Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det här inlägget handlar i första hand om att hitta på en mer organiserad version av en Dirty Dungeon till Mutanter och Manicker.
Okej, för alla som inte vet vad en Dirty Dungeon är och inte vill titta på youtube:
Jag gillar tanken bakom en dirty dungeon, men jag känner också att det inte kommer funka i alla grupper. Det blir lite av Drakborgentänket: det "bästa" är ju att snabbt som fan rita ut ett enda rum utan fällor och säga att skatten ligger där. Hinner man på mindre än tio minuter så innebär det att SL inte får en "så är det inte alls-plupp" och det är alltså bara att gå och hämta skatten och sälja den.
Fine, det kanske inte låter som den roligaste spelgruppen, men vad fan, folk kan vara roliga att spela med i alla fall =)
I grund och botten anser jag att en "dirty dungeon" borde funka skitbra i flera sammanhang, även om det funkar bäst på någon form av "hitta skatten"-äventyr, men jag skulle vilja strukturera upp det lite, sätta en ram kring det om man så vill och kanske sätta upp ett antal punkter som måste uppfyllas så spelarna har något att arbeta med.
Så min fråga till er är, vilka "bitar" behöver hittas på för att skapa ett kul och fullständigt äventyr på temat "hitta skatten"? Hjälp mig sätta ihop en liten checklista på vad spelarna måste hitta på.
Okej, för alla som inte vet vad en Dirty Dungeon är och inte vill titta på youtube:
Dirty Dungeon:
Spelledaren tar en skål och en stor påse med tärningar och sätter sig vid bordet och förklarar för spelarna att de ska hitta på sitt eget grottkräl. För varje grej de hittar på till grottkrälet (varje fälla, varje rum, varje monster) så lägger SL en tärning i skålen. Om man hittar på ett rum och dessutom ritar en liten karta över rummet så får man två tärningar. Det här ska då motsvara att rollpersonerna frågar runt och hör massa rykten om grottan från folk som varit där tidigare. Dessa tärningar kan spelarna sedan använda som bonusar på sina slag under själva äventyret.
Allt som spelarna hittar på förutsätts vara helt sant. MEN för var tionde minut som spelarna sitter och planerar så får SL en liten "plupp". Dessa pluttar kan SL sedan spendera under äventyrets gång för att säga att något inte stämmer med det som spelarna har hittat på: det var inte alls dörren till höger som ledde rätt utan dörren till vänster, monstret stod i tredje rummet istället för det fjärde.
Spelledaren tar en skål och en stor påse med tärningar och sätter sig vid bordet och förklarar för spelarna att de ska hitta på sitt eget grottkräl. För varje grej de hittar på till grottkrälet (varje fälla, varje rum, varje monster) så lägger SL en tärning i skålen. Om man hittar på ett rum och dessutom ritar en liten karta över rummet så får man två tärningar. Det här ska då motsvara att rollpersonerna frågar runt och hör massa rykten om grottan från folk som varit där tidigare. Dessa tärningar kan spelarna sedan använda som bonusar på sina slag under själva äventyret.
Allt som spelarna hittar på förutsätts vara helt sant. MEN för var tionde minut som spelarna sitter och planerar så får SL en liten "plupp". Dessa pluttar kan SL sedan spendera under äventyrets gång för att säga att något inte stämmer med det som spelarna har hittat på: det var inte alls dörren till höger som ledde rätt utan dörren till vänster, monstret stod i tredje rummet istället för det fjärde.
Jag gillar tanken bakom en dirty dungeon, men jag känner också att det inte kommer funka i alla grupper. Det blir lite av Drakborgentänket: det "bästa" är ju att snabbt som fan rita ut ett enda rum utan fällor och säga att skatten ligger där. Hinner man på mindre än tio minuter så innebär det att SL inte får en "så är det inte alls-plupp" och det är alltså bara att gå och hämta skatten och sälja den.
Fine, det kanske inte låter som den roligaste spelgruppen, men vad fan, folk kan vara roliga att spela med i alla fall =)
I grund och botten anser jag att en "dirty dungeon" borde funka skitbra i flera sammanhang, även om det funkar bäst på någon form av "hitta skatten"-äventyr, men jag skulle vilja strukturera upp det lite, sätta en ram kring det om man så vill och kanske sätta upp ett antal punkter som måste uppfyllas så spelarna har något att arbeta med.
Så min fråga till er är, vilka "bitar" behöver hittas på för att skapa ett kul och fullständigt äventyr på temat "hitta skatten"? Hjälp mig sätta ihop en liten checklista på vad spelarna måste hitta på.