Nekromanti Stupida spel-i-spelet, går det?

Rising

Vila i frid
Först: Låt mig berätta om Vagrant Story: Det är ett klassiskt-gå-omkring-och-hacka-allting-med-dålig-andedräkt-spel, men en sak jag diggar med det spelet är att man kan smida sina egna vapen. Man går till en smedja och så väljer man två av ens vapen och så får man se vad det skulle bli för kombination. Dels mixar sig olika vapentyper olika bra med varandra, men man ska också försöka blanda metallerna så att man får kraftfulla legeringar.

Nå, det roliga med det där är att det blir lite som ett spel i spelet. Man samlar och gör avväganden om vad man kommer behöva spara på, och försöker tänka så långt i förväg man kan.

För inte så länge sedan gjorde jag ett litet Talisman-liknande spel med några polare där man hade ett liknande smidessystem, och visst, det fungerade nästan ännu bättre i brädspelsform än i dataspelet (mest för att mitt var spelmässigt mycket bättre), eftersom det blev mer handbegripligt och konkret på så vis. Då började jag tänka om man skulle kunna ha ett sådant system i rollspel också. Då blir det lite roligare när man kan byta vapen med varandra medan man gestaltar som sin rollperson och man har full frihet att välja själv vart man skall leta efter vapen.

Problemet är förstås att det måste göras rätt orealistiskt för att det ska bli kul. Realistiska regler medför ju bara att man köper den metall man vill arbeta med och sedan smider till sitt vapen, man smälter inte ihop ett bronssvärd med en kopparklubba för att få en hjälmkrossare i stridsmässing. Det är bara korkat. Men kul.

---

Jag tänkte på pokemon också, att föda upp sina små djur är kul, och det vore kul med ett rollspel som bjöd på den där sortens samlarglädje, att få träna upp sina djur och planera vilka man skall ta med på nästa äventyr.

Vid ett tidigare tillfälle pratade jag om häxbrygdregler, det var också en sorts spel-i-spelet.

---

Nu är frågan: Vänta, först, bara: Okej, jag fattar att i de flesta spel vi har idag så skulle dessa små spel-i-spelen vara fullkomligt idiotiska. Jag är medveten om det. Skriv inte ett svar i stilen "nä, det skulle inte passa i min Eon-kampanj" eller liknande dumheter, för jag pratar inte om konventionella rollspel här.

Okej, nu är frågan: Vänta, en sak till: Jag pratar egentligen inte om just de ovanstående grejerna. Skriv inte bara och kommentera de ovanstående idéerna, jag pratar ju om själva principen här. Det finns ju tusentals olika spel-spelen som man skulle kunna föreställa sig.

Nå, NU är frågan: Skulle man kunna tänka sig ett rollspel där de här idéerna var med. Inte ett rollspel som dagens rollspel, förstås, utan en helt ny sorts rollspel, eller blir det för mycket "spel" på en gång och måste man göra det till brädspel istället? Blir det så att så fort man samlar på pokemon så börjar man tveklöst att tänka som "spelare" och inte som sin rollperson, eller skulle det bara vara tråkigt?

Jag tycker det vore roligt i ett barnrollspel med lite sådana hära grejer. Hantverkaryrken är exempelvis oftast väldigt tråkiga att spela eftersom reglerna är så stela, men gör man det lite overkligt och piffigt så skulle det plötsligt bli lika kul att smida ihop rustningsdelar och vapen som att sedan få slåss med dem. Eller att föda upp och träna djur. Eller att blanda till häxbrygder. Eller att odla örter och framställa gifter/elixir. Eller att väva magiska klädnader. Eller... (Tja, man ska nog inte ha för många spel-i-spelet)

Jag märker själv att det börjar klia lite i fingrarna, visst vill man smälta ihop alla vapen man har i en enda jättefetingklubba? Eller para ihop alla ens monsterdjur och leka Saruman för att få ihop nya, otäcka supermonstervarelser som man skall skicka ut på ärenden? Lixom, jag tror det skulle vara en bra drivkraft för unga spelare att inte bara följa äventyret, utan att även ta egna intiativ och göra det de själva vill.

Kommentarer?

/Rising

Insignia

Swashbuckler
Så här spontant, klockan tre på natten och med tankarna någon helt annanstans (säkert på flera olika ställen), så verkar det som en bra idé. Kan inte säga så mycket sammanhängande, men... eh... ja, det funkar säkert.

"Blir det så att så fort man samlar på pokemon så börjar man tveklöst att tänka som "spelare" och inte som sin rollperson"

Inte för att påpeka det uppenbara, men om din rollperson tränar pokemon så ÄR han en spelare. Inte samma sorts spelare som du, men i alla fall. Det låter fullkomligt logiskt just nu, men kanske inte när jag har sovit :gremcrazy:

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag gillar det. Stenhårt.

