Jag har övervägt tanken med taktikkort för att få slagsmål mer intressant. Jag tror inte eldstrider är taktikkortsmaterial men den som vill kan ju försöka övertyga mig.
Jag gillar kampsportsmoment och har därför satsat på ett sådant system. Observera att det här bara är stridsfasen. Skadefasen har jag inte ens börjat på. Låt oss titta på systemet:
Färdigheter
Slag
Spark
Blockeringar
Nedtagningar
Brottning
Utan att in på varför så får någon som väljer stridskonster som färdighet i snitt (beroende på grundegenskapsvärden) 5*5 (=antal grundrörelser) att placera ut som man vill på dessa färdigheter. De som inte har stridskonst får 0 i samtliga kategorier.
Vid strid tillkommer taktikkort. Dessa är per exempel Hög spark, låg spark, slag, nedtagning – dyg, nedtagning – kast, etc etc. Varje manöver har ett svårighetsvärde som ju lägre det är desto svårare är det att utföra.
Vid strid väljer man manöver från korten. Man tar dess svårighetsvärde och lägger till sitt färdighetsvärde (Hög spark+ FV i spark). Till detta kommer 1T10. Slutvärdet kallas förtillfället Anfallsstyrka. Den som får högst har initativ och ger skada först.
(Initiativet kan förändras om rollpersonen angrips oprovocerat. Den som angriper får du en bonus på +5).
Det finns dock en möjlighet att förbättra sin Anfallsstyrka Innan T10 slås så kan man satsa lika många av sitt FV man har i Blockad på sin attack. Dvs har du 5 i Blockad har du rätt att satsa 1-5 av dessa poäng i attacken. Detta simulerar att man går in hårdare och inte bryr sig om att man kan ta stryk. Det bästa sättet att visa antal satsade poäng är att lägga en tärning med lika hög summa uppåt som satsade poäng och visa den samtidigt som slänger ut sitt anfallskort.
Så. Nu har de båda slagskämparna var sin Anfallsstyrka där den högsta inleder slag/sparkväxlingen. Differensen mellan kämparnas Anfallsstryka kallas Diff. Motståndaren har dock alltid en chans att blockera skadan. Chansen att blockera är
Färdighetsvärde i Blockeringar – antal satsade poäng av Blockeringar – Diff +T6 (alt T10/2)> Färdighetsvärde (motståndare) i aktuell teknik.
Observera att man ovan inte räknar med svårighetsvärdena för de olika manövrarna. Det beror på at blockad i sig inte har ett svårighetsvärde och därför inte kan mäta sig med den faktor. Lyckas blockaden tas ingen skada.
Nu kan den andres slag/spark träffa. Den går att blockera på samma sätt som ovan men här tar man bort Diff från formeln i och med att den som har övertaget inte ska dra av det som han7hon tjänade på att vinna Anfallsstyrkan.
Det ska sägas att en högspark automatiskt kommer ge träffområde huvud där man har mindre KP. En låg spark kan förmodligen ge lite mer skada men träffområde kommer automatiskt bli ben. Alltså slås inga kroppsdelar. Här är frågan hur man gör med skador på armar men det är sällan man i stående kamp skadar armarna. Däremot i brottningen.
Exempel
Maxie har Slag:9 och Blockad:5. (En typisk boxare). Boc Har Slag:5, Spark:7 och Blockad: 8.
Maxie går på Slag som boxare han är som har svårighetsvärde +9. Slag är en enkel manöver. Boc går på hög spark som har svårighetsvärde +4. Boc är hyfsad på sparkar men känner ändå att han behöver satsa några extra poäng på en aggressiv attack. Å andra sidan ser han att Maxie är krallig och har en bra guard; kanske är han tränad i kampsport. Boc är dock bra på att blockera. Han offrar 4 av sina 8 poäng. Maxie offrar 0.
Det gör att Maxie har 9+9=18 än så länge i Anflasstyrka. Boc har 5+4+4 (satsade blockadpoäng)=13 i Anfallsstyrka. Båda sitter med valt anfallskort på handen (Slag resp. Hög spark). Boc har dessutom dolt en T6 med 4:an uppåt. De räknar till tre och slänger ut sina kort samtidigt som de slår varsin T10. Boc visar samtidigt som han slänger sitt kort T6:an. Maxies spelare får 4, Bocs:8. Båda räknar snabbt ut sina Anfallssytrkor. Maxies spelar vrålar 22, Bocs skriker: 21. (18+4 resp 13+8).
Maxies slag träffar före en eventuell hög spark. Boc har rätt att blockera.
Boc har satsat 4 poäng och har en Diff på 1 vilket gör 5 poängs avdrag från Hans Blockad på 8. 8-5=3. Med en exploderande (jfr ObT10) T10 så ska han slå över 9 (Maxies Färdighetsvärde i Slag + Maxies T10 kast som ligger kvar på bordet =4. 9+4=13. 0 räknas som 0 och T10 exploderar på 9 vilket gör att han måste slå 9 för att lyckas (9+3=12, därefter kommer alla kast att rädda honom). Bocs spelare slår 5. Slaget träffar. Skada tas.
Om nu Boc överlever (slaget riktades mot kroppen, ett huvudslag har ett lägre svårighetsvärde (=svårare)) så kan Maxie parera det på samma sätt men utan Diff.
Maxie har Blockad: 5 och 0 satsade poäng. Sparkens Anfallsstyrka är 21-4=17 (Man räknade ju bort Svårighetsvärdet). För att blockera sparkens Anfallsstyrka på 17 måste han slå en exploderande 9:a (5+9=14) och därefter minst 3 på T10. Han misslyckas med detta och tar skada i huvudet av Bocs spark.
Blockadpoängen återställs och ny rond börjar.
Jag vet att många tycker det här verkar krångligt. Så krångligt är det inte men det kan säkert finjusteras/sliaps. Så…
Frågor till er:
1) Tankar kring systemet så här långt
2) Skador på armar ja eller nej och i så fall hur?
3) Ska differensen läggas till skada på något sätt? Jag är ytterst kluven.
4) Eventuellt ska en blockeing endast blockera lika många skadepoäng som man har poäng i Blockera.
5) Avvaktande etc? är det ens poäng att ha med och vad ska de simulera och resultera i?
Jag gillar kampsportsmoment och har därför satsat på ett sådant system. Observera att det här bara är stridsfasen. Skadefasen har jag inte ens börjat på. Låt oss titta på systemet:
Färdigheter
Slag
Spark
Blockeringar
Nedtagningar
Brottning
Utan att in på varför så får någon som väljer stridskonster som färdighet i snitt (beroende på grundegenskapsvärden) 5*5 (=antal grundrörelser) att placera ut som man vill på dessa färdigheter. De som inte har stridskonst får 0 i samtliga kategorier.
Vid strid tillkommer taktikkort. Dessa är per exempel Hög spark, låg spark, slag, nedtagning – dyg, nedtagning – kast, etc etc. Varje manöver har ett svårighetsvärde som ju lägre det är desto svårare är det att utföra.
Vid strid väljer man manöver från korten. Man tar dess svårighetsvärde och lägger till sitt färdighetsvärde (Hög spark+ FV i spark). Till detta kommer 1T10. Slutvärdet kallas förtillfället Anfallsstyrka. Den som får högst har initativ och ger skada först.
(Initiativet kan förändras om rollpersonen angrips oprovocerat. Den som angriper får du en bonus på +5).
Det finns dock en möjlighet att förbättra sin Anfallsstyrka Innan T10 slås så kan man satsa lika många av sitt FV man har i Blockad på sin attack. Dvs har du 5 i Blockad har du rätt att satsa 1-5 av dessa poäng i attacken. Detta simulerar att man går in hårdare och inte bryr sig om att man kan ta stryk. Det bästa sättet att visa antal satsade poäng är att lägga en tärning med lika hög summa uppåt som satsade poäng och visa den samtidigt som slänger ut sitt anfallskort.
Så. Nu har de båda slagskämparna var sin Anfallsstyrka där den högsta inleder slag/sparkväxlingen. Differensen mellan kämparnas Anfallsstryka kallas Diff. Motståndaren har dock alltid en chans att blockera skadan. Chansen att blockera är
Färdighetsvärde i Blockeringar – antal satsade poäng av Blockeringar – Diff +T6 (alt T10/2)> Färdighetsvärde (motståndare) i aktuell teknik.
