Jag har ett litet dilemma som jag hoppas att jag kan få lite hjälp med.
Jag har tittat lite närmare på mitt nuvarande rollspel och kommit fram till att stridssytemet är kan lätt bli tråkigt. För den som känner att de har ork att läsa hela så kan man hitta reglerna här.
För alla andra följer här en kortversion.
I grund och botten går det ut på att de som strider slår för sina vapen FV och den som slår högst får iniativet. När man har vunnit iniativet har möjlighet att anfalla nästa runda. Anfall sker på samma sätt, de inblandade slår sina vapen-FV och om anfallaren åter igen får högst får han in en träff och får slå för skada.
Tanken bakom det hela är att försöka få ett så snabbt stridsystem som möjligt. Nackdelen är att striderna lätt blir ett evigt rullande av tärningar om inte både spelledaren och spelaren är på hugget och beskriver vad man försöker göra.
Jag har därför en tanke att införa diverse stridstekniker, såsom Fint, Riktad stöt, Distrahera, Avväpna mfl som man kan välja att utföra och ger vissa modifikationer på FV eller ändrar på förutsättningarna på något annat sätt. T.ex. en riktat stöt kan tänkas ge -1 på FV men man träffar där man vill eller om man anväder distrahera får man slå för bluffa istället för sitt vapen-FV och får man högre än motståndaren har man vunnit iniativet.
Frågorna är...
1) Är det dumt att lägga till dessa eftersom de kommer sakta ner spelet och införa en bunt specialregeler?
2) Om det är en bra idé, hur ska de införas?
2a) Såsom handlingar som vem som helst kan genomföra.
2b) Som en sorts färdigheter som man kan köpa för färdighetspoängnen med en viktig skillnad att man inte har något FV utan när man väl köpt tekniken kan man den och använder sin vanliga vapen-FV när man ska använda den. Nackdelen med denna variant är att de inte fungerar som vanliga färdigheter (det blir en inkonsistens i reglerna) samt att det blir mer att hålla ordning på när man skapar SLP. Å andra sidan ger det lite mer karaktär till rollpersonerna.
Tacksam för förslag
Jag har tittat lite närmare på mitt nuvarande rollspel och kommit fram till att stridssytemet är kan lätt bli tråkigt. För den som känner att de har ork att läsa hela så kan man hitta reglerna här.
För alla andra följer här en kortversion.
I grund och botten går det ut på att de som strider slår för sina vapen FV och den som slår högst får iniativet. När man har vunnit iniativet har möjlighet att anfalla nästa runda. Anfall sker på samma sätt, de inblandade slår sina vapen-FV och om anfallaren åter igen får högst får han in en träff och får slå för skada.
Tanken bakom det hela är att försöka få ett så snabbt stridsystem som möjligt. Nackdelen är att striderna lätt blir ett evigt rullande av tärningar om inte både spelledaren och spelaren är på hugget och beskriver vad man försöker göra.
Jag har därför en tanke att införa diverse stridstekniker, såsom Fint, Riktad stöt, Distrahera, Avväpna mfl som man kan välja att utföra och ger vissa modifikationer på FV eller ändrar på förutsättningarna på något annat sätt. T.ex. en riktat stöt kan tänkas ge -1 på FV men man träffar där man vill eller om man anväder distrahera får man slå för bluffa istället för sitt vapen-FV och får man högre än motståndaren har man vunnit iniativet.
Frågorna är...
1) Är det dumt att lägga till dessa eftersom de kommer sakta ner spelet och införa en bunt specialregeler?
2) Om det är en bra idé, hur ska de införas?
2a) Såsom handlingar som vem som helst kan genomföra.
2b) Som en sorts färdigheter som man kan köpa för färdighetspoängnen med en viktig skillnad att man inte har något FV utan när man väl köpt tekniken kan man den och använder sin vanliga vapen-FV när man ska använda den. Nackdelen med denna variant är att de inte fungerar som vanliga färdigheter (det blir en inkonsistens i reglerna) samt att det blir mer att hålla ordning på när man skapar SLP. Å andra sidan ger det lite mer karaktär till rollpersonerna.
Tacksam för förslag