Jag har själv haft liknande tankar. DOD6 expert beskriver ju ett färdighetssystem som har gott om specialregler för varje enskild färdighet. Jag ville gå ett steg längre och ge varje färdighet (eller åtminstone varje *kreativ* färdighet) ett eget litet system, som man kunde pula med och stånga sin kreativitet mot.

Din tanke fungerar bra tillsammans med magisystem. Faktum är ju att ett magisystem kan man göra till ett eget litet "spel i spelet" utan att det ens behöver bli "orealistiskt". Man kan lätt tänka sig en värld där det finns många olika sorters magi och där varje sort har sitt eget "spel i spelet" av den sort du föreslår. Musikmagiker som komponerar nya fräscha låtar (kanske som i ZonkPop), trädgårdmästarmagiker som ägnar stor möda åt att odla fram den perfekta blomman, smedsmagiker som utforskar järnets eteriska egenskaper osv osv.

Mask_UBBT

Hero
Finns inte det redan?

Nu är det ifos inte ett "hoppsan, vad knäppt och skojsigt" spelispel, men stridsystemen brukar väl ändå vara något annat än bara det valiga rollspelandet. Inte för att det egentligen säger emot något du påstått, förutom det att det skulle göra spelarna till mindre rollspelande. I Mitt Kanoner och Krutrök(piratspelet med korten, minns du?*hosthost*) är ju striden som ett litet spel i sej och mitt Kabal har ett ungefär lika fristående system som behandlar kortspel. De kan väl ändå klassas som spelispel, men jag anser inte att man inte rollspelar när man spelar dem.

Men jag förstår vad du syftar på. Att göra rollspel lite mer likt de där dataspelen där man går runt och lägger ett pussel där, gör en rödbetssorbé, matar draken och får den att somna, osv. Jag kan bara säga att det hela är ett koncept som finns latent i rollspelandet, och det är väl på hög tid att man särpräglar det.

Men...
Spelarna måste själva uppmanas att utveckla spelispelen, anser jag. En spelledare ska alltså inte ha belägg för att säga något i stil med "I den här välrden är det så att man bygger sina egna vapen och avlar sina egna riddjur, så om ni inte vill hamna efter är det bäst att ni gör detsamma".
Mitt förslag är alltså inte att man gör specifika regler för varje spelispel, då detta skulle ta mer plats än det skulle vara kul, utan att man gör en mall för alla, eller åtminstone stora grupper av, spelispel.

Om jag vill blanda en yxa med ett armborst och få ett... erh... yxborst, så använder jag reglerna för Korsning av ting, inte Korsa vapen, eller något sådant. Korsning av ting skulle då även kunna gälla när man ska korsa djur eller växter. Eller varför inte människor? Visst, man får tumma på realismen, och jag gissar att man skulle få göra det hela till ett egenskapssystem(faktum är att jag tror jag håller på med ett som skulle kunna twistas till det här...), men i slutänden skulle man ha ett fritt och enkelt system som man kunnat applicera på lite vadsomhellst.

Fan... det här var ju en kul idé ju! Gör det något om jag snor den? :gremsmile:

/Mask - fick en väldig lust att skriva på sitt Öriket igen :gremtongue:

Feliath

Swashbuckler
Jag älskar minispel!

Jo! Jag spelade Made in Wario tills jag blev lila och min tunga svullnade! FF7 blev flera snäpp bättre av minispelen! I love those little bastards!

...så, med andra ord, är jag inte egentligen den du vill prata med. Min åsikt är så långt från objektiv som det går att komma.Men det skiter jag i.

Jag tycker nämligen det är en jättebra idé. Särskilt för saker som hantverk. "Åååå...soptunna meeed...JORDGUBBE! Nähä, inte det. Fan." Eller OK, inte riktigt, men saker som att baka en tårta kan lätt bli minispel, eller att smyga, eller...ja.
Dnalors idé var också maffigt smart, för magi funkar ju lite hur fan som helst och då är det lätt att ursäkta minispelens form utan att bli helt otrovärdig (om man nu upplever det som ett problem).

Det känns som om en bra grundplåt utgörs av ett enkelt, fådetaljerat system där allt (inklusive strid, juh, det är också ett minispel, som Mask sade) avgörs av ett tärningsslag, med en uppsjö plugins till de olika färdigheterna om man vill öka upplösningen. Då kan man göra det bara med vissa saker, eller bara ibland...ja, spelgruppsreglerad nivå, helt enkelt.

/Feliath - Träsköld ooooch...BERGSTOPP! Fan.

Rising

Vila i frid
Re: Finns inte det redan?

"Om jag vill blanda en yxa med ett armborst och få ett... erh... yxborst, så använder jag reglerna för Korsning av ting, inte Korsa vapen, eller något sådant. Korsning av ting skulle då även kunna gälla när man ska korsa djur eller växter."

Fast det gör väl å andra sidan att det inte riktigt blir någon skillnad på att korsa vapen eller blanda brygder? Jag förstår vad du menar med konsekvens och så, men jag tänkte att det skulle vara en poäng att olika verksamheter kändes olika. Att odla örter skulle exempelvis vara behagfullt rogivande och kunna planeras med goda resultat, medan häxbrygsdblandning kunde vara explosivt, oberäkneligt och ske med rykande kvickhet. På så vis skulle det kännas radikalt annorlunda att spela som en trädgårdsmästare ena dagen och som en häxa i nästa.

Och så tänker jag mig ett par minispel som fiske, exempelvis, som ju skulle kunna ske på ett alldeles unikt sätt och inte ha några likheter med smide överhuvudtaget.

---

Men okej, jag har en idé om hur man skulle kunna göra magiskt hantverk konsekvent, och ändå få olika hantverk att bete sig olika:

Man konstaterar helt enkelt att alla magiska grunkor; oavsett om det handlar om lerkärl, hjälmar eller stövlar, är genomsyrade av vissa magiska attribut. Man skulle kunna ha lite balla namn på dem, som att "min mantel besitter ormens och örnens aspekt". Typ. När man sedan blandar två olika ting med varandra (två ting som rent praktiskt går att blanda med varandra, inte en lergök med en läderhandske) så tar man med sig de gemensamma attributen från båda delar. Om sedan kan varje grejs magiska effekt beror på den mest dominerande aspekten som hantverket besitter, då kommer det hela att handla om att vaska bort de dåliga, vanliga, dominerande aspekterna och försöka förädla och lyfta fram de sällsynta och värdefulla aspekterna med låg dominans.

Typ, en yxa har skogsmusens, jordekorrens och fenixens aspekt. Ett svärd har gräsandens, jordekorrens, pumans och fenixens aspekt. Blandar vi dem så får vi ett vapen med jordekorrens och fenixens aspekt. Inte särskilt bra, jordekorren suger, men vi är ändå ett steg närmare att få ett supervapen med den supersällsynta fenixens aspekt, nu när vi vaskat bort de värdelösa aspekterna från skogsmusen och gräsanden.

---

Nå, om man nu lät metaller, lera, örter och textiler besitta radikalt olika aspekter, då skulle man ändå kunna göra så att örtodling blev något helt annat än vapensmide, trots att de i grunden fungerade på exakt samma sätt. Man skulle exempelvis kunna göra så att vapensmide var fullt med supereffektiva aspekter som var jättesvåra att bearbeta, och att man därför måste vara en ordentligt duktig smed om man skall kunna arbeta med de kraftfullare magierna, medan vävning var något mycket enkelt och lättarbetat, och att de flesta textiler bara hade två eller tre aspekter och därför var mycket lättarbetade. Att para ihop magiska djur kunde vara fullt med aspekter som när man blandade ihop dem blev något annat, så att grodans och ormens aspekt tillsammans blev den mäktiga salamanderns aspekt, vilket i sig medförde att djuruppfödning skulle bli något alldeles eget.

Äh, jag vet inte, något i den stilen, kanske. Gemensamma regler, men individuella tillämpningar.

/Riz
klurar

Lambendil_UBBT

Warrior
Risk för booming...

TJa, låter intressant, men risken blir att den som skall göra det system får ett härkjobb av bara heflete. Rätt många aspekter som skall skapas och sedan hur dessa påverkar varandra, med lite inverkan från den osv osv.

Tuff idé, men är den genomförbar? För liksom tankarna lite till alkemistsystemet i Elder Scrolls III: Morrowind.

Rising

Vila i frid
"Booming" -Bra ord!

"risken blir att den som skall göra det system får ett härkjobb av bara heflete. Rätt många aspekter som skall skapas och sedan hur dessa påverkar varandra, med lite inverkan från den osv osv."

Man får väl helt enkelt förenkla tills det blir hanterligt. Det kanske kan bli för många aspekter, men då skulle man ju istället kunna göra så att man hade färre aspekter och sedan hade olika potens på dem, så att exempelvis Kakaduans Aspekt kunde vara en magi som lät en bli mästare på kommunikation. Okej, med potens:1 så är magin ganska svag, du kan förstå alla talade språk i världen. Med potens:2 kan du bli förstådd på alla språk i hela världen. På potens:3 kan du prata med djur och bla bla på potens:5 kan du använda telepati.