Observera att man ovan inte räknar med svårighetsvärdena för de olika manövrarna. Det beror på at blockad i sig inte har ett svårighetsvärde och därför inte kan mäta sig med den faktor. Lyckas blockaden tas ingen skada.
Nu kan den andres slag/spark träffa. Den går att blockera på samma sätt som ovan men här tar man bort Diff från formeln i och med att den som har övertaget inte ska dra av det som han7hon tjänade på att vinna Anfallsstyrkan.
Det ska sägas att en högspark automatiskt kommer ge träffområde huvud där man har mindre KP. En låg spark kan förmodligen ge lite mer skada men träffområde kommer automatiskt bli ben. Alltså slås inga kroppsdelar. Här är frågan hur man gör med skador på armar men det är sällan man i stående kamp skadar armarna. Däremot i brottningen.
Exempel
Maxie har Slag:9 och Blockad:5. (En typisk boxare). Boc Har Slag:5, Spark:7 och Blockad: 8.
Maxie går på Slag som boxare han är som har svårighetsvärde +9. Slag är en enkel manöver. Boc går på hög spark som har svårighetsvärde +4. Boc är hyfsad på sparkar men känner ändå att han behöver satsa några extra poäng på en aggressiv attack. Å andra sidan ser han att Maxie är krallig och har en bra guard; kanske är han tränad i kampsport. Boc är dock bra på att blockera. Han offrar 4 av sina 8 poäng. Maxie offrar 0.
Det gör att Maxie har 9+9=18 än så länge i Anflasstyrka. Boc har 5+4+4 (satsade blockadpoäng)=13 i Anfallsstyrka. Båda sitter med valt anfallskort på handen (Slag resp. Hög spark). Boc har dessutom dolt en T6 med 4:an uppåt. De räknar till tre och slänger ut sina kort samtidigt som de slår varsin T10. Boc visar samtidigt som han slänger sitt kort T6:an. Maxies spelare får 4, Bocs:8. Båda räknar snabbt ut sina Anfallssytrkor. Maxies spelar vrålar 22, Bocs skriker: 21. (18+4 resp 13+8).
Maxies slag träffar före en eventuell hög spark. Boc har rätt att blockera.
Boc har satsat 4 poäng och har en Diff på 1 vilket gör 5 poängs avdrag från Hans Blockad på 8. 8-5=3. Med en exploderande (jfr ObT10) T10 så ska han slå över 9 (Maxies Färdighetsvärde i Slag + Maxies T10 kast som ligger kvar på bordet =4. 9+4=13. 0 räknas som 0 och T10 exploderar på 9 vilket gör att han måste slå 9 för att lyckas (9+3=12, därefter kommer alla kast att rädda honom). Bocs spelare slår 5. Slaget träffar. Skada tas.
Om nu Boc överlever (slaget riktades mot kroppen, ett huvudslag har ett lägre svårighetsvärde (=svårare)) så kan Maxie parera det på samma sätt men utan Diff.
Maxie har Blockad: 5 och 0 satsade poäng. Sparkens Anfallsstyrka är 21-4=17 (Man räknade ju bort Svårighetsvärdet). För att blockera sparkens Anfallsstyrka på 17 måste han slå en exploderande 9:a (5+9=14) och därefter minst 3 på T10. Han misslyckas med detta och tar skada i huvudet av Bocs spark.
Blockadpoängen återställs och ny rond börjar.
Jag vet att många tycker det här verkar krångligt. Så krångligt är det inte men det kan säkert finjusteras/sliaps. Så…
Frågor till er:
1) Tankar kring systemet så här långt
2) Skador på armar ja eller nej och i så fall hur?
3) Ska differensen läggas till skada på något sätt? Jag är ytterst kluven.
4) Eventuellt ska en blockeing endast blockera lika många skadepoäng som man har poäng i Blockera.
5) Avvaktande etc? är det ens poäng att ha med och vad ska de simulera och resultera i?