ceruleanfive
Bläckfisk
Har nyligen börjat kika lite på reglerna och stötte på ett frågetecken. Är osäker på om jag har förstått det här rätt, så jag tänkte kolla med folk som har bättre koll.
Att skaffa en ny förmåga kostar 20 ET, vilket tar mellan 10 och 20 spelmöten att samla ihop till. Att höja en redan innehavd förmåga kostar bara 10 ET, oavsett vilken nivå man höjer till. Maxnivån är dock 10, vilket tar mellan 45 och 90 spelmöten att uppnå.
Det finns lite olika stridsförmågor som ger en extra attacktärning under särskilda omständigheter – Brottning, Boxare, Bågskytte, Kasta, Knivkämpe, Långa vapen och Yxkämpe. Sedan finns det Fäktning, som ger en extra tärning i strid med svärd, samt Sköldtränad som ger en extra försvarstärning med sköld.
Sedan har vi Stridsvana. Den ger en extra tärning i strid, oavsett beväpning, oavsett närstrid eller avstånd, oavsett attack eller försvar. Den ger dessutom extra TKP.
Varför skulle någon någonsin välja en annan stridsförmåga än Stridsvana? Enda gången det är alls rimligt är ju om man redan har maxat Stridsvana (dvs spelat 45-90 spelmöten med samma karaktär), eller om man känner för att rollspela hårt på att ens karaktär är särskilt kompetent med ett visst vapen (vilket fördomsfullt inte känns helt vanligt inom OSR).
Har jag misstolkat något, eller är det helt enkelt en obalanserad förmåga?
----------
EDIT: Det var visst 2.0 jag hade, för att förtydliga.
Att skaffa en ny förmåga kostar 20 ET, vilket tar mellan 10 och 20 spelmöten att samla ihop till. Att höja en redan innehavd förmåga kostar bara 10 ET, oavsett vilken nivå man höjer till. Maxnivån är dock 10, vilket tar mellan 45 och 90 spelmöten att uppnå.
Det finns lite olika stridsförmågor som ger en extra attacktärning under särskilda omständigheter – Brottning, Boxare, Bågskytte, Kasta, Knivkämpe, Långa vapen och Yxkämpe. Sedan finns det Fäktning, som ger en extra tärning i strid med svärd, samt Sköldtränad som ger en extra försvarstärning med sköld.
Sedan har vi Stridsvana. Den ger en extra tärning i strid, oavsett beväpning, oavsett närstrid eller avstånd, oavsett attack eller försvar. Den ger dessutom extra TKP.
Varför skulle någon någonsin välja en annan stridsförmåga än Stridsvana? Enda gången det är alls rimligt är ju om man redan har maxat Stridsvana (dvs spelat 45-90 spelmöten med samma karaktär), eller om man känner för att rollspela hårt på att ens karaktär är särskilt kompetent med ett visst vapen (vilket fördomsfullt inte känns helt vanligt inom OSR).
Har jag misstolkat något, eller är det helt enkelt en obalanserad förmåga?
----------
EDIT: Det var visst 2.0 jag hade, för att förtydliga.