Tovur
Veteran
- Joined
- 31 Aug 2016
- Messages
- 37
Här är en idee till ett stridssystem, tanken är att det ska göra det möjligt att bland annat "finta" (bluffa), slåss försiktigt och ge spelarna större möjlighet att påverka sin situation.
I grunden handlar det om att slå under färdighetsvärde så högt som möjligt på en T10, eventuella modifikationer löses genom att man slår en extra T10 och väljer den bästa eller sämsta. Perfekt på 10 och fummel på 1. Vid motsatta slag vinner den som slog högst under FV. Perfekt vinner över lyckat och fummel förlorar över misslyckat.
När det är strid slår båda en tärning hemligt, slaget representerar hur situationen ser ut just nu och vilka möjligheter man har. Sen säger man man vad man vill göra. Det spelar ingen roll vem som börjar berätta. När båda har sagt vad dom vill göra så får man ändra sig om man vill. Sen visar man tärningen och kollar vem som vann.
Resultatet beror sen på vem som slog högst under sitt FV:
Skada är som det låter. Effekt innebär tex att nån tappar vapnet. skadas mer eller faller omkull.
Så vad tänker ni kan det funka, vilka problem ser ni?
I grunden handlar det om att slå under färdighetsvärde så högt som möjligt på en T10, eventuella modifikationer löses genom att man slår en extra T10 och väljer den bästa eller sämsta. Perfekt på 10 och fummel på 1. Vid motsatta slag vinner den som slog högst under FV. Perfekt vinner över lyckat och fummel förlorar över misslyckat.
När det är strid slår båda en tärning hemligt, slaget representerar hur situationen ser ut just nu och vilka möjligheter man har. Sen säger man man vad man vill göra. Det spelar ingen roll vem som börjar berätta. När båda har sagt vad dom vill göra så får man ändra sig om man vill. Sen visar man tärningen och kollar vem som vann.
Resultatet beror sen på vem som slog högst under sitt FV:
Skada är som det låter. Effekt innebär tex att nån tappar vapnet. skadas mer eller faller omkull.
- Anfall vinner över anfall - båda gör skada och effekt (om inte den som träffas först dör)
- Anfall vinner över försvar - skada eller effekt
- Försvar vinner över anfall - Vinnaren får göra en omedelbar handling inklusive en ny attack. Förloraren får endast försvara sig fast utan möjlighet till ny handling om personen vinner.
Så vad tänker ni kan det funka, vilka problem ser ni?