Nekromanti Stridssystem till fight

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,267
Location
Helsingborg
Du har precis kommit ut från krogen en sen natt. Den höga musiken tonar ut när gatulysning och nattrökare möter upp dig. Du kollar över axeln medan du smått berusad går ut på gatan för att vänta på dina vänner och råkar stöta till en person som spiller ner sin skjorta. "Vad fan", hör du någon bondskt bröla och en stor typ tornar upp sig framför dig och verkar sugen på att trycka ner dig i skorna.

Vilket stridssystem använder du till striden?

Eftersom jag är en feg typ skulle jag använda Inspectres, för trots att jag bara har 2 i Athletics (men arbetar mig upp till 3) så kommer jag ändå att lyckas med handlingen om någon tärning visar fem eller högre. Det ger mig en sannolikhet att vinna på 5/9-delars chans ... äh, fan. Det är ju råkasst. Bara sanna rollspelare tycker 50-50 är en bra sannolikhet.

Jag tror att jag använder mig av Contact istället och snackar mig ur situationen. Det borde jag ha 3-4 tärningar i. Jag känner säkert någon av rökarna och mina vänner kommer snart ut, så jag kan använda mig av dem också.

/Han som med tråden vill att folk visar upp annorlunda eller roliga stridssystem eller har någon skön tvist till varför de skulle använda just sitt föreslagna system
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Jag använder mitt eget system. Eftersom jag är en huvudperson och den stora killen uppenbart bara är snäppet bättre än en statist så kan jag besegra honomo med ett enkelt motståndsslag, valfri färdighet. Jag väljer färdigheten akrobatik, försöker sätta krokben för honom så att han tumlar ner för trappan in på den skumma hamnkrogen.

Lyckas jag så hade jag rätt. Det var bara ännu en scen för att befästa min överlägsna smidighet.

Misslyckas jag så visar det sig att snubben alls inte var oviktig. Han var ju Kapten Blåskäggs styrman, ajajaj. Svärande drar han fram sin änteryxa som han hade på ryggen. Jag som trillat drar min huggare, hoppar upp på fötterna och förbereder mig på strid!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag väljer Star Wars d6. Förutom att jag i så fall skulle kunna veva med handen och säga "du är inte upprörd över din blöta skjorta" med ett enkelt slag - åkej då, två enkla slag - för Control och Alter, och på så sätt enkelt komma ur situationen, så är rollpersoner hjältar i SWd6! De gör sina gubbs med i medel 3D i attributen (spelledarpersoner har 2D) plus 2D till i färdigheter. Med lite specialiseringsoptning har jag inga problem att komma upp i 6D med rätt vapen, och med Lightsaber Combat och Sense till lagom nivå så kan en ny grön hjälte ha upp till 7D.

Den slemme bonnen är en typisk improviserad oviktig spelledarperson, och har därför 2D i attribut och 4D i slåssande.

Det gör att jag utan problem kan dela upp mina handlingar i säg två extra handlingar och få 4D i vanlig optad slåss och 7D i optad ljusvärja; han får som mest 4D på sin första handling, 3D på sin andra och 2D på sin tredje, räknat reflexmässigt försvar. Eftersom jag dessutom är hjälte så går jag först. Mitt första anfall är 4D mot 4D, sedan kommer hans anfall med 3D mot 4D, sedan kommer min tredje handling med 4D mot 2D.

Dessutom har jag force points och character points för att tåla hans stryk, så han är uppenbarligen skivad inom en runda varefter jag går på nästa slempropp.

Så min Gubbe von Mögel* har inga som helst problem med lite krog-råkurr. Tjopp, eller snarare zhoom, så ligger bonnfyllots arm på marken och resten av krogen bryr sig om något annat medan jag går och pratar frakttariffer med Hans Olof.

* bonuspoäng till den som hittar ursprunget den referensen
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,123
Location
Rissne
Jag väljer att köra stridssystemet från Evolutionens Barn. Det låter inte som en viktig fight, vilket betyder att SL inte sätter upp svårighetsgraden så värst mycket. Det betyder goda odds för mig - kanske t.om uppåt en 70-80%. Dessutom finns det nästan ingen begränsning för vilka coola moves och grejer jag kan hitta på medan jag gör mina handlingar, och vinner jag får jag bestämma exakt hur konflikten avslutas, så jag kan förödmjuka killen precis hur jag vill.

Jag har alltid varit svag för Tillbaka till Framtiden-kobajs (gödsel) som förödmjukelse, så jag tror det får bli min finish.


Yeah.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,272
Location
Umeå
Jag väljer Fight! från Burning Wheel, scriptar Withdraw - Avoid, Withdraw - Avoid och sist men inte minst Withdraw - Avoid.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,267
Location
Helsingborg
Poppe said:
Jag väljer Fight! från Burning Wheel, scriptar Withdraw - Avoid, Withdraw - Avoid och sist men inte minst Withdraw - Avoid.
Jag skulle vilja ha motiveringar också, men av någon lustig anledning känns det som att du fått in det. :gremsmile:

/Han som för övrigt gillar tanken på scriptade strider
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,267
Location
Helsingborg
Storuggla said:
Det som finns i Tellus.


Storuggla, enkelt svar
Motivering! :gremsmile:

/Han som antar att inte alla vet att det inte finns något stridssystem i Tellus
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Motivering? För att utan stridsystem så kommer han inte kunna slåss! Såklart. Fegsvar, jag vet. Om det måste vara ett riktigt system... eh... Warhammer Fantasy Roleplay, första utgåvan. För han kommer inte kunna träffa mig för alla missar han slår, och jag hinner springa undan medan han svär över att han slagit fem nävar mot mig och ingen träffat.


