Nekromanti Studio Ghiblis nya

Ymir

Liten kantbaron
...är visst 'Tales of Earthsea', 'Gedo senki'¨på originalspråk. Trailer finns här: http://www.youtube.com/watch?v=8IMuz1eyPI4&search=gedo%20senki

Jag är inte överdrivet intresserad sjäv, har varken läst Le Guin eller är nåt diehard Ghibli-fan, det är mest Mononoke-hime jag verkligen gillar, men jag tänkte att någon annan säkert är det. Jag vet inte när rullen har premiär eller nåt sånt, men mer info finns såklart på imdb.

En sak undrade jag dock över: brukar inte Le Guin bli sur på folk som inte skildrar hennes huvudperson som färgad? Han är ju förvisso en animefigur i den här, men han ser då inte särskilt svart ut. Eller blandar jag ihop böcker nu?

- Ymir, lite nyfiken

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Med undantag för den ögonförsedda båten, falkfamiliaren och draken såg jag absolut ingenting jag kunde relatera till Earthsea. Jag kunde inte ens begripa vilka huvudpersonerna var (var Ged pojken eller den skäggige mannen?).

Quan'talis

Swashbuckler
Tales of Earthsea är också titeln på en novellsamling med, tja, historier från Övärlden. Jag har inte läst den än, men det finns åtminstone en historia som utspelar sig medan Ged var ärkemagiker, ovh ärkemagiker måste väl mer eller mindre ha skägg?

Fast efter lite planlöst sökande ser det ut som om filmen skulle vara löst baserad på de tre första böckerna (och det verkar ju också betydligt vettigare ur publikperspektiv och så). Här kan man läsa en kort beskrivning av filmens handling, samt få veta att Ursula Le Guin inte har någon åsikt om den förrän hon sett den.

Storuggla

Champion
"Fast efter lite planlöst sökande ser det ut som om filmen skulle vara löst baserad på de tre första böckerna (och det verkar ju också betydligt vettigare ur publikperspektiv och så)"

Ja, mängden sugande minskar sålunda.

Storuggla, konstkritiker

Arfert

Facit
jag tolkar beskrivningen att filmen är nån form av sequel till trilogin... vilket iofs kan vara smart... det ger större handlingsfrihet till filmskaparna.

Tyckte att filmen verkar väldigt välgjord, men stämmer inte riktigt med min uppfattning av hur övärlden ser ut.. men det behöver ju inte betyda att den inte är bra. Det är OK med tolkningar, som Richard III-filmen i 30-talsstuk, eller alla varianter på Wagners RING-operor. Eller Kurosawas "Blodets tron"...

(omtolkningar kan vara coola... hur skulle en omtolkning av STAR WARS bli i en annan setting? ...i medeltidsstuk blir det ju Arthur-sagan...)

Dilandau

Myrmidon
Novellsamlingen heter "Tales from Earthsea" :) Läste den nyss. Men på det där synopsiset verkar det ju filmen mest bygga på The Furthest Shore (eller vad den nu hette).

Baldyr

Hero
apropå Star Wars

Själv har jag lekt med tanken på hur jag skulle ha gjort Episode I-III, med tanke Lucas kreativa förfall. (Självfallet anser jag Episode IV-VI vara felfria, eftersom jag växte upp med dem och därmed inte kan betrakta dem med kritiska ögon.)

Jag tänker mig alltså att man spelleder en alternativ förhistoria till originaltrilogin, om och med Anakin Skywalker. Givetvis kan man plocka massor av goda idéer och uppslag från filmerna, men min kampanj skulle i a f vara helt annorlunda.

Någon annan som tror sig kunna bräda George Lucas? :gremsmirk:

/Baldyr

Quan'talis

Swashbuckler
Novellsamlingen heter "Tales from Earthsea"
*kollar i bokhyllan* Men... men... det gjorde den inte nyss! :gremconfused:

Nåja, för att inte enbart framstå som förvirrad och knappt läskunnig vill jag påpeka att Studio Ghibli avlägsnade sig en hel del från handlingen i boken i Howl's Moving Castle också, och det gick ju bra.

Erik_N

Warrior
(omtolkningar kan vara coola... hur skulle en omtolkning av STAR WARS bli i en annan setting?
Som Star Wars huvudsakliga inspirationskälla, Hidden Fortress? :gremtongue:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Så den lille grabben med pinnen är Arren? Och tjejen är Tehanu (är inte hela poängen med henne att hon är fruktansvärt vanställd?), så vitt jag kan gissa. Nåja, det tycks inte allt för nära boken, men det behöver ju inte hindra att det blir bra. Bara annorlunda.

Ymir

Liten kantbaron
Tjejen verkar ha nån sorts missfärgning på vänstra sidan av ansiktet, om inte sinnena bedrar mig helt. Jag antar att det kvalar in som 'fruktansvärt vanställd' i anime-termer :gremsmirk:

- Ymir, får nog ta och läsa lite LeGuin

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tjejen verkar ha nån sorts missfärgning på vänstra sidan av ansiktet, om inte sinnena bedrar mig helt. Jag antar att det kvalar in som 'fruktansvärt vanställd' i anime-termer :gremsmirk:
"Take a good long look at my face. Not the right side, but the left side. The horribly burned and scarred side which is your doing."* Ah! De där tre rosa strecken på ena kinden menar du? :gremcrazy:

* Yppat av Silver Mask i Heroic Legend of Arslan. Lovar inte att det är ordagrant. :gremtongue: