Nekromanti Stridsvagnar?

Bjorn

Hero
Finns det stridsvagnar i mundana?
(Ja inte "tanks" altså utan såna där antika saker som dras av hästar eller andra djur)
Nån som i så fall har nån bra ide på vad de får för OV/DV och andra värden i fältslagssystemet?

/Bjorn

smaffy

Hero
HELVETTE!!! FAN!!! SKIT!!! jag tryckte på 'rensa formulär' efter att ha skrivit MASSOR av text!
varför finns den knappen där? DÖÖÖ!!!

en kort återgivning av vad jag skrev:
nej, det finns inga pansarvagnar. varför det inte finns några pansarvagnar är nog för att det är dyrt och att rika gubbar inte vill spekulera i krig där de kan förlora allt de äger och lite till. Det som liknar pansarvagnar mest är nog belägringsmaskiner, och vad jag vet så finns det inga regler för sånna. Jag tycker att ni ska hitta på egna regler, och inte vara så helvetiskt regelfixerade! Dessutom bör man inte spela härförare, eftersom det inte är lika roligt som att spela fattig skurk med 7 i heder och 10 i lojalitet som kommer från gnaar muur (stava?) och blir insnärjd i ondsinta äventyr som inkluderar att bli nerlurad av en häxa i ett träsk och där hitta en död gud som tvingar iväg en på elaka äventyr där hela mundanas framtid ligger i potten (och man får inget för besväret!). Det är tusentals gånger skojigare, och inte lika fantasilöst som att spela medeltida härförare på ett tråkigt slagfält. Varför ska alla spela gubbar som ska vara bäst? Jag spelar mycket hällre en usel 'ond' tjuv som inte har ett attribut över 15. Det är skojigt! Det är rollspel!!!

Smaffy är jag. blä.

Sodivra

Champion
Tja du smaffy.. Jag har också tryckt på den där förhatliga knappen.. morr.. (Jag hade skrivit en hel avhandling bannemig!)
Men det är väl inte "mer" rollspel att spela en fattig tjuv en en rik härförare?

/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal

duvan

Warrior
Och vem fan är du att bedöma vad som är rollspel och inte. Jag har svårt att se varför det skulle vara mer rollspel att vara tjuv än en härförare, gå tillbaka under den sten du kom ifrån och försök inte lära andra att spela rollspel.

Angående stridsvagnarna så tycker jag att en stridsvagn borde motsvara 2-3 riddare, men dom kanske är svår att använda i dålig terräng. I boken Flodguden av Wilbur Smith finns en ganska blodig av första mötet av stridsvagnarna.

Staffan

Myrmidon
Nja, riddare borde vara bättre än stridsvagnar. Hade de inte varit det hade de inte kommit att dominera slagfältet så pass mycket som de gjorde - då hade man *använt* stridsvagnar i stället (notera att riddaren är en långt senare uppfinning än stridsvagnen, p g a stigbygeln).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

hatten

Swashbuckler
Re: Medeltida Stridsvagnar?

För det första Fanns det stridsvagnar under antiken och medeltiden ?
Svaret är: Ja flera olika sorter..
En vanlig typ av vagn som användes från 800 E.Kr ( det tidigaste JAG vet om kan finnas tidigare exemplar ) till 1200 efter kristus ( sen vart krutet för effektivt för att de skulle vara riktigt bra att ha )
Denna typ av vagn på minde lite om de fyrhjuliga vagnar som Cowboyarna använde i USA men de var bepansrade med tjocka ekplankor och järn förstärningar på hjulen.
Den vanligaste sättet att använda vagnen var att göra en borg av flera vagnar. 5 eller fler ställde sig i en cirkel med hästarna i centrum och sen sattes buskar och annat under vagnarna för att fienderna inte skulle krypa under.
( I USA och Sydafrika där liknande vagnar har används så användes olika former av taggbuskar )
Inuti vagnen i skydd av deras tjocka trä väggar satt skyttar och bakom vagnarna stod folk ännu flera skyttar men även folk med närstrids vapen för att förhindra att de vart stormade av fiender. De skött från vagnen och bakom vagnarna mot riddare och ryttare som försökte storma dessa typer av stridsvagnar användes friskt under 1000 i stora strider där de utgjorde en mobil befästning verk.
Men de har även förekommit fall där hästarna har haft ett skydd av härdat läder och stål nitar och dragit vagnar mitt i striderna..
och det har haft varierande effektivitet *ler* inte något vanligt men det har förekommit..

smaffy

Hero
Varför jag tycker illa om fältkampanjer och härförare är för att det brukar spelas av powerplayers. Skaffa ihop massa pengar och erfarenhetspoäng så att de kan bli bättre så fort de kan. Det är ju skoj att bli bättre, men härförare brukar spelas av, harkel, ammud människor som spelar i värsta DoD-stil, ha ihjäl drakar endast för erfarenheten (eller pengar).

fast... det är min uppfattning. ingen säger ju att jag är bättre rollspelare än er, och den erfarenhet jag har säger mig att det är som jag skrev ovan...

Smaffy är jag. blä.

Virocon

Swordsman
Tänk logiskt bara. Den här världen har inte krut, så glöm kanoner. Tanks är också för moderna, men det behöver knappast sägas engång. Däremot kan du använda ballistor och katapulter. Sen övriga maskiner som du kan tänka dig är det bara att säga att det finns, så länge det är möjligt att bygga med Mundanas teknologi.

/Stridsmaskiner som inte fungerar? Köp nya "Magi och stridsmaskiner", ett verk av Virocon Illuantan som utmärkt beskriver hur man kombinerar moderna stridsmedel med magi. Om du beställer Nu får du Dessutom...

Sodivra

Champion
Stridsvagnar = INTE tanks

Hallå hallå.. Angående alla inlägg om alla bepansrade belägringsmaskinsliknande stridsvagnar.. Jag tror Bjorn menar sådana häringa vagnar som fanns i verkligheten på medeltiden och i antiken. Helt enkelt hästvagnar man strider ifrån. Eller?

/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal

hatten

Swashbuckler
Re: Stridsvagnar = INTE tanks

Exakt se mitt tidigare inlägg..
Tyvär så finns det folk som inte verkar fatta att Stridsvagn inte är = med Tanks.. *suck*..
Varför varför kan dom inte blädra i historie böc.. *hmm* viste ja skolornas värdelösa historie böcker.. *suck*
Varför varför kan dom inte blädra i vapen bö... *Aaarghh* 9 av 10 av de populära vapen böckerna är sådana som handlar om de vanligaste vapnena svärd yxor och revolvrar.. Ska man hitta riktiga krigs vapen måste man leta och leta och leta.. *suck*

Hatten en smula ironisk..

cernael

Warrior
En annan förklaring är att stridsvagnar är mycket klumpigare. En vältränad häst kan vända på en femöring. En stridsvagn har en relativt sett mycket större svängradie.

RhiHaoEn
/Cernael san