Nekromanti STY-krav att lyfta sig själv

Nimyn

Veteran
Någon som har förslag på hur man ska beräkna en rollpersons möjlighet att lyfta hela sin kroppsvikt? En 98 kg's grabb med 17 i STY borde ju ha lättare med saken än en 50 kg's kvinna med 9 i STY, trots att den senare är 50 kg lättare... Man kanske ska strunta i STY helt och hållet, och beräkan på färdigheten "klättra" istället?

Någon som har en tanke om detta?

Johan K

Gammal & dryg
Kan man inte dela upp det lite ?

Kan man göra som så att man delar upp styrka i råstyrka & "finstyrka"
Med råstyrkan så lyfter du saker & sådana saker.
Med "finstyrkan" är hur man utnyttjar sin styrka.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Båda två är inbakade.

I konceptet STY som står någonstans långt fram i regelboken så förklaras det att båda råstyrka och styrketeknik är inblandat i STY-värdet.

Nimyn

Veteran
Re: Båda två är inbakade.

Så ett lyckat slag gör att man orkar lyfta sig själv oavsett vad man väger... Ja, det låter ju logiskt.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Någon som har förslag på hur man ska beräkna en rollpersons möjlighet att lyfta hela sin kroppsvikt?"

Jag skulle nog säga att svårigheten att lyfta upp sig själv (i exempelvis en sån där stång dom har på gymmen) är beroende på endast en sak. Nämligen ens muskler i proportion till sin kroppsmassa.
T.ex om du har STY 13 men är grovt överviktig och väger 130 kg. Då kommer då troligtvis inte lyckas dra upp dig själv alls.
Men om du däremot har STY 13 och är lite musklig och inte har särskilt mycket fett på kroppen (vikt ej relevant) så kommer du nog lyckas dra upp dig själv en eller två gånger.

Så man får fråga sig själv frågan. Har kvinnan på 50 kg med STY 9, muskler nog för sin kroppsvikt?
Om ja, så kommer det nog vara ganska lätt. Om nej, så kommer det nog vara svårt.

Det är faktiskt en klurig fråga du ställer huruvida man ska översätta situationen i tärningsslag. Jag skulle nog göra en grovt förenklad modell som ser ut ungefär så här.

Det är Ob3T6 i grund att lyfta sin egen kroppsvikt (med bara armarna).
Är man överviktig eller har på sig mer packning än ett par kilon så blir det +Ob1T6 svårare.
Får man hjälp av något slag så blir det -Ob1T6 lättare.
Med hjälp menas någon som hjälper till och dra, man har ett fotfäste med ena foten, någon trycker på bakifrån, o.s.v.

Så skulle jag göra i alla fall. Detta system brister i när man närmar sig extremerna. Men i dom flesta fallen som kan tänkas sig uppkomma för ens spelare så borde det funka godkänt.

/Naug

Helmgast
Re: Båda två är inbakade.

+Ob1T6 om man har nackdelarna 'Fet' eller 'Stor mage'. Kanske.

Heatseeker

Veteran
Så här gör vi

Vet inte om det är 100% korekt men det fungerar ganska bra i de situationer jag har använt det i.

Använd dig av kombinationen Bärförmåga med den svårighet du får av att överbelasta dig själv.

Började fundera mest på det i N2 för att få reda på hur mycket en person med 36 i styrka kunde lyfta

Om man tycker att slå tärningar är lite fånigt så kan man alltid räkna på medelvärde här.

så en person med 14 i styrka som skall lyfta 140kg behöver slå under 14 med 4T6 mot sin styrka för att lyckas, dvs på gränsen.
Observera att olika lyft är olika lätta, jag tolkar att reglerna är för att gå runt med vikten jämtfördelad, kanske som knäböj, så för att dra sig själv upp med armar blir det någon T6 i mod. Sedan är det bara att använda samma tabell för att räkna ut utmattning och på så vis veta hur många rep man klarar.
Det är inte ett helt funktionellt sätt utan kräver lite finputsning i kanterna men det är en bra mall att gå efter.