Jag sitter återigen och småsnickrar stridssystem. Jag vill ha ett system där man får en känsla eller en bild av action och dynamik i strider. Systemet som jag konstruderade denna gång byggde i princip på att man tål en enda smäll, två eller upp till tre om man är bepansrad/mycket tungt bepansrad. Med andra ord så vill man inte ta en smäll någonsin så då vill man ha andra konsekvenser av en stridsrunda/en slagväxling. Det fanns några olika, men den som var roligast och som användes mest var att man var tvungen att förflytta sig. Systemet var ganska kul att spela, framförallt mot starkare motståndare där man faktiskt fick en känsla av att vara jagad coh driven runt utrymmet. Som duellsystem var det rätt kul, men så provspelade vi det med flera mot flera och flera mot en och avståndsvapen och det gick sönder och fosterställning med myskudden under bordet och allt det där.
Men det som jag funderade på lite här är egentligen vilka balla konsekvenser av en slagväxling som finns i diverse olika spel? Det finns sådana saker som pushback i D&D och ett man kan få conditions som i Mouse Guard och diverse andra spel. Så allt gott och väl. Men... Finns det några som har lite ballare konsekvenser? Några som gör striden lite mer dynamisk, för den framåt eller liknande?
Men det som jag funderade på lite här är egentligen vilka balla konsekvenser av en slagväxling som finns i diverse olika spel? Det finns sådana saker som pushback i D&D och ett man kan få conditions som i Mouse Guard och diverse andra spel. Så allt gott och väl. Men... Finns det några som har lite ballare konsekvenser? Några som gör striden lite mer dynamisk, för den framåt eller liknande?