Nekromanti Strukturera ett fisktanksscenario [feedback]

Rickard

Urverk speldesign
Det här är ett personligt problem och ingen direkt generell fråga om fisktankar. Om du inte känner för att läsa sex sidor för att bidra i tråden så... tja, kan du läsa någon annan tråd istället. :gremsmile:

Grejen är att jag har nu fått tummen ur arslet och skrivit ner mitt allra första fisktanksscenario som jag spelledde för 1,5 år sedan. Jag vet med mig hur svårt jag har tyckt när andra bara har skrivit ner några spelledarpersoner och presenterat det som sina äventyr som andra ska ta del av. Jag har försökt tänka på detta, men vet inte riktigt om jag har lyckats få fram vad som ska hända i scenariot. Om du läser igenom filen som jag har bifogat så hoppas jag på lite feedback på om det är något som är oklart.

Nu har jag mest suttit och skrivit ner en massa och sedan slängde in det i någon sorts layout. Korrekturläsning uppskattas men det är sekundärt. Vad jag verkligen vill veta är om äventyret går att spela (klart det gör - jag spelledde det med mindre anteckningar än så) eller sitter du och säger "Va?" medan du läser? Jag vill inte heller försöka skriva folk på näsan, men jag har skrivit en del råd och knep. Kan det uppfattas negativt?

Kan det här vara en god modell för hur man ska presentera ett fisktanksscenario för andra?

/Han som hoppas att folk kan läsa pdf-filen

Genesis

Ni dés ni maître
Det ser coolt ut. Vill minnas att du har snackat om det någon gång tidigare. Det finns ett antal språkfel här och där, men jag har inte tid att gå igenom igen och leta upp dem, tror jag.

Vet du vad? Jag kanske spelar det här ikväll. Vi skall lira, och har inte bestämt vad. Efter allt indiespelande på senare tid så kan ett klassiskt SL-scenario sitta fint. Jag är dock allergisk mot standardfantasy, så jag tror att jag moddar det för att få det något intressantare (ur min synvinkel sett. Jag menar det inte som något objektivt bättre).

Råttfolket känns något för Warhammer. Diggar inte ickemänslkliga raser. Jag tror att jag byter ut dem mot faktiska råttor. Det känns mer som en saga. Därför agerar de hela tiden genom lydmänniskor, ofta genom att gömma sig i deras hatt. För extra skräcktvist kanske jag till och med skall låta människorna vara kontrollerade av råttorna? Jag får bilder av folk med hjärnorna urgröpta och en råtta i kraniet istället :gremsmile:. Att ha dem som råttor gör ju att man kan slänga in rykten om tjuvhövdingen. Han märks inte längre, men brottsligheten har snarare ökat än minskat. Har han förändrat sina metoder på något sätt? Ingen vet, men alla har sina terorier ("Han har hittat en osynlighetsmantel!").

Jag tänker nog spela en del på trollkarlarnas (jag ogillar ordet "magiker") mystik. Deras akademi skall vara typ ett högt torn som sträcker sig långt upp i himlen, utan synliga ingångar, typ. Så'na saker.

Jag funderar på om bildhuggaren skall istället ha gjort artefakten själv. Typ smitt den av sitt eget hat. Då får det nog vara något annat än en spegel. Hmmm, en istapp, kanske? Som han hugger ihjäl folk med. Fast spegeln var ju cool på sitt sätt. Jag gillar hur han kan blända folk med den genom att hålla ett ljus framför den.

Rhodan är cool, men jag funderar på att göra honom till självständig; alltså inte anlitad av rådsmannen. Alla tror att han är där för att lösa deras problem, men ingen vet riktigt, för han är ganska mystisk. Då har man ju något att koppla fast en eventuell mitt-i-spelet-improvisation på.

Jag tror att jag skall höja teknologinivån något; bara för att jag ogillar fantasy. typ rennässans med inslag av steampunk, men skjutvapen skall nog vara en väl bevarad hemlighet hos något speciellt gille.

---

Allt ovan är mina egna preferenser som syns. Jag tycker att scenariot verkar skitbra. Om det nu blir spelat ikväll skall jag försöka tala om hur det gick, men jag har knappast tid för en ordentlig spelrapport.

