"Någon som har förslag på hur man ska beräkna en rollpersons möjlighet att lyfta hela sin kroppsvikt?"
Jag skulle nog säga att svårigheten att lyfta upp sig själv (i exempelvis en sån där stång dom har på gymmen) är beroende på endast en sak. Nämligen ens muskler i proportion till sin kroppsmassa.
T.ex om du har STY 13 men är grovt överviktig och väger 130 kg. Då kommer då troligtvis inte lyckas dra upp dig själv alls.
Men om du däremot har STY 13 och är lite musklig och inte har särskilt mycket fett på kroppen (vikt ej relevant) så kommer du nog lyckas dra upp dig själv en eller två gånger.
Så man får fråga sig själv frågan. Har kvinnan på 50 kg med STY 9, muskler nog för sin kroppsvikt?
Om ja, så kommer det nog vara ganska lätt. Om nej, så kommer det nog vara svårt.
Det är faktiskt en klurig fråga du ställer huruvida man ska översätta situationen i tärningsslag. Jag skulle nog göra en grovt förenklad modell som ser ut ungefär så här.
Det är Ob3T6 i grund att lyfta sin egen kroppsvikt (med bara armarna).
Är man överviktig eller har på sig mer packning än ett par kilon så blir det +Ob1T6 svårare.
Får man hjälp av något slag så blir det -Ob1T6 lättare.
Med hjälp menas någon som hjälper till och dra, man har ett fotfäste med ena foten, någon trycker på bakifrån, o.s.v.
Så skulle jag göra i alla fall. Detta system brister i när man närmar sig extremerna. Men i dom flesta fallen som kan tänkas sig uppkomma för ens spelare så borde det funka godkänt.
/Naug