Nekromanti Stridssystemet

sk8teforfate

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
8
Location
Alingsås, SWEDEN
Hur fungerar det med strider i Neotech 2??? Och hur får man skador??? (min kompis har boken men han fattar inte)
Snälla hjälp.........

CHANG WALKS THE EARTH... ONCE MORE
 

HoBBiT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
94
Location
Anderslöv, Skåne, Sverige
Jag känner igen mig! Har typ läst de där reglerna 1000 ggr, har fattat det mesta, men hur f*n skjuter man med Ak eller k- pist... och hur man blir skadad är ju en gåta. :gremsmile: det blir mycker berättande när vi spelar.

Hoppas du får hjälp så kanske jag oxå får det! :)

//HoBBiT - "Cogito ergo doleo..."
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Uff, jag ska låta någon med mer tid förklara det där :gremsmile: men jag passar på att slänga in en fråga till... Om man får en kula i benet, utsätts för 17 i skada och slår extraskadan köttsår, ska man då få endast de 4S, 6T och 2B som står vid extraskadan, eller ska man DESSUTOM alltid få grundskadan på T1, S2, B1?

Devastator

C'mon you apes, you wanna live forever!?
Lieutenant John Rico
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Ok....Du bestämmer hur många bulor du vill bränna av (min 4 max Eldh [tredje värdet]), sen ska du bestämma hur många mål du vill träffa, ett eller fler. SL avgör hur bred ELDZONEN är, ELDZONEN är alltså avståndet mellan första och sista skurken i bredd (mellan 1-5m, aldrig mer än antal kulor du skjuter). Sen dividerar man antal skott man avfyrat med ELDZONEN och då får man fram ett värde kallat ELDINTENSITET (EI). Sen ska man slå färdigheten Automateld mot varje offer. För varje lyckat slag så ska man slå ett antal tärningar mot varje offer, antalet tärningar är EI värdet du fick fram minus rekylen på vapnet, varje "etta" är en träff....

Exempel: A skjuter 30 skott mot skurk Z och X. SL bestämmer att eldzonen är 5 m (dom står ganska spritt). 30/5 är som bekant 6. Alltså blir EI 6. A´s vapen har 2 i rekyl, så han slår 4T6 mot varje skurk (om han lyckas med färdigheten Automateld vill säga, kolla in tabell N2-90). Resultatet på skurk Z blir 3,4,1 och 6, alltså en träff. A´s resultat på X blir 2,4,1 och 1, två träffar....

Låter det komplicerat????
Man kommer fort in i det /images/icons/wink.gif

(Med reservation för eventuella fel, jag kan ju missuppfattat allt själv juh...)

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Måste man inte räkna in rekylen också, så att: 6-2=4 har för mig det... Visserligen så har mina spelare slutat att sprida kulor efter sig, men innan så hade jag till och med ett program i min räknare... det var snabbare så...

Robban

<A HREF="http://go.to/Facklan" target="_new">http://go.to/Facklan</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Snabbt svar

"Om man får en kula i benet, utsätts för 17 i skada och slår extraskadan köttsår, ska man då få endast de 4S, 6T och 2B som står vid extraskadan, eller ska man DESSUTOM alltid få grundskadan på T1, S2, B1?"

Du får inte grundskadan. Den är inräknad i extraskadan.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Och hur får man skador???"

Vi antar att vi har träffat (post om det kommer senare). Gör då så här:

1) Slå skadeverkan. Skjuter vi med en 5.56Nato FMJ så är skadan [7]Ob5T6+1. [7] talar om penetrationen, och den tar vi sen. Det är resten som är intressant. Jag slår 1, 3, 4, 5, 6. Sexan slås om och blir 2, 4. Total summa blir 1+2+3+4+4+5 = 19. Den gör ont.

2) Slå var träffen tar. Tabellen finns på s. 151. Jag slår 62, vilket för eldstrid i normalt siktande ger en träff i höften på vänster ben (område 17).

3) Kolla skydd. Detta står på sidan 123 och 124. Grundregeln är att om Penetrationsvärdet (det inom vinkelparentes) är större än Skyddsvärdet så går kulan igenom, och skadeverkan minskas med skyddets värde. Om inte så stoppas den. Målet har en skyddsväst klass II. Det innebär att den har Skyddsvärde på 6. En 5.56mmNato FMJ har penetration 7 (sjuan i [7]Ob5T6+1), och eftersom penetrationen är större än skyddet så går kulan igenom. Skadeverkan minskas med 6. Den reducerade skadeverkan blir 19-6 = 13.

4) Leta upp rätt skadetabell. 5.56Nato är en typisk projektilskada. Då använder vi tabell N2-132 på sidan 152. Observera att denna tabell är trasig; en errata finns på Neogames hemsida (<A HREF="http://www.neogames.se" target="_new">http://www.neogames.se</A>) och en korrekt version finns i spelledarskärmen. I exemplet använder jag regelbokens trasiga tabell.


