CuChullainn
Veteran
- Joined
- 17 Jul 2007
- Messages
- 8
Yo, tjenare gubbs!
Har knåpat ihop en liten ersättare till DoD 91's stridssystem. Det är inte klart än men vill någon frivillig ta sig tid att kika igenom det, kommentera och svara på en annan av nedanstående frågor skulle det uppskattas. Det är baserat på differens vs. differens men för att slippa räkna en massa minus har jag tänkt mig att man gör en tabell på sitt obligatoriska kladdpapper med alla slag redan uträknade, något i stil med värdena för slagsmål, vapenfärdigheter, undvika, sköld, stridsvana osv. längs X och siffrorna 1-20 längs Y. Har snott en del från Eon men kommer att byta namn på Stridsvana och Chockvärde för att slippa associationer. Det är konstruerat för att främst vara enkelt och realism kommer i andra hand. Systemet saknar kroppspoäng, det som står under "Kroppsdelar och effekter" till och med "Lyte" är hela skadesystemet.
Har gjort en ny motståndstabell också, vilket är den som texten refererar till. Har den bara på papper än så länge men den är baserad på att 2 är dubbelt så mycket som 1, till skillnad från DoDs orginal. Lika värden ger 50% chans för att lyckas och ett dubbelt värde vinner automatiskt, med uträknade procent emellan. Att lyckas med 5,6,7,8,9,10,11 mot 11 ger således chanserna 0%, 8.3%, 16,6%, 25%, 33,3% 41,6% 50% osv.
Vad exakt händer med Anfallarens näve om Försvararen parerar den med ett svärd?
Jag har nästan aldrig skrivit min en egen tankegång hur jag kommit fram till någonting, bör jag göra det?
Är 5 en bra standardmodifikation? Ska den vara lägre?
Skulle ett system där man kan satsa poäng bli roligare?
Andra idéer för att göra det roligare men fortfarande enkelt?
Är morståndstabellen vettig eller ska man bara slå för differenser istället?
Systemet förutsätter varelser som alla tål lika mycket, någon enkel idé för att simulera högre skadetålighet?
Något annat rent generellt som suger?
Har knåpat ihop en liten ersättare till DoD 91's stridssystem. Det är inte klart än men vill någon frivillig ta sig tid att kika igenom det, kommentera och svara på en annan av nedanstående frågor skulle det uppskattas. Det är baserat på differens vs. differens men för att slippa räkna en massa minus har jag tänkt mig att man gör en tabell på sitt obligatoriska kladdpapper med alla slag redan uträknade, något i stil med värdena för slagsmål, vapenfärdigheter, undvika, sköld, stridsvana osv. längs X och siffrorna 1-20 längs Y. Har snott en del från Eon men kommer att byta namn på Stridsvana och Chockvärde för att slippa associationer. Det är konstruerat för att främst vara enkelt och realism kommer i andra hand. Systemet saknar kroppspoäng, det som står under "Kroppsdelar och effekter" till och med "Lyte" är hela skadesystemet.
Har gjort en ny motståndstabell också, vilket är den som texten refererar till. Har den bara på papper än så länge men den är baserad på att 2 är dubbelt så mycket som 1, till skillnad från DoDs orginal. Lika värden ger 50% chans för att lyckas och ett dubbelt värde vinner automatiskt, med uträknade procent emellan. Att lyckas med 5,6,7,8,9,10,11 mot 11 ger således chanserna 0%, 8.3%, 16,6%, 25%, 33,3% 41,6% 50% osv.
Vad exakt händer med Anfallarens näve om Försvararen parerar den med ett svärd?
Jag har nästan aldrig skrivit min en egen tankegång hur jag kommit fram till någonting, bör jag göra det?
Är 5 en bra standardmodifikation? Ska den vara lägre?
Skulle ett system där man kan satsa poäng bli roligare?
Andra idéer för att göra det roligare men fortfarande enkelt?
Är morståndstabellen vettig eller ska man bara slå för differenser istället?
Systemet förutsätter varelser som alla tål lika mycket, någon enkel idé för att simulera högre skadetålighet?
Något annat rent generellt som suger?