Rickard

Urverk speldesign
Allt ovan är mina egna preferenser som syns. Jag tycker att scenariot verkar skitbra. Om det nu blir spelat ikväll skall jag försöka tala om hur det gick, men jag har knappast tid för en ordentlig spelrapport.
Men... får jag vara med och spela? *stryker med foten* Det där lät ju asballt och ett scenario i en spelgrupp blir sällan lik i en annan (tänkte dra någon trådstart om det, men det kändes lite för substanslöst). Jag hade nog suttit och skrivit om scenariot till att bli mer likt dina tankar, om det inte var för att det är till Ereb Altor och jag "känner mig tvungen" att följa vissa konventioner. :gremsmile:

Det här är ett scenario som jag skrev på 2-3 timmar. Först spånade jag fram personer och händelser och sedan knöt jag samman dem. Att kolhandlaren från den ena handlingen tjänade pengar på effekten av den andra handlingen i historien gjorde att mina spelare trodde att han var en storskurk, så det kanske du kan vara beredd på.

Rhodan är cool, men jag funderar på att göra honom till självständig; alltså inte anlitad av rådsmannen.
Rådsmannen använde jag som en storskurk som aldrig syns, även i senare äventyr. Jag ville att hans namn skulle nämnas lite här och var och inte förrän 3-4 äventyr senare så inser rollpersonerna att han är "ond".

/Han som gärna tar del av hur det gick, vad som funkade bäst och hur lång tid det tog att spela

soda_UBBT

Warrior
Ett jättebra fisktanksscenario Han. En rolig situation som kan modifieras, om man så önskar, eller bara spela som den är. Jag får lite flashbacks från RPG.nets alla 'SITUATION'-trådar för massa år sedan.

Jag vet inte om jag kan komma på så mycket konstruktivt för ett klassiskt trad-spel här. Det enda jag reagerade på var tanken att spelet skulle vara 'över' för att spelgruppen tagit sig in i magikerakademin och frusit inne. Jag hade nog helst sett: 'då får du prata ihop dig med din spelgrupp om ni skall gå vidare. Allt är möjligt i eran fantasi'. Eller för den delen påminna om att folk bestämmer själva och att det är helt ok att strunta i sånt som inte blir kul.

För min egen del tycker jag att det är hur ballt som helst att vakna upp ur kryosleep juh!? Visst är det så att din fisktank är borta - om man inte väljer att spela ut den lite mer otraditionellt - se mer om det nedan - men tanken är ju svindlande på hur länge och med vilka konsekvenser en lång sömn i is har på omvärlden och spelarnas situation. - en smaksak kanske. Men man skall nog ta varje chans till att fostra och påminna om bra SL:ande - 'prata med dina spelare'.

En annan tanke kan ju vara att skriva lite förgjorda 'bangs-scener' som krycka för spelledare. Scener som spelarna måste reagera på och för spelet vidare vid stiltje. Jag tycker absolut inte att det är måste men om du vill utöka och förtydliga kan det vara en bra sak. Risken med det är ju att en ovan spelledare ser dem som måsten och börjar rälsa iofs. Åter igen en smaksak. Och jag måste säga att fisktanken utan bangs kanske är mer smakfull i sin enkelhet.

Ett alternativ som jag gärna sett är otraditionellt spel. Då skulle jag lägga ut din fina relationskarta och låta spelarna välja aktörer att spela. Låta dem diskutera, settingen - som är helt öppen imo, tema och bildspråk/genre samt de olika aktörernas drivkrafter. Och öppna dörren för protagonister som inte kommer i äventyrsgrupp och faktiskt har klar agenda i spelet.

Jag ville direkt när jag börja läsa lira Narek Bildhuggare! (Snacka om klassisk Sorcerer!?) Hela situationen med de olika aktörerna och deras drivande agendor gör ju samtliga till potentiella protagonister och valet - om man inte rollbesätter samtliga - gör ju antagligen spelet helt annorlunda och därmed möjligt att spela om och om och om igen.

Jag föreställer mig Narek, som självklart bor hemma hos sin mamma, efter middag med sin mamma snällt och uppfostrat tar hand om disken samt låter sin gamla mamma gå o lägga sig på kökssoffan med en kopp kamomillte. För att någon timme senare stå i någon smuttsig gränd, berusad av tingestens magi, och suga själen ur någon armlös tiggare...

I stort skitbra jobb Han. 'Två av två tummar upp'. Hoppas mina förslag kan ge dig något.

Flurtis

Hero
Först vill jag klargöra att jag bara skummat igenom scenariot så jag kan ha missat någonting. Vad jag saknar är en slag "hur ställer sig ........... ifall RPna gör så". Det jag ofta tycker är svårast med fisktanken är att försöka ändra SLP'ernas agendor efter Rollpersonernas aktioner. Jag tycker att det är den delen som är viktigast för att fisktanken skall komma till sitt ess.

