Återigen en tråd om stridssystem...
I de allra flesta system mäts övertag och underläge i hur mycket skada man har samlat på sig. När man dör eller blir utslagen har man förlorat. Det är lite tråkigt då man nästan aldrig kan vinna en strid utan att ganska allvarligt skada sin motståndare. Eftersom man nästan alltid kan vinna hela striden på ett enda dödande hugg finns det sällan någon anledning att verkligen erkänna sig besegrad (dvs, spelledarpersonerna kan inte ta rollpersonerna utan att skada dem om inte situationen är extrem).
Det finns en massa andra sätt att lösa detta. Några exempel:
Någon slags spelplan som striden flyttas fram och tillbaka på som i duellist. När man flyttas pjäsen över vissa gränser händer skojiga saker som att man skadas eller förlorar. När pjäsen är i mitten är det lika, får någon ett överläge flyttar man pjäsen åt ena hållet.
Stridspoäng som anger dels hur stor stridskapacitet, kondition man har och dels hur nära man är att bli besegrad. Finns i starwars D20 och drakborgen(!). Trevligt tycker jag då det direkt är en mätare på hur svårt det är att besegra en fiende. Få slut på hans stridspoäng och han ligger ner och har gett upp. Skadad kan man fortfarande bli om någon lyckas perfekt (den som anfaller får man förutsätta). Omtöckning i västmark funkar väl lite åt det hållet.
Anfallare/försvarare som i eon. Detta är ju ett ganska litet tillståndsrum, bara två olika lägen men fyller ändå en funktion. Den som är bäst kommer oftast att vara anfallare och den andra har få möjligheter att vända. När han blir skadad blir det dessutom ännu svårare.
Frågan är då... vilket ligger närmast verkligheten? Kan man ha olika mycket övertag? Om jag går på offensiven och motståndaren försvarar sig, kan jag få mer och mer övertag tillls jag slår undan hans sköld, sveper undan hans ben och kan rikta min svärdsspets mot hans strupe. Eller är det så att jag om jag håller på ett tag (på offensiven) antagligen får in en träff på honom som slår ut honom förr eller senare?
Vilket system är bäst? (Finns det fler?)
Vilket skulle vara roligast att se i ett rollspel?
I de allra flesta system mäts övertag och underläge i hur mycket skada man har samlat på sig. När man dör eller blir utslagen har man förlorat. Det är lite tråkigt då man nästan aldrig kan vinna en strid utan att ganska allvarligt skada sin motståndare. Eftersom man nästan alltid kan vinna hela striden på ett enda dödande hugg finns det sällan någon anledning att verkligen erkänna sig besegrad (dvs, spelledarpersonerna kan inte ta rollpersonerna utan att skada dem om inte situationen är extrem).
Det finns en massa andra sätt att lösa detta. Några exempel:
Någon slags spelplan som striden flyttas fram och tillbaka på som i duellist. När man flyttas pjäsen över vissa gränser händer skojiga saker som att man skadas eller förlorar. När pjäsen är i mitten är det lika, får någon ett överläge flyttar man pjäsen åt ena hållet.
Stridspoäng som anger dels hur stor stridskapacitet, kondition man har och dels hur nära man är att bli besegrad. Finns i starwars D20 och drakborgen(!). Trevligt tycker jag då det direkt är en mätare på hur svårt det är att besegra en fiende. Få slut på hans stridspoäng och han ligger ner och har gett upp. Skadad kan man fortfarande bli om någon lyckas perfekt (den som anfaller får man förutsätta). Omtöckning i västmark funkar väl lite åt det hållet.
Anfallare/försvarare som i eon. Detta är ju ett ganska litet tillståndsrum, bara två olika lägen men fyller ändå en funktion. Den som är bäst kommer oftast att vara anfallare och den andra har få möjligheter att vända. När han blir skadad blir det dessutom ännu svårare.
Frågan är då... vilket ligger närmast verkligheten? Kan man ha olika mycket övertag? Om jag går på offensiven och motståndaren försvarar sig, kan jag få mer och mer övertag tillls jag slår undan hans sköld, sveper undan hans ben och kan rikta min svärdsspets mot hans strupe. Eller är det så att jag om jag håller på ett tag (på offensiven) antagligen får in en träff på honom som slår ut honom förr eller senare?
Vilket system är bäst? (Finns det fler?)
Vilket skulle vara roligast att se i ett rollspel?