Nekromanti Stridssystemet

Betrayer

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
2
Location
Sundbyberg/stockholm
JAg vet inte om den här diskutionen har kommit upp förrut, men jag ville bara kort ge min åsikt om stridssystemet i Eon.
Reglerna för stridssytemet i sig är väldigt bra, man får en realistisk bild av striden. Men även ifall man kan reglerna väldigt bra och har använt systemet mycket, så blir striderna väldigt sega och kan ta upp till flera timmar att avsluta. Systemet i sig ger också väldigt lite plats för improvisation och det slutar ofta med att man bara koncentrerar sig på att hålla reda på siffor än att spela rollspel. Detta system kan vara bra för spelledare som har svårt att improvisera, men för mig så kan det förstöra en annars väldigt bra stämning...
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Absolut

Håller med till 100%. Vår grupp hade ett tag 2 vapenmestare med hisgeliga stridskonster i kubik, dessa killar kunde verkligen strid, och de var säkerligen asballa att kolla på i realtid när de svinna sina svärd, gjårde sina stridsvrål och riposter, uppföljningar och gud vet vad men efter att de två var klara med striden hade vi andra så sakteliga tappat allt intresse i striden...

Hade just idag en diskussion med en av killarna som var (är) vapenmästare och det är väldans svårt att förenkla systemet utan att man försämrar hans karaktär... killen kan ju stridskonster så in i norden, då ska han ju få andvända dem oxå... med då sitter en del anda och gör inget...

Det vi ska pröva är (som någon tidigare tipsade om här) att "Busarna" spelas av de personer som just då inte gör något (killen som ligger avsvimmad eller fegisen som sprang iväg). Nackdelen med detta är ju dock att om tirakjäveln slår perfekta slag och massor i skada så dööör RP:n, som SL kunde man alltid finslipa sifrorna lite så de bara blev skadade och precis klarar sig.


Har några prövat några andra sätt att snabba upp systemet utan att skippa allt för mycket av stridssystemet?


~ nauseam
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: Absolut

Det vi ska pröva är (som någon tidigare tipsade om här) att "Busarna" spelas av de personer som just då inte gör något (killen som ligger avsvimmad eller fegisen som sprang iväg). Nackdelen med detta är ju dock att om tirakjäveln slår perfekta slag och massor i skada så dööör RP:n, som SL kunde man alltid finslipa sifrorna lite så de bara blev skadade och precis klarar sig.

men om spelarna sköter spelledarpersonerna blir det lätt (oavsett hur det går) att det blir klagomål om jäv, åt det ena eller andra hållet. om spelaren exempelvis vet var rollpersonen han slåss mot har för rustning, svagheter och så vidare, och använder sig utav det/förbiser det. eller kanske inte vill döda sin kompanjon och därför attackerar mesigt eller inte alls. fast det beror väl på ens spelare till stor del också...

äventyrsbanken - länkar till 42 1/2 eon-äventyr!
<A HREF="http://hem.passagen.se/pratchet/eon/" target="_new">http://hem.passagen.se/pratchet/eon/</A>
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Aha , nu kom jag på varför vi bara spelar i typ 4 timmar per gång , jag improviserar i strid :gremsmile: , ifall det blir nån alls det vill säga !


MVH Sir William Besario , Nybörjare , Småtting , 13år...
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Re: Absolut

Ha-hum, ha-hum...
Nu är det så att jag är en av de där vapenmästarna Nauseam pratade om och jag är delaktig i försöken att snabba upp spelet. Må vara att jag tycker det är askul i strider, men tyvärr kan jag förstå att andra inte tycker det. Därför försöker vi komma på sätt som snabbar upp det hela utan att fördenskull göra vapenmästare till föga mer än en hacka-slå-banka-amatör/images/icons/smile.gif Det Nauseam säger bygger på att spelarna har en viss känsla för vad som s.a.s. är normal nivå hos SL när det gäller önskan att ha ihjäl RP, vilket förvisso lämnar utrymme för jäv, ömsesidiga tjänster osv osv. Å andra sidan så är samtliga i vår spelgrupp vuxna människor som bör ha förmågan att se objektivt på saker och ting, t.ex. kan vi nog uppskatta vad fiendetiraken Knut kan tänkas veta och inte veta om RP:s rustning, stridskonster osv. Givetvis är det ingen perfekt metod och vi är ju inte mer än människor så det kommer att bli lite orättvist, men jag tror att åtminstone jag gärna betalar det priset för att snabba upp systemet och göra spelandet roligare.
För övrigt så funderar jag på att försöka skapa en tabell för skada i respektive träffområde, som ska vara snabbare än den som finns. Än så länge är det mest lösa bitar som snurrar i huvudet på mig, men grundtanken är att åtminstone kunna slippa alla slag för extraskador. Om någon har idéer och förslag så mottages hjälp tacksamt!

