Nekromanti STY och andra attribut.

Jaggernaut

Hero
Mest styrka.

Hur ser ni på styrka?

Ett exempel.
En fullvuxen orangutang kan vara upp till fem gånger starkare än en människa men jag har svårt att tro att en orangutang i eon skulle ha 50 i STY. Speciellt inte då en björn har 40 i STY och en Elefant har 75 i STY.

Jag började fundera på det här då en kompis som inte spelar lika mycket rollspel som jag reagerade på att en drake (mortuach) hade
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> 100 </font></td></tr></table>
i STY.
[Och nu fortsatt spoiler en bit för att inte avslöja något för de som inte ska veta :gremsmile:]
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Han tyckte det var lite då han jämförde med en noshörning som han menade att i en dragkamp med tio människor så skulle den lätt vinna och då måste den ha över 100 i STY. </font></td></tr></table>

Jag och en annan av mina spelare hade inte riktigt samma syn på det. Åtminstone jag har slutat att räkna så på STY utan tittar mest på värdet och ser att det är t.ex 30. Då tänker jag inte...hum 30 är tre gånger mer än 10 då borde varelsen vara tre gