Nekromanti Stridsteknik: Målpunkter

volador

Veteran
Då benbrytning och dödande anfall är begränsade till krossande respektive huggande anfall, borde inte målpunkter då vara begränsat till stickande anfall? Ifall man tänker efter så känns det faktiskt ganska motiverat.....jag menar, hur troligt är det att någon av ren skicklighet klarar av att träffar den där millimeterstora dödnerven 15,79 millimeter till höger om solar plexus med sin tvåhandsyxa?

DAKRilla

Hero
Nu känner jag inte alla detaljer kring tekniken men efter vad du skrivit så tycker jag nästan tvärtom. Ett stickande vapen träffar med den minsta ytan och det borde ju då faktiskt vara svårare att träffa den önskade punkten jämfört med t.ex. ett svärds hugg som i alla fall täcker en avlång yta.

volador

Veteran
Njae.....det beror lite på. Ifall du tex ska sikta på hjärtat är det nog lättare att komma ända in med en vass dolk och stickande anfall än att försöka hugga igenom bröstplattan med tex ett svärd.

G

Guest

Guest
Eller så skiter man fullständigt i den über koboldiska stridstekniken målpunkter och skaffar sig svärd eller den vapenfärdighet du känner mest för.
Om du har en stridskonst så blir det ingen bra variation på striderna utan det blir lätt enformigt. Dessutom känns det 10 ggr bättre när du lyckas med en übersvår manöver med färdigheten Svärd och Sköld (eller vad du nu vill). Tänk er den otroliga känslan av att lyckas med detta UTAN stridskonst:

Oj, han anfaller. Jag gör en försvararens sköldstöt och ett snabbt utfall med fint mot glipa i bröstkorgen!

volador

Veteran
Där har du en bra poäng, men det är också lite dit jag vill komma.....stridskonster är redan begränsade i och med momenten, men jag vill ha dem mer begränsade.

Det är roligare att spela karaktärer som inte har stridskonster, just nu spelar jag en stigfinnare.....han är bra mycket roligare än min numera döda lönnmördare som hade ett värde på 20 i kafer-thon, det blir lite mer utmaning om man inte dödar 2-3 motståndare / runda utan problem

DAKRilla

Hero
Fortfarande svårare att träffa tycker jag, men det är enklare att kunna penetrera kroppen och komma in till själva hjärtat med ett stickvapen tack vare dess höga tryck (på liten area).

Helmgast
Stick och Hugg

Det speglar sig i att extraskada stick är farligare än extraskada hugg. Även om de har samma skadeverkan. Så det har dom tänkt på redan.

G

Guest

Guest
Där har du en bra poäng, men det är också lite dit jag vill komma.....stridskonster är redan begränsade i och med momenten, men jag vill ha dem mer begränsade.

Det beror på, en vapenmästare är ju dom som får lära sig dom mer avancerade stridskonsterna. Jag själv tycker att en vapenmästare är en person som ska kunna ta upp vad som helst och använda det. Det skulle alltså, om man använde stridskonster, krävas nästan en stridskonst per vapen i EON.
Det skulle krävas en alv eller liknande som tränar stridskonster aktivt från det att han är 80 år tills han är 400 år.

Tacka vet jag vanliga vapenfärdigheter.