Jo, på http://studio.omegarpg.dyndns.org/doku.php?id=omega har jag nu blivit klar med i stort sett allt i mitt regelsystems grund. Det som saknas är ett stridssystem. Tänkte att jag skulle posta mina funderingar, och höra lite gnäll och kanske även lite konstruktiva förslag...
Turordning: Polsk riksdag?
Jag är inget stort fan av regler, så jag vill gärna hålla mina så simpla som möjligt. Jag har heller inga jättestora problem med SL-godtycke.
Jag funderar på att helt enkelt inte ha något egentligt turordningssystem. Istället blir systemet "reaktivt", dvs varje person som i striden försöker göra något, deklarerar detta som en reaktion på något annat som nyss gjorts. Man får deklarera i princip hur ofta man vill, förutom att det måste ha varit minst en handling gjord mellan ens handlingar. Om en spelare just genomfört ett anfall, måste han med andra ord vänta tills någon annan gjort något innan han kan agera igen. Vill man göra något komplicerat, typ en grepp-slag-kombo, höjs helt enkelt svårighetsgraden, men det räknas fortfarande som en handling.
Det finns naturligtvis risk för att detta blir lite av en polsk riksdag där spelare skriker ikapp för att försöka trumfa varandra och fienden, men här räknar jag helt enkelt med SL's förmåga att hålla ordning. Det är dessutom inte alls alltid bäst att agera först.
Att bli skadad
Skadan är lika med utfallet av tärningen i anfallsslaget plus vapnets eventuella egna skada. Den som blir skadad har en egen liten tabell över olika "trösklar" där varje tröskel motsvarar ett visst antal dottar skada. Dottarna skrivs ned i en kort White Wolf-liknande listgrej, som går från typ "lätt blåslagen" till "medvetslös". Är jag begriplig?
Skador är antingen trubbiga eller vassa (visas på WW-liknande sätt också - olika sorters kryss). Exakt vilken effekt trubbighet eller vasshet ska ha i strid eller efter den vet jag inte än, men om inte annat gillar jag som spelare att kunna se om jag känner mig blåslagen eller strimlad efter en strid. Skador ger hursomhelst minus på alla efterföljande slag, och något slags chockmekanik ska nog också kunna smyga sig in.
Rustningar är inte funderade över ännu, men de borde kunna förändra tröskelvärdena. Kanske.
Träffområden finns det inga - SL eller kanske spelaren själv tolkar utifrån skadans effekt vart man träffade.
Att bli satt ur spel
Jag gillar inte att döda rollpersoner. Jag är inte alls road av den "spänning" det tydligen ligger i att kunna bli nerknivad en halvtimme in i första spelmötet. Jag dödar bara rollpersoner, generellt, när de antingen gjort något kolossalt korkat eller själva valt döden. Sålunda blir man "satt ur stridbart skick" snarare än "dör".
Åsikter?
(och ja, jag vet att det ser flummigt och oorganiserat ut, att det inte är särdeles "speligt", och att det hela i hög grad beror på spelledarens godtycke. Det är jag ganska bekväm med.)
Turordning: Polsk riksdag?
Jag är inget stort fan av regler, så jag vill gärna hålla mina så simpla som möjligt. Jag har heller inga jättestora problem med SL-godtycke.
Jag funderar på att helt enkelt inte ha något egentligt turordningssystem. Istället blir systemet "reaktivt", dvs varje person som i striden försöker göra något, deklarerar detta som en reaktion på något annat som nyss gjorts. Man får deklarera i princip hur ofta man vill, förutom att det måste ha varit minst en handling gjord mellan ens handlingar. Om en spelare just genomfört ett anfall, måste han med andra ord vänta tills någon annan gjort något innan han kan agera igen. Vill man göra något komplicerat, typ en grepp-slag-kombo, höjs helt enkelt svårighetsgraden, men det räknas fortfarande som en handling.
Det finns naturligtvis risk för att detta blir lite av en polsk riksdag där spelare skriker ikapp för att försöka trumfa varandra och fienden, men här räknar jag helt enkelt med SL's förmåga att hålla ordning. Det är dessutom inte alls alltid bäst att agera först.
Att bli skadad
Skadan är lika med utfallet av tärningen i anfallsslaget plus vapnets eventuella egna skada. Den som blir skadad har en egen liten tabell över olika "trösklar" där varje tröskel motsvarar ett visst antal dottar skada. Dottarna skrivs ned i en kort White Wolf-liknande listgrej, som går från typ "lätt blåslagen" till "medvetslös". Är jag begriplig?
Skador är antingen trubbiga eller vassa (visas på WW-liknande sätt också - olika sorters kryss). Exakt vilken effekt trubbighet eller vasshet ska ha i strid eller efter den vet jag inte än, men om inte annat gillar jag som spelare att kunna se om jag känner mig blåslagen eller strimlad efter en strid. Skador ger hursomhelst minus på alla efterföljande slag, och något slags chockmekanik ska nog också kunna smyga sig in.
Rustningar är inte funderade över ännu, men de borde kunna förändra tröskelvärdena. Kanske.
Träffområden finns det inga - SL eller kanske spelaren själv tolkar utifrån skadans effekt vart man träffade.
Att bli satt ur spel
Jag gillar inte att döda rollpersoner. Jag är inte alls road av den "spänning" det tydligen ligger i att kunna bli nerknivad en halvtimme in i första spelmötet. Jag dödar bara rollpersoner, generellt, när de antingen gjort något kolossalt korkat eller själva valt döden. Sålunda blir man "satt ur stridbart skick" snarare än "dör".
Åsikter?
(och ja, jag vet att det ser flummigt och oorganiserat ut, att det inte är särdeles "speligt", och att det hela i hög grad beror på spelledarens godtycke. Det är jag ganska bekväm med.)