Nekromanti Stridssystemens Tekken 5

Lycan

Hero
Okej,

vilket rollspel har det mest tillfredsställande stridssystemet?

Det får gärna vara invecklat, utdraget och odynamiskt. Bara det ger upphov till skojiga strider.

Själv kan jag knappt komma på ett enda system som det faktiskt är roligt att slåss i. Men jag börjar bli lite rostig på den fronten. Finns mycket nytt på marknaden nu för tiden.

Den som ger mig det vinnande tipset har förtjänat en såndär god ostgrejpajsak från Campus på bergsgatan.

- L

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vet inte. Tidigare var jag mycket inne på system som gav spelardeltagande, typ taktikkorten från SHI2, även om det inte innebar några egentliga speliga val. Jag har ett satsningssystem i Terone som jag gillar, men det är lite för långsamt egentligen. Nu för tiden föredrar jag antingen rent abstrakta och apsnabba konfliktsystem, eller också riktigt speliga grejer. Och det enda verkligt speliga system jag känner till, som inte samtidigt är alldeles för komplicerat (som D&D och Exalted, till exempel) är Agon. Det läste jag dock igenom för en vecka sedan och har inte testat än, så jag är osäker på hur bra det verkligen är. I teorin verkar det kul i alla fall.

/Dimfrost

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tänker nominera Contenders, trots att jag bara har skummat igenom det. Stridssystemet verkar kuligt speligt, och systemet ser till att striderna verkligen betyder saker. de blir klimax som förändrar rollpersonerna, inte bara våldsscener.

Sedan kommer väl Han att springa in och tjata om Feng Shui, så jag nämner det först, så att han håller tyst :gremtongue:. Skämt åsido, så är det spelet som verkligen fokuserar på att göra striderna roliga, och vill du ha Tekken-känska så finns det knappast något alternativ.

Krille

Super Moderator
Den roligaste fajt jag någonsin har haft var i Skymningshem: Andra Imperiet, i ett badrum. Det känns smått fjantigt att nämna det eftersom jag skrev det själv.

Så jag får väl ta upp den näst roligaste fajten, i gamla Usagi Yojimbo från Gold Rush Games, som inte bara var oerhört spännande utan dessutom ett passande klimax på äventyret, väldigt personlig och väldigt väl rollspelad.

På tredje, fjärde och femte plats kommer en klase fajter i Star Wars d6. En var ett självmordsanfall av en division X-vingar mot en Star Destroyer, en var en uppgörelse mellan min rollperson och Darth Vader, och den tredje var en totalt vansinnig flykt från Imperiet med en lätt fraktare jagad av TIEs strax över gatunivå i en storstad.

Andra Imperiet och Usagi Yojimbo har fördelen med att korten inför ett psykologiskt moment att lista ut hur ens motståndare funkar. Det är inte enbart en annan form av slump. Dessutom är det en mycket mer påtaglig illusion av deltagande än "jag hugger (rullar tärning)".

Star Wars d6 har fördelen att det är så jefla enkelt, men fortfarande innehåller en massa spelarval som har regelmässiga effekter. Dessutom har det fördelen av en trevlig miljö med en massa förebilder om hur saker och ting ska göras, så alla vet vad vi talar om.

Man Mountainman

Storsvagåret
På senare tid har jag haft ett par väldigt roliga sessioner med pluppspelet. Jag vill inte påstå att det gör pluppspelet i sig till det mest tillfredsställande stridssystemet - en stor del av orsaken är nog medspelarna - men jag tyckte ändå det var värt att nämna.

/Kalle

Storuggla

Champion
Vadå, ett spel där striden är rolig? Oj, det var klurigt. Feng Shui, Burning Wheel, Usagi Yojimbo (första utgåvan), Panty Explosion (och Classroom Deathmatch såklart) och... uhm... jag vet inte, jag vill säga Unknown Armies blott för att stridskapitlet börjar med att förklara att detta är regler för att mörda en annan människa. Men det gills nog inte.

Storuggla, den svarta geten

MrG

Swashbuckler
Den som ger mig det vinnande tipset har förtjänat en såndär god ostgrejpajsak från Campus på bergsgatan.
Låter hur gott som helst, men det är en väldigt svår fråga...

Krilles metod att titta på vilka strider som varit roligast för mig, känns som ett bra sätt, men ger jätteknepiga resultat.

