Nekromanti Stridssystemens Tekken 5

Leon

Leo carcion
Jag gillade också skymningshems stridsregler och korten skarpt. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Sedan så skulle jag också säga Dogs in the Vineyard, men det är ju alla konflikter där, inte bara strid.

Fanboy alert! Jag har redan talat mig varm om det här spelet, men jag passar ändå på att instämma. Här berättar jag varför.

Thermight

Warrior
Stridssystemens Bushido Blade och Virtua Fighter.

Själv gillar jag inte riktigt Tekken, tycker mest det är enorma listor på kombinationer man får lära sig utantill.

Är det ingen som föreslår The Riddle of Steel? Jag har själv inte spelat det, men har läst spelrapporter och läst igenom Quickstart reglerna.
I stora regelboken är det lite för mycket extraregler för min smak. Men själva kärnan i stridssytemet tycker jag verkar intressant. Ska testspela några strider snart. Är det ingen här som spelat det?

Tycker det finns stridsystem som passar olika bra för olika situationer. Vill man ha dueller verkar det fungera bra i flera spel som ni räknat upp här(+kanske TROS), vill man ha skirmish kanske D&D miniatures, Mordheim och så verkar bra. Större strider är nog WHFB och War master kul.

Johan K

Gammal & dryg
För min del så är svaret brp.
Det är snabbt, enkelt & klart användbart att slåss med.

Lycan

Hero
Re: Stridssystemens Bushido Blade och Virtua Fight

Jag tänkte att om någon skriver att Tekken inte är kul så är det ett inlägg jag inte behöver läsa :gremwink:

Mogger

Hipsteranka
Inte i munnen tack. :)

Jag sa inte att det var unikt, jag sa att det var narrativistiskt i huvudsak.

Narrativism (i Forgemening) är dessutom snarast ett spelperspektiv så vad jag menar är att BW uppmuntar till narrativistiskt spel. Jag vet att bara ett fåtal personer här som har full koll på narrativism (från tråden om termer hit och dit) så att missa det kan nog vara lätt om man inte är överläst på området som jag är. Men det är bara för att vi spelar så sällan så min abstinens måste få utlopp på något sätt.

Du kan alltså utan problem spela BW på många andra sätt men då tycker jag att det finns mycket bättre spel för det.

Thermight

Warrior
Re: Stridssystemens Bushido Blade och Virtua Fight

heh.. :gremsmirk:
Jag reagerade nog på att du nämnde "Tekken 5" och "det mest tillfredsställande stridssystemet" i samband med varandra.

Ville komma med exempel på bra spel i samma genre, vars spelsystem skiljer sig helt från Tekken serien.
Stridsystemen tilfredställande på ganska olika sätt.

Det känns som att skickligheten i Tekken mycket beror på hur mycket kombinationer man pluggat in.
I VF har man inga förprogrammerade kombinationer, utan det hänger mer på timing och att förutse motståndarens rörelser.

Men smaken är som baken.
Spelade själv Tekken 2 rätt mycket när det begav sig.

Wilmer

Hero
Street fighter! [ANT]

Vilket system påminner mest of Street Fighter Alpha Third Strike? Det spelet är helt underbart responsivt, det gör precis som man vill och är snabbt, snyggt och ascoolt.

Thermight

Warrior
Re: Street fighter! [ANT]

Jag tror att jag egentligen gillar Street Fighter 2 bättre än SF Alpha 3, A3 har jag inte kommit in i riktigt, kändes svårare att lära sig. Även om jag håller med om att det är snyggt, tycker att formgivningen är lite för flashig bara. Blev nästan lite sugen på att spela.

SF3 ska tydligen vara mycket bra, men det verkar knappt gå att få tag på tror att det bara fanns till Dreamcast och arkad typ.