Nekromanti Stridsutmattning

Cerec

Veteran
Har inte använt stridsutmattning innan men nu tänker jag testa att använda det och se hur det går. Jag undrar hur ni (andra SL) sköter stridsutmattningen för SLP's. Skriver ni upp det eller improviserar ni bara??

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Återigen så bli mitt svar som följer:

Vad gäller strid och komplexitetsgrad av regler så har använder jag följande enkla modell.
Desto mer relevant och viktig striden är, desto fler regler använder jag.
Om RPna slåss mot 4 st stadsvakter i Jarla (eller nån annan håla), så kommer jag inte använda mig utav allt för avancerade stridsregler, utmattning är troligtvis uteslutet i detta fall.

Men när man slåss mot den stora onda magikern, på toppen av det svarta tornet, under stormen vid åskan ackompanjerat av den tysk körmusik, använder jag mig av alla tänkbara regler i boken.

"Varför då ?" är en berättigad fråga.
Jo, för att det är en fråga om relevansen mellan striderna.
Min spelgrupp är funtad på ett sådant sätt så om jag skulle använda varenda regel i boken, i en vanlig dussinstrid (ex. mot dom där stadsvakterna), så skulle mina spelare somna för att striden skulle ta en halv dag att reda ut.
Däremot...
På toppen av den mörka borgen, i den konstiga skogen, mot den stora antagonisten, under åskstormen. Då kan spelarna på ett annat vis acceptera att en strid tar lång tid att genomföra. Kravet på tempo är inte riktigt lika högt, under dom dramaturgiskt viktiga striderna. Snarare tvärtom, man vill att man ska dra ut på det, så att spelarna får njuta av tillfället att sätta den där stroppen på plats./images/icons/wink.gif

Så gör vi i alla fall

/Naug, dynamiska regelsystem är bra

Baron Marak

Swordsman
Bäst är att samtliga spelare behärskar reglerna och kryssar för sin utmattning själva. Sen om de kan stridsreglerna så går det ytterligare snabbare.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Vi använder inte stridsutmattning. Striderna är ändå över ganska fort, oftast före man har fått svårigheter från utmattning - även om man har två motståndare.

Om en strid verkar kunna bli väldigt utdragen, exempelvis fältslag eller om man blir överfallen av tio vättar och själv knatar runt i en tung metallrustning med ett matbord knutet på ryggen (?), då använder vi stridsutmattning.

Rutan skulle bli så nedklottrad annars /images/icons/wink.gif - men den egentliga anledningen är att vi glömmer bort det. Därför har jag funderat på att göra om utmattningsrutan till en [color:red]röd</font color=red> ruta, så att man alltid ser den.

Jokimmolator

Veteran
Själv tycker jag att utmattning är bra i många fall- som exempel kan jag nämna en strid mellan en orustad motståndare med två Lelldorin (en av det korta äventyrets antagonister) som mötte en spelare som hittills alltid valt "den breda vägen", dvs förlitat sig på rejäla vapen och plåtrustning, vilket var fallet även här. RPns förflyttning halverades och han fick dubbelt så mycket utmattning per SR, och antagonisten sprang runt i cirklar med den (smått enfaldige) RPn efter (ropandes "stanna din fega idiot!"). Han hann då även med att vila ibland, och till slut var RPn utmattad (+2 nivåer från utmattning) och då anföll lelldorinfäktaren och fick genast ett övertag.

Detta hade aldrig kunnat hända exempelvis i Drakar och demoner, vilket klart visar hur bra utmattning kan vara, särskilt när folk har tunga rustningar! Vi använder det i de flesta strider... Till saken hör inte att lelldorinfäktaren plötsligt fick ett hugg bakifrån av en blodtörstig tirak-RP... /images/icons/devil.gif

Enda nackdelen är att om man t ex råkar ha någon nivå från smärta eller om man försöker göra något utöver det vanliga, blir fummelrisken plötsligt överskuggande. Fummel i all ära, men det blir trist för spelarna när var fjärde manöver är fummel när de gör annat än "Jag hugger!".... Visserligen är det utståeligt, men vi funderar ändå på att , t ex, minska fummelrisken för alla slag svårare än fyra eller fem tärningar så att 3 sexor krävs istället för 4 för att räknas som fummel. Kanske blir det bättre så? Några åsikter?