Som det känns idag skulle listan vara något sånthär:
1 Western, vi hade senast på LinCon en shotout som var sådär perfekt, å andra sidan tror jag det till viss del berodde på fem timmars upptrappning till den och en bra spelledare som höll discplin så striden gick på typ en kvart.

2 Mage, vilket jag tror bara beror på bra spelledare, själv har jag kört ett par bra strider i Adventure! men det har berott på spelare och stämmning (så det finns knacks som kan buggas till i strider)

3 Amber, men korta strider som byggt på listigast förberedelser. Stiligt, men ger egentligen en smäll snarare än en strid

4 Friform (travler) satt och lyssnade på en jättebra fight på ett LinCon med "the good old boys" som jag tror var i travler, men boostades av spelledare och spelare till att flacka runt

Ska jag kolla till vad som är mest underhållande, så blir det Verbal Kombat som klickar till i skallen. Där har vi börjat prata mer och mer om att publiken har mer kul där den offensiva beskriver attacken och den försvarande beskriver effekten. Tror att något sånt tänk också är det bästa för rollspel, men vet inte om något system har kommitat till det :gremconfused:

-Gunnar (som ofta har lite fajter i rollspel just för att jag inte hittat ett stridssytem som gör dem tillräckligt kul)

PAX

Jordisk Äventyrare
Vårt eget Ad Humanis system.

Det är färdighetsbaserat och stridssystemet innehåller hög detaljism på vapen och utrustning samtidigt som systemet håller en hög realistisk nivå.

Systemet är tillfredsställande eftersom vi själva har skapat det och kan det mer eller mindre utantill nu. Därför blir det samtidigt smidigt att använda inom vår spelgrupp.

Genesis

Ni dés ni maître
jag vill säga Unknown Armies blott för att stridskapitlet börjar med att förklara att detta är regler för att mörda en annan människa.
Dessutom har det gritty-regler i stil med att antingen får du försvara dig eller anfalla, och om du väljer att försvara dig, och anfallaren hinner före i initiativet, så träffar han dig i alla fall. Och att när du slåss mot en snubbe med kniv så tar du alltid minst ett i skada varje runda. Jag diggar sån't.

Storuggla

Champion
"Den roligaste fajt jag någonsin har haft var i Skymningshem: Andra Imperiet, i ett badrum. Det känns smått fjantigt att nämna det eftersom jag skrev det själv."

Okej, jag nappar: Anekdot tack?

Storuggla, dot dot i dot dot

Marcus J

Hero
Jag tänker nominera Burning Wheel, eftersom det är ett speligt system där man behöver tänka till rejält. Att det dessutom är detaljistiskt på ett bra och genomtänkt sätt är dessutom ett stort plus.

Sedan så skulle jag också säga Dogs in the Vineyard, men det är ju alla konflikter där, inte bara strid.

AV de lite mer traditionella rollspelen så är jag kluven, det är egentligen inget som står ut från mängden.

/Marcus

Krille

Super Moderator
Badrumskungfu

Rollpersonerna, en klase poliser från pejoriska Skyddsgrupp Två, hade beslutat sig för att göra ett tillslag hos ett yakuza-tillhåll, där de misstänkte att målet, boss Kaneda, höll sig gömd. De omringade stället, hade ett tungt beväpnat attackskepp klart, infiltrerade lufttrummor och gjorde allt klart. På given signal så stormade de stället. Dörren slogs in, folk hoppade in genom fönstret och utanför panoramafönstret hängde attackskeppet med dånande motorer redo utifall att nåt dumt hände. De jobbade sig snabbt och metodiskt genom lägenheten, och två rollpersoner blev uppehållna av Kanedas livvakter.

En rollperson kom genom sovrummet, säkrade det och fortsatte vidare för att hitta boss Kaneda i badrummet, halvrakad, blöt i håret, tatueringar på överkroppen och med handduk kring höften, och förstås redo för strid med rakblad i högsta hugg. På grund av det täta utrymmet så var eldlansen oduglig som avståndsvapen, och Kaneda gjorde förstås sitt bästa för att den skulle vara oduglig som tillhygge också.

Striden därefter var höjdpunkten för kvällen: taktikval och anfalls- och försvarsslag flög genom luften. Kaneda öppnade med ett snitt över armen på rollpersonen och ett knä i skrevet (offensiv mot försiktig - lätt skada på rollpersonen). Rollpersonen kom igen med ett lyckat anfall som gav en skråma, och jag lät spelaren beskriva hur skråman uppkom (avvaktande mot offensiv, skråma på Kaneda). Spelaren bestämde att han knuffade Kaneda bakåt in i duschkabinen så att denne drattade på ändan.