Melius frangi quam flecti
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Improvisation

Har diskuterat detta ganska mycket med speciellt folk som inte spelar Eon eftersom de tycker spelet går för långsamt. Jag håller dock inte med dem. Mina strider har sedan lång tid tillbaka gått nästan lika snabbt som i drakar och demoner. Här följer lite råd:

Först och främst måste man kunna reglerna i princip utantill. När man kan detta gäller det att bara köra på. Gå runt gruppen från ett håll och ta en runda per person i taget.

För varje person gör man följande: Man slår initiativ, sedan får spelaren några sekunder på sig att säga vad de gör i striden. Därefter får de slå för sina färdigheter medan du slår för den de slåss mot. Om det inte är så att du verkligen inte litar på att de inte fuskar så behöver du inte hålla exakt koll på vad de slår.

När du avgjort vad som händer (blir någon träffad?) slår man skada och slår på träfftabellen. Gäller det spelarna får de anteckna vad skadorna blir. När det gäller SLP:s kommer jag ihåg ungefär hur stor skada de tagit - står de upp, och om de står upp: Hur många tärningar får de plus på färdigheter? Räkna inte heller upp exakt vad någon blir skadad, bara något i stil med "Du svingar svärdet över hans kind och de sipprar ut blod från den blottade käken..."

Så svårt tycker jag inte det hela blir. Huvudsaken är inte att allt blir på pricken som reglerna föreskriver. Huvudsaken är att det går någorlunda snabbt och att striden känns bra. Bestäm hellre själv vad som händer än konsultera reglerna. Vill spelarna göra något som du inte vet hur det funkar: Lägg till eller dra bort tärningar på tärningsslaget.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Ja absolut!

"<I>Har några prövat några andra sätt att snabba upp systemet utan att skippa allt för mycket av stridssystemet?"</I>

Jag har skrivigt en kort artikel på min hemsida där jag presenterar en modifiering av stridsreglerna som går ut på att man tar bort VINIT slagen mitt i striden och låter försvarsslagen fungera som VINIT slag. Hela resonemanget finns att läsa under Rollspel/Regler. Adressen står nedan...

//Jonas
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Improvisation

JA! Länge leve improvisationen.

LL - som efter 4 års spelledande i star wars fortfarande inte har en aning om hur reglerna fungerar.

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Ti-83

Jag har tagit upp det här förut men säger det igen. Jag har i princip färdigställt ett program till grafräknaren TI-83 (vet ni inte vad det är behöver ni inte bry er om att läsa vidare). Programmet beräknar skadorna, vilket är det jag tycker tar längst tid i stridens hetta.

Så om det är någon som är intresserad så kan jag lägga upp programmet på någon sida (vilket jag kommer att göra i vilket fall som helst). Ville bara höra om det finns någon som kan utnyttja detta.
 

Radin

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
144
Location
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Gud här.

Så det är Carolus du kallar dig, där ser man. Betyder det nå't eller var det nå'n romare kanske. Vad betyder latinet du pletar ner sist i brevet, "tärning-ARNA är kastade" kanske?

Anyvay som man säger. Kläckte en idé idag (jo, jag har börjat bli jävlig på det). Vi snackade ju om att bara slå 1T6 för att se hur det gick för en handling. Nauseums system ÄR jävligt diffust, jag håller med dig. Men jag fick ett äpple i skallen som sagt och tänkte så här.
1 = Mycket bra, dubbla FC.
2 = Bra, lägg till 1/4 på ditt FC.
3-4 = OK, Normalt FC.
5 = Dåligt, 3/4 FC.
6 = Kasst, Halvera FC.
Den som får högst FC vinner och nu kan man fortfarande opartiskt utse en vinnare i en handling eftersom man ser hur bra handlingen blev mot motståndarens. "Nackdelen" är att något endast kan lyckas och misslyckas. Perfekta och Fummlade slag försvinner i princip. Men jag påstår att de tar ut varandra. Ska sanningen fram så fumlar man mer än slår perfekt så ni borde tjuta av glädje.

Detta är som sagt en extrem prototyp och hur man ska lösa modifikationer som att göra fler handlingar eller de eviga stridskonsterna (effekter på VINIT t.ex.) har jag inget svar på än. Sitter och väntar på nästa äpple.

Man kan göra likadant med skadan. Räkna ut snittskadan när DU använder vapnet. Snabbt anfall = -4, Kraftfullt = +4.
När du räknat ut detta så gör du som innan. Slå 1T6.
1 = Mycket bra, dubbla skadan.
2 = Bra, lägg till 1/4 på din skada.
3-4 = OK, Normal skada.
5 = Dåligt, 3/4 skada.
6 = Kasst, halvera skadan.
I både FC och skada så är det avrunda ner som gäller.

En sak man också kan göra är att när det blir mer än en extraskada så slår man ändå bara en gång på tabellen och applicerar ALL skada där. Gör du 30 i skada på halsen och slår artärblödning så tar du effekterna där gånger 3. På detta sätt slipper du vid ett stick mot ansiktet få käke, öra och panna. Inget dåligt stick.

Det blev ett långt inlägg men det skiter jag i.


Radin
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Re: Improvisation

Jag kan inte annat än hålla med. Kör det snabba skadesystemet och improvisera de flesta reglerna.
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
Våran snälle programmeringskunnige SL WHaLe har gjort ett bra program som fixar MYCKET inom strid.... jag skall snart börja porta den till N2....
<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A> (och klicka på skadeprogrammet) jag rekommenderar programmet varmt....
det finns både till linux och dos(ska funkar i Win9x vet dock inte)
Som sagt: ladda ner detta och edra problem äro lösta...
skcika gärna ett tackmail till WHaLe....

//Gunnar -- tycker om sin EON SL.... då han lyckats snabba upp detta excellenta spel

Watashi aku ryuujin desu
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Synbara defekter

om spelaren exempelvis vet var rollpersonen han slåss mot har för rustning, svagheter och så vidare

Om det är nåt som går att se, tex att killen bara har läderharnesk men arm- benrör så är det ju helt rätt, det ser ju busen oxå... Om det däremot är något annat, som att nåt är magiskt/förbannat eller att man inte ser på höger öga eller nåt så är jag övertygad om att spelarna klarar av att "inte komma på det" Om de inte gör det får de möta SL:s vrede. /images/icons/wink.gif

~nauseam~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Hell Gud!!

G'afton i stugan. Carolus är bara förnamnet Karl (vilket jag råkar inneha) på latin, men det ser snyggare ut/images/icons/smile.gif
Latinet längst ner betyder "Bättre brytas än böjas" och jag kommer inte ihåg vad det var för macho-snubbe som yttrade det från början.

Hursomhaver: OK för grundtanken i ditt förslag, men hur ska man avspegla att skickliga personer inte bara kan antas få bättre effekt av en handling när den lyckats, utan att de även bör ha bättre chans att överhuvudtaget lyckas alls? Det är ett av problemen med den bristande varians endast 1t6 orsakar. Å andra sidan, så är ju fördelen med ett trubbigare system att det som sagt går snabbare så OK, det köper jag nog ändå efter lite eftertanke. *förvirrad här*
Och att fumlen försvinner gör inte mig sååå mycket, du vet ju hur jag brukar ställa till det i början av varje spelmöte/images/icons/wink.gif
Personligen gillade jag förslaget om att slå en typ av extraskada oavsett hur många det blir. Lite mindre realistiskt i vissa fall, lite mer i andra. Trots allt är det lite komiskt att kombinationer som "krossad skalle" och "hjärnskada" räknas som separata skador. Det ena lär ju leda till det andra. Återigen tycker jag vi prioriterar spelbarhet framför den iofs roligare exaktheten. Och förresten, om man nu som jag tycker att 1t6 är lite trubbigt så kan vi ju köra 1t10 ist? fast då blir det lite mycket räknande kanske. Å andra sidan kan man räkna i förväg och sedan bara läsa av det hela från sitt rollformulär. Snabbt, smidigt, enkelt.

Yup, det här är jag nog för, även om min vapenmästare antagligen blir lite mindre überjä-lig*snyftar*
Tror iofs inte att stridskonsterna blir så extremt lidande. det viktigaste (för mig) är ju att jag får fortsätta anfalla flera ggr per runda. Ett problem dock: de mirakulösa överlevnaderna (som det jag lyckades med sist när bärsärken kunde ha kluvit mig på mitten) kommer inte att hända om man kör med medelvärde. Bra/dåligt vet jag inte, men det tål att tänka på. Totalt sett: jag är för det här!

Melius frangi quam flecti
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Re: Hell Gud!!

"hur ska man avspegla att skickliga personer inte bara kan antas få bättre effekt av en handling när den lyckats, utan att de även bör ha bättre chans att överhuvudtaget lyckas alls"

Jag vill be att få ta tillbaka det där; tänkte fel någonstans. Lite mindre skillnad mellan asbra och asdålig blir det, men det kan man leva med. Btw, för att i förenklad form bevara slumpfaktorn vi alla älskar: kan man inte vid säg ett misslyckat slag snabbt slå samma tärning en gång till och om det då blir en 6:a så är det fummel. Och göra motsvarande för perfekta slag? Lite snabbare än det nuvarande iaf.

Melius frangi quam flecti
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Utantillkunskap

Först och främst måste man kunna reglerna i princip utantill.

Detta är i mina ögon rätt skadligt för inlevelsen... I stället för att sitta och föreställa sig vad som händer i spelvärlden sitter man och tänker på reglerna. Genom att kunna reglerna utantill och dessutom förväntas uttrycka sin handling i dess termer så blir man maximalt bunden av dem.

I stället för att tänka:
[color:green]hmm, han stack sin dolk mot min hals varefter jag duckade snett åt sidan... om jag fick tag i hans hand skulle jag kanske kunna brotta ned honom utan att han lyckas använda sin kniv igen så jag försöker ta tag i hans hand nu när den ändå är inom räckhåll.</font color=green>
...tänker man lätt i reglernas termer om svårighet och Vinit mm. De målande beskrivningarna blir, i bästa fall, en efterkonstruktion.
 
Top