//Flurtis, trött

Rickard

Urverk speldesign
En annan tanke kan ju vara att skriva lite förgjorda 'bangs-scener' som krycka för spelledare. Scener som spelarna måste reagera på och för spelet vidare vid stiltje.
Nu vet jag inte ordboksdefinitionen av "bangs" men de fyra äventyrskrokarna borde väl räknas som "bomber" (som Noir kallar det). Även frostvargen och Rhodan är två bangs som spelledaren kan använda sig av, det är bara att jag har framställt dem lite annorlunda. Eventuellt kan man räkna in råttmännens responshandlingar i detta, men det känns inte som regelrätta bomber. Tror du att äventyrets tydlighet skulle tjäna på om dessa saker lyftes ut mer? Just nu så har jag exempelvis bakat in allting förutom äventyrskrokarna i persongalleriet.

Det jag var rädd för, och anledningen till varför jag startade tråden, var att spelledaren själv inte kände att denna hade någonting direkt att gå på. "Vad ska hända"? Grejen är den att jag vill att spelarna hittar på svaret och är väldigt drivande. Det är svårt att försöka få fram detta på ett vettigt sätt. Jag tror dock att jag ska förtydliga några delar på tankekartan, typ att de bör rapportera saker regelbundet till Rhodan (en naturlig paus för diskussionen som jag föreslog), vad kolhandlaren har för ärende angående värdshuset med mera.

Ett alternativ som jag gärna sett är otraditionellt spel. Då skulle jag lägga ut din fina relationskarta och låta spelarna välja aktörer att spela. Låta dem diskutera, settingen - som är helt öppen imo, tema och bildspråk/genre samt de olika aktörernas drivkrafter. Och öppna dörren för protagonister som inte kommer i äventyrsgrupp och faktiskt har klar agenda i spelet.

Jag ville direkt när jag börja läsa lira Narek Bildhuggare! (Snacka om klassisk Sorcerer!?) Hela situationen med de olika aktörerna och deras drivande agendor gör ju samtliga till potentiella protagonister och valet - om man inte rollbesätter samtliga - gör ju antagligen spelet helt annorlunda och därmed möjligt att spela om och om och om igen.
Ännu ett förslag som jag gärna hade velat spela. :gremsmile:

Tack för berömmet och tack för kommentarerna.

/Han som varit upptagen och har inte kunnat svara tidigare

Rickard

Urverk speldesign
Vad jag saknar är en slag "hur ställer sig ........... ifall RPna gör så". Det jag ofta tycker är svårast med fisktanken är att försöka ändra SLP'ernas agendor efter Rollpersonernas aktioner.
Grejen är, och soda var inne på det, att spelledaren i så fall kan (riskera att) låsa in sig i en enda tankegång och på så sätt inte kunna forma sina planer runt spelarnas agerande. Jag har beskrivit exempelvis råttmännens responshandlingar, men i isakademins handling så finns det egentligen inget beskrivet, utan spelarna får helt enkelt hitta på hur det borde lösas. Kanske tittar de på bokföringen när någon skaffade sig ett hus i staden och får ledtrådar på grund av det?

Jag kan nämna att jag egentligen hade ännu lösare anteckningar än det som står i äventyret nu. För frostvargen så hade jag exempelvis "Frostvarg. Transformerad? Intelligent?" och under själva scenariot så formade jag det till att vara en magiker som var en av medlemmarna i magikerakademin. Det var tack vare mina spelares spånerier "Har vargen något med isen kring magikerakademin att göra" som gjorde att jag bestämde mig för att frostvargen var en av akademins magiker. Jag hade inte heller någon aaning om hur spelarna skulle få reda på vem Sitch var när jag satte igång och spelledde, utan det improviserade jag fram.

Hmm, någon gång ska jag testa att skriva ett scenario som är ännu lösare. Det kräver visserligen en spelledare med riktigt bra improvisationsförmåga.

/Han som ska läsa igenom tråden om några dagar och föra in lite ändringar

Mogger

Hipsteranka
Usch, jag skrev ett svar här som visst försvann...Jag tar kortkortvarianten.

Jag saknar en inledning. Själva incitamentet till fortsatt spelande. Som SL letar jag efter Scen 1. Dina äventyrsförslag kan vara bra, men de är inte riktigt vad jag menar. Jag skulle vilja ha något som griper tag i RP/spelarna och säger "förstår ni nu??? Ni måste göra något! NU!!!". Kanske inte fullt så dramatiskt, men iaf en trigger av något slag.

Annars tycker jag att det är bra, och coolt. Jag gillar isakademin, vargen och den elaka trollkarlen. Och råttmaffian. Jag hade gärna kört det här.