Storuggla, för det är skiiitsvårt
 

xpanthom

Veteran
Joined
10 Feb 2007
Messages
58
Location
Vasa, Finland
Jag väljer klassiska DoD då jag är en feg typ. Eftersom bonnläppen tänker puckla på mig med en knytnäve, som ger skadan 1T3, och han har en skadebonus som motsvarar en storväxt människa, sisådär +1T2, kan min skinnjacka (nitläder, abs 3) helt absorbera hans träffar med 50 % sannolikhet. Om vi lägger till att hans FV som dussinmonster kanske ligger på 12 innebär det att han bara ger mig skada 3 gånger av 10. Om jag råkar ha något tillhygge kan jag konstant försöka parera med det, med mitt FV som också är 12, och då blir hans chans att överhuvudtaget göra någon skada på mig bara 12 %. Även om han lyckas få in en träff ger han mig som mest 2 poäng skada. Jag klarar bra ett antal sådana träffar utan att bli medvetslös, och medan han försöker nöta ner mig hinner någon ringa polisen.

(Nu tog jag värdena ur ett avlägset minne, men jag har för mig att de rörde sig någonstans omkring dessa...)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,109
Location
The Culture
Vilket stridssystem använder du till striden?
Jag skulle nog välja den kommande versionen av Millennium. Jag är en rollperson och en slumpmässig full bondläpp är en oviktig spelledarperson, och eftersom rollpersonerna i Millennium automatiskt är så mäktiga att en vanlig människa bara är ett irritationsmoment behöver jag inte ens slå ett slag utan berättar bara hur jag gör mig kvitt honom. Typ: "Jag gillar inte dig och tror att du kommer ha osynliga insekter krälande över dig hela ditt liv för evigt och alltid."

Det kanske inte blir mycket till fight, men det är bara en bonus.

/tobias
 

Softcloner

Veteran
Joined
2 Sep 2007
Messages
18
Matine - Jag skulle klå honom rätt lätt, och slippa rätt mycket skada. Dessutom skulle det bli coola effekter. :gremsmile:

Jag skulle först avvärja hans attack mot mig igenom att blockera hans slag med underarmen. Vilket jag precis lyckas med (Jag tar bort två skada av de massiva sex han lyckas ge). Därför får jag fyra skada, jag får rätt ont, (dock under min "slås ut på"). Sen så placerar jag fem. låter honom attackera mig varpå han ger mig fem stryk till. och sen jäklar ger jag honom "the deng of his life" så han flyger bakåt ned i en lerpöl.
"Dont. Mess. With. Me" stönar jag och ramlar ned i samma lerpöl. Bara som en kul filmisk effekt.

Gick inte så bra som jag hade hoppats :gremlaugh: men endå
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,511
Location
Göteborg
Det är ju uppenbarligen viktigt att använda ett system där fajten inte är viktig. Förslag som Evolutionens Barn och Milennium är ju bra på det viset, istället för att använda något Jeepform-scenario där fajten är jätteviktig och kanske klimax på hela historien.

Däremot finner jag det lustigt att krank och Gurgeh tror att de skulle vara rollpersoner i dessa spel. Jag är mycket förtjust i dem båda, men jag tror inte att de kan räknas till animemechaninja respektive uråldrig halvgud. Nä, de har istället valt system där de är lika oviktiga bifigurer som snubben de skall slåss mot, vilket gör att de helt lämnar avgörandet till spelledargodtycke. Vilket tycks mig riskabelt.

Så vilket system skulle jag använda? Feng Shui. Just för att jag verkligen skulle vara en rollperson i det spelet. Jag är precis som Jackie Chan i början av de filmer Feng Shui simulerar. Jag är en vanlig snubbe som tränat kampsport i halva mitt liv. Och den andre är helt tydligt en mook. Dessutom är det ett simulerande system, så oavsett om det är dramatiskt vettigt att jag förlorar så kommer jag att vinna i alla fall.

Dock finns det en risk. Risken är att snubben kör drunken boxing. Då kan jag mycket väl få spö. Så om någon har ett förslag på ett system där stridskonster är markant bättre än slagsmål (även om motståndaren är duktig på slagsmål -- jag vet inte hur bra den här killen är), men där drunken boxing inte tillhör genren, så byter jag gärna till det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,109
Location
The Culture
Däremot finner jag det lustigt att krank och Gurgeh tror att de skulle vara rollpersoner i dessa spel. Jag är mycket förtjust i dem båda, men jag tror inte att de kan räknas till animemechaninja respektive uråldrig halvgud. Nä, de har istället valt system där de är lika oviktiga bifigurer som snubben de skall slåss mot, vilket gör att de helt lämnar avgörandet till spelledargodtycke. Vilket tycks mig riskabelt.
Det är en poäng. Då väljer jag BRP. Eftersom ingen av oss är speciellt smidig eller stridstränad lär vi båda ha ca 10 % chans att träffa med våra knytnävar, och gör bara 1T3 i skada. Om vi har 10-11 kroppspoäng kommer vi att vara tvungna att anfalla ca 50 gånger innan någon av oss stupar, och vid det laget lär vi ha tröttnat och insett att det bara är absurt att fortsätta slåss.

/tobias
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ett system där jag kan använda mig av alla mina egenskaper som plusmod, så länge jag kan motivera varför de används, för då kan jag spöa skiten ur honom om jag bara är påhittig nog.
 
Top