Dimfrost
Special Circumstances
Med "fria egenskaper" menar jag egenskaper hos en rollperson som spelaren väljer själv, helt fritt, och inte från en lista. Exempel är aspekter i Fate, egenskaperna i Hero Quest (vad de nu kallas) och färdigheterna i Unknown Armies. I fortsättningen ska vi dock använda oss av Nyx som exempel, dels eftersom det egentligen gäller T12-systemet och de systemen är mycket lika varandra när det gäller sådant här, och dels på grund av följande:
Hur löser man då det problemet? Ett sätt är att man beskriver rollpersonen med ett antal ord (till exempel hundra) och sedan plocka ut egenskaperna ur texten. Detta används i bland annat Hero Quest.
Ett annat sätt är att strukturera upp de fria egenskaperna. De är alltså fria inom en kategori. Det här har jag själv funderat på ett tag nu. Till exempel skulle man kunna ta tre aspekter som beskriver bakgrunden (det förflutna), sysselsättningen (nutiden) och målet (framtiden) och rangordna dessa mellan 1 och 3 (aspekterna i Nyx och T12-systemet ligger mellan dessa värden, i alla fall oftast). Att ta tre sådana aspekter, och sedan tre helt fria aspekter som även de antar värdena 1, 2 och 3, borde vara betydligt enklare än att komma på sex aspekter helt fritt, och ändå erbjuda tillräcklig frihet för att skapa alla rollpersoner man kan tänka sig. När man har ett litet antal attribut som i Nyx kan man tänka sig att ha en aspekt som beskrivning till varje attribut också. (Detta är fallet i Sorcerer, men där fyller inte beskrivnignarna någon regelmässig funktion alls såvitt jag vet. Rätta mig gärna om jag har fel, jag har inte läst spelet utan bara moduler och gratisversionen. Det känns som en klart dålig lösning, att lägga en massa plats på beskrivande material som tycks vara regler men som inte är det.)
En variant är metoden i Spirit of the Century, där man beskriver bakgrunden i fem steg och väljer två aspekter i varje steg: uppväxt, kriget (spelet utspelar sig i början av 1920-talet, rollpersonerna är födda 1901 så världskriget spelar en stor roll i deras bakgrund) och sedan tre "pulpromaner": en som huvudroll och två som gästspelare i två andra rollpersoners romaner. I gamla Fate 2 användes den typen av faser mer generellt.
---
Så vilka andra metoder finns det? Vilka fungerar bra, vilka fungerar mindre bra? På vilka andra smarta sätt kan man dela in egenskaperna i kategorier enligt det andra sättet ovan?
/Dimfrost
Det tycker nämligen jag också. När vi spelade Planescape med reglerna från Spirit of the Century nyligen skulle vi också komma på tio aspekter för att beskriva varje rollperson, även då helt fritt (eftersom vi inte använde oss av strukturen i SotC, som vi kommer till nedan). Då fanns det dessutom en lång skillista som komplement.från Han i [url="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=970573" said:Nyx-tråden[/url]]
Jag tycker det är skitsvårt att hitta på 10 saker om en person helt fritt.
Hur löser man då det problemet? Ett sätt är att man beskriver rollpersonen med ett antal ord (till exempel hundra) och sedan plocka ut egenskaperna ur texten. Detta används i bland annat Hero Quest.
Ett annat sätt är att strukturera upp de fria egenskaperna. De är alltså fria inom en kategori. Det här har jag själv funderat på ett tag nu. Till exempel skulle man kunna ta tre aspekter som beskriver bakgrunden (det förflutna), sysselsättningen (nutiden) och målet (framtiden) och rangordna dessa mellan 1 och 3 (aspekterna i Nyx och T12-systemet ligger mellan dessa värden, i alla fall oftast). Att ta tre sådana aspekter, och sedan tre helt fria aspekter som även de antar värdena 1, 2 och 3, borde vara betydligt enklare än att komma på sex aspekter helt fritt, och ändå erbjuda tillräcklig frihet för att skapa alla rollpersoner man kan tänka sig. När man har ett litet antal attribut som i Nyx kan man tänka sig att ha en aspekt som beskrivning till varje attribut också. (Detta är fallet i Sorcerer, men där fyller inte beskrivnignarna någon regelmässig funktion alls såvitt jag vet. Rätta mig gärna om jag har fel, jag har inte läst spelet utan bara moduler och gratisversionen. Det känns som en klart dålig lösning, att lägga en massa plats på beskrivande material som tycks vara regler men som inte är det.)
En variant är metoden i Spirit of the Century, där man beskriver bakgrunden i fem steg och väljer två aspekter i varje steg: uppväxt, kriget (spelet utspelar sig i början av 1920-talet, rollpersonerna är födda 1901 så världskriget spelar en stor roll i deras bakgrund) och sedan tre "pulpromaner": en som huvudroll och två som gästspelare i två andra rollpersoners romaner. I gamla Fate 2 användes den typen av faser mer generellt.
---
Så vilka andra metoder finns det? Vilka fungerar bra, vilka fungerar mindre bra? På vilka andra smarta sätt kan man dela in egenskaperna i kategorier enligt det andra sättet ovan?
/Dimfrost