Kaneda gjorde sedan en skråma på rollpersonen, och jag beskrev det som att han kastade en tung burk med badsalt i hjälmen på rollpersonen. Burken gick upp och badsalt spreds över rummet (offensiv mot försiktig, skråma). Därefter försökte Kaneda strypa rollpersonen med handduken (försiktig mot försiktig, skråma respektive lätt skada). Rollpersonen släppte greppet om eldlansen, försökte bryta upp greppet och lyckades till slut vrida om armen på Kaneda och drämma in honom i väggen.

Kaneda sparkade in rollpersonen i handduksstället, rollpersonen dråsade ner i marken och tog tag i närmaste tillhygge - toalettborsten (spelaren nappade åt sig min skitiga diskborste och ställde sig i nån slags kung fu-ställning) (försiktig mot försiktig, lätt skada respektive skråma). Efter en kort handduks-mot-toalettborstfäktning (ett par rundor offensiv mot defensiv respektive defensiv mot offensiv) så låste Kaneda rollpersonen och drämde in honom i toalettspegeln så att den sprack i ett sånt där vackert spindelvävsmönster med en blodig fläck i mitten (avvaktande mot offensiv, lätt skada).

Rollpersonen sparkade in Kaneda i duschkabinen igen, följde upp med att riva ner duschdraperiet över den numera nakne Kaneda, greppade tag om Kanedas huvud och dunkade huvudet i toalettstolens vattenbehållare tills vattenbehållaren sprack (avvaktande mot offensiv, allvarlig skada).

Ungefär nu var korridorfajten mot Kanedas livvakter klar, och de två rollpersonerna i korridoren tittade in i ett numera totaldemolerat badrum med en spritt språngande naken tatuerad yakuzaboss med huvudet insvept i ett duschdraperi och indunkad i en toalett, med en kravallutrustad, blöt, tilltufsad och delvis nertvålad rollperson över sig.

Arfert

Facit
Re: Stridssystemens Tekken 5 ..lätt OT

Nja, BW är ju rätt traditionellt... eller? Håller med om att strid är kul i BW, dock. Men annars är det "bara" ett gediget fantasyrollspel, och det är ju inte så bara! :gremgrin:

ja jag vet att det har andra egenheter också jämfört med typ DoD eller D&D, men när man spelar är det just "bra välskriven fantasy-känsla" med "bra strider" som är USP:en och som gör att man vill spela det, inte Artha och sånt egentligen...

Marcus J

Hero

Håller egentligen med, men BW brukar väl räknas som ett Forgespel?

Dessutom så finns det tendenser till konfliktresolution (intentreglerna och let it ride), eller är det jag som har missuppfattat det totalt?

/Marcus

Arfert

Facit

Nej, har för mig att BW inte alls är ett forgespel, att kontakten med forge togs senare... men jag är inte påläst i den frågan.

...det är ju inte alls "forge-igt" stilmässigt heller... Det har ju till och med hit locations, för bövelen! :gremlaugh:

Tendenser... nja då är det rätt svaga tendenser.

Mogger

Hipsteranka

BW är ett narrativistiskt system i allt väsentligt. Att använda det som ett traditionellt system är att missa poängen helt.

Men det är möjligt att det gäller främst Revised Edition?

Arfert

Facit

har inte sett första varsionen, så den frågan kan jag inte svara på...

..nej intei allt väsentligt, de narrativistiska regelsnuttarna är ju i minoritet.. men visst finns de, och vi kör på det.

Mogger

Hipsteranka

Jo, i allt väsentligt. Det du tänker på - skador, läkning, erfarenhet, strid och vad det nu kan vara - är bara de medel Luke föredrar för att driva en hård och oförlåtande story. Det som det handlar om är huvudpersonen, dess drivkrafter och vad som uppstår när allt det här blandas.

Circles, Let it Ride, Intent, Artha, BITs, Resources, Relations m.m.

Är du fortfarande osäker kan du läsa Playing the Game mot slutet av regelboken.

Arfert

Facit

jag har läst hela boken (böckerna).. flera gånger till och med...

och mycket av det där finns ju faktiskt i rollspel som inte anses vara narrativa i någon snarlik form. OK, intent är ju klart narrativt, iofs.

Jag tycker du överdriver det unika med BW en aning...