5) Sätt in den reducerade skadan i rätt kolumn och korsreferera med träffområder. Slå sedan en T10 i den lilla tabellen i kolumn 2. Reducerad skadeverkan är 19, vilket blir kolumn 3 (skadeverkan 10-19). Träffområdet är vänster ben. Detta korsrefereras. Sedan slår vi en T10 och slår 10, det vill säga ett Djupt sår.

6) Applicera Trauma, Smärta och Blödning, enligt träfftabellen. Ett Djupt sår i kolumn 3 (skadeverkan 10-19) för benet ger T+2, S+6, B+2, det vill säga två kryss Trauma, sex kryss Smärta och två kryss Blödning. Detta kryssas i på rollformuläret.

7) Slå Dödsslag. Med en fjösträff i benet blir svårigheten för Döddslaget Ob0T6. Detta avläses vid Traumasektionen på rollformuläret. Titta i vänterkanten så hittar du svårigheten. Om det misslyckas dör målet, men det är ju lite svårt...

8) Slå Chockslag. Svårigheten för Chockslaget summeras på samma sätt som ovan från Trauma, Smärta och Blodförlust. Har vi en mes (5 skadekolumner eller mindre) så kan målet faktiskt svimma - han måste då slå ett chockslag på Ob1T6. Personer med 6 skadekolumner eller mer får ett chockslag på Ob0T6. Misslyckas chockslaget så däckar rollpersonen.

Vi tar hur man får reda på att man träffar någon annan gång... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
En fråga till då, medan tråden fortfarande finns kvar:
Den kompakta pistolen Walther P-750 sägs använda sig av 7,5mm/c-ammunition. Det finns ju inte! Är det 5,7mmFN som menas eller?

Devastator

Wipe them out. All of them.
-Lord Sidious, The phantom menace
 

HoBBiT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
94
Location
Anderslöv, Skåne, Sverige
OM det låter komplicerat? Ja det gör det faktiskt... varför kunde inte neogames kommit på ett system med mindre matte i?? Usch... jaja, jag tror att jag blev klokare, är faktiskt rättså säker. :gremsmile: Tack så mycket.

//HoBBiT - "Cogito ergo doleo..."
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Mindre matematik, varför? [Jätte OT]

Varför får vi lära oss i fysiken hur kastparablar fungerar? För att vi någon gång skall kunna använda våra färdigheter för den allmänt ökända rollspelar-statskuppen. Tro inte att kastparablarna i fysiken inte har med denna kupp att göra, det är faktsikt rollspelare som infilterat skolverket och diverse utbildningsnämnder för att delge alla kunskap om hur man skall beskjuta fiender med artilleri.
Någon som till exempel hört talas om projekt "Burgården" (allmänt känd som burgårdens utbildningscentrum i Göteborg), där "vaktmästare" Branco basar över sina närmaste män/kvinnor (Göran Åkerlund (Tråkerlund) och Helena Svedlund (Kemihäxan)). Varför är "skolgården" så placerad att man ganska enkelt skulle kunna bygga om den till en helikopterplatta, och varför finns det strategiska ytor där man kan placera LV-robotar?

/Seinet - Gick på Burgårdens Utbildningscentrum under Gymnasieperioden.

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Seinet on 2000-09-29 21:25.</EM></FONT></P>
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
Har tänkt på en sak. Om du skjuter någon i ansiktet med en teflon kula (hård som faan, splittras inte) och på något underligt sätt får två extraskador (teflon gör lite i skada) så kan man lycas med en träff i både ögat och i käken. Låter skumt.

Antingen har jag missuppfattat detta eller så är det något knas i reglerna. Jag brukar alltid bara slå en extraskda (gäller ej sprängskada).

Scorpion
-Det finns två sätt att göra det här på
Mitt sätt...
eller fel sätt
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Har du tänkt på att kulans bana skär genom både ögat och käken. Om inte så är fallet att man sätter pistolen en centimeter framför offrets ansikte (offret kan ej röra sig) och kramar avtryckaren, i det senare fallet gäller då att detta räknas som nådastöt och offret dör (man behöver ej slå någon tärning, spelledraen slår tärning och blir resultatet fummel så överlever personen).

/Seinet - Kom precis hem från en matte övningstenta (matte dugga).

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Och en kula skadar inte med själva hålet, s.a.s., utan vibrationerna och tryckkrafterna utåt från kulan genom vävnader. Så visst, det är inte jättevanligt att både bli skadad i käke och öga, men det är fullt möjligt.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

HoBBiT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
94
Location
Anderslöv, Skåne, Sverige
Re: Mindre matematik, varför? [Jätte OT]

Nu när du säger det så... är ju alla skolor byggda för att enkelt kunna modifiera om dem till rollspel´s-rebell-högkvarter... det hade jag inte tänkt!

//HoBBiT - "Cogito ergo doleo..."
 
Top