Nekromanti Stridsvana från början?

Cymew

Veteran
Jag satt och grejade ihop en rollperson med en kompis och han ville finlira och sätta ihop en rollperson utan att välja en Roll. Det ska ju inte vara något problem, men det visade sig efter ett tag att varken han eller jag lyckades förstå om det finns något sätt att skaffa sig Stridsvana redan från början om man inte tar en Roll med detta.

Har vi missat något?

Wanda

Veteran
Ja, du kan även om du tar en roll med Stridsvana 1 höja denna när du skapar personen. (Dock kan du ej starta med mer än 5 i Stridsvana).

Se sidan 16 andra spalten högst upp i regelboken.

// Wanda

Cymew

Veteran
Du svarar inte på min fråga, läs om vad jag skrev.

Jag vet att man kan *öka* sin Stridsvana. Att skaffa den från början är mer problematiskt.

Wanda

Veteran
Jag svarade visst på frågan.

Citat från sidan 16 i Westerns regelbok: "Vill du har mer i STRIDSVANA, eller om du har valt en ROLL där du inte fått någon automatiskt, har du sårats i strid. För varje steg i STRIDSVANA du startar med har du fått en PERMANENT SKADA ur följande tabell (slå en T20 för varje)". Slut citat.

Du kan göra från 0 till 5 slag på tabellen på sidan 16 (Ha Stridsvana 0 till 5 som nyskapad rollperson.

Exempel:

Harry Hawk, en präst inom militären när han skapas har ingen Stridsvana alls, men han vill ha 1 i Stridsvana och slår då på tabellen och får 8 (han har fått foten krossad och har en haltande gång), dessutom har han Stridsvana 1 numera också.

// Wanda

Cymew

Veteran
Sant, det var visst ett svar på min fråga. Jag ber om ursäkt.

Men, det var lite kompakt formulerat så jag lurades att tro att du missförstått mig.

Tack för hjälpen i alla fall!

Tjosan vad brutalt det blev helt plötsligt! Permanenta skador för lite bättre Stridsvana. Jag tror jag avstår! :gremsmile:

Wanda

Veteran
Fast en "snäll" SL kan säkert ge en rollperson 1 i Stridsvana om denne har en bra bakgrund till varför, även utan att använda rollerna.

// Wanda