Jeg trodde at stridsvane mer var en generell ferdighet på hvor "erfaren" en person er, og ikke bare inrettet på ren strid.
Feks en tyv med mye i stridsvane klarer seg bedre når han må dirke opp en lås under stress, enn for eksempel en nybegynner gjør.
Stridsvane er altså hvor mye "generell erfaring" en har, som gjør at en takler stress og press, ved å klare å holde "hodet kaldt" i unormale situasjoner.
Jeg gir det ut med passende mellomrom, feks mellom hver eventyr del, eller deler av en kampanje el.
Og jeg bruker skjønn om hvorvidt de skal få slå et slag eller ikke.
Hvis en skal følge regelen slavisk (står ju i grundregelboken(EON II) att för varje person som man dräper så får man kryssa för Stridsvana ), så tenk på den stridsvanen bødlene har
Forresten så gir jeg ikke bare forbedringsslag hvis en har vunnet en kamp.
Hadde feks rollepersonene klart og stjele en drageskatt uten en kamp, så hadde de selvfølgelig fått slå.
At de må klare og beseire en fiende er jeg også skeptisk til.
Får en liksom så mye mer erfaring ved å vinne, enn om en taper? Sålenge en gjør noe farlig (relativt) i en pressende situasjon så burde en vurdere om det holder til å få et kryss i stridsvane; uansett om en taper eller vinner