Det vore passande för textiler som man sedan kunde väva sig en hatt av, exempelvis.

På så vis kan man enklare hålla alla olika aspekter i huvudet och ändå kunna ha ett rikt magisystem.

Jag tror att det skulle vara genomförbart iaf med ett sån't här aspektsystem. Smidessystemet i mitt brädspel fungerade ungefär på det viset. Jag hade typ 12 aspekter (=material) och det funkade lattjolajbans.

/Rising

Vindhand

Myrmidon
D&D

Man behöver pussla så att alla ens bonusar "stackar". Det är ingen mening med att ha fyra saker som ger Dodgebonus, att däremot ha en grunka som ger dodgemonus, en som ger deflectionbonus, en som ger ... etc...

Det verkar som det finns de som gillar detta och tycker själva pusslandet är kul så nog finns det potential.

Lambendil_UBBT

Warrior
Re: "Booming" -Bra ord!

Ja med potenser funkar det ju faktiskt rätt bra. Vi har redan ett liknande system i Celenia för magiska amuletter (sådana som tillåter dem, som inte naturligt kan bruka magi, att göra det.). Amuletterna har där egenskaper av olika potens, ungefär som Västmarks egenskapssystem.

En amulett kan se ut enl följande:

Klass: Druidism
Gren: Astralia +3, Nekromantika -1
Egenskaper: Samvetskval -3, Tungsint -2, Sömnlöshet -1, Perceptiv +4.

Osv.

Alla dessa egenskaper påverkar sedan den som bär den. En möjlighet kan ju vara att på magisk väg försöka sammansmälta denna amulett med en annan för att få "THE ULTIMATE AMULET!"

De skapas redan genom inympning av olika aktiva material och spells.

Booming är f.ö. ett ord som används då ett projekt växer en ur händerna. När ens drömmar överstiger det praktiska. Exempelvis färdighetsträd och sådana här aspektträd har en tendens att "booma".

Vårt första magisysten gjorde det. Jag räknade ut hur många spells vi skulle sluta med. Strax över 870 st. Det boomade. FETT!

Boll

Veteran
Har inte EON något som liknar ett spelispel i deras magisystem? Det där med improviserad magi och att blanda olika element för att få fram magier?

Jag funderar på att ha något liknande i mitt spel, där trolldom utövas i form av magiska runor (jaja, inte så orginellt, men wtf), där man "ritar" runorna i luften för att aktivera dem. I alla fall, jag har tänkt mig att man skall kunna "rita in" flera olika runor i samma runa, och på så sätt kombinera olika effekter. Man skall även kunna "rita" runor på olika objekt, för att överföra runans kraft till objektet; t.ex. skall man kunna rita en eldruna på en sten för att få stenen att fatta eld och sedan kunna slunga den på folk (lite som en eldboll).

Nåja, jag tycker i varje fall att du har hittat något riktigt intressant här - fortsätt utveckla! :gremsmile:

Försök bara att se till så att alla spelispel inte tar över och blir det som rollpersonerna sysslar med istället för att spela själva spelet.

Skuggvarg

Hero
Rent spontant...

...så drar jag mig till minnes en av mina spelidéer, där dina idéer om små-spel skulle passa väldigt bra. Nu har jag totalt glömt bort namnet på idén men den gick i korthet ut på att spelarna spelade sig själva (alltså inget tal om att spela en roll, utan bara vara sig själv), så det var egentligen mer spel än roll i det hela. SPELARNA (inte rollpersonerna) skulle hjälpa en datorgenererad värld att betvinga ondskan. För att göra detta skulle spelarna surfa in i cyberrymden och skapa sig varsin spelfigur, som sedan skulle fightas mot ondskan. I det konceptet skulle det troligen funka bra med såna där små spel i spelet.

Behöver jag nämna att det aldrig blev något av den idén och aldrig kommer att bli något heller? Men eftersom du nu tog upp saken så tänkte jag bara komma med ett delvis relevant inlägg...

/Skuggvarg

Mothie

Veteran
En riktigt kul idé tycker jag. Jag gillar när det finns något litet roligt att pyssla med i en spelvärld. Vad det sedan är är inte så viktigt. Tycker verkligen du ska köra på det...

Har inget egentligt bra att säga tror jag inte. Å andra sidan gav det mig en idé som jag funderar på till min värld... (inte minispel och jag vet inte riktigt hur jag kopplade ihop det men tack i all fall =)

Nu ska jag tänka på runor tatueringar och förseglingar... god kväll och kör hårt!