillnad, det spelar ingen roll alls om jag har en yxa eller ett svärd. det gör varken från eller till

Det är ju trots allt rätt stor skillnad på en yxa, ett svärd och ett spjut.

Några enkla saker jag kommer på. Detta är inte speciellt genomtänkt utan bara vad som dök upp i huvudet just nu när det gäller olika typer av vapen

Svärd i allmänhet: Allsidiga, Lätta att bära och troligtvis bland de bästa alternativen om du endast ska bära ett vapen och ingen sköld och så. Hyffsade i attack och hyffsade i försvar
Yxa: Mer offensivt vapen, svagare i försvar. ett vapen som i allmänhet funkar bäst i kombination med sköld.
Spjut: Lång räckvidd. mot kortare vapen kan du anfalla motståndaren utan att han är i räckvidd att kunna anfalla dig. men skulle han komma nära inpå så är plötsligt längden på spjutet en nackdel

Exakt hur man vill låta detta avspeglas i spelet kan ju diskuteras, finns nog flera sätt. Om man ens vill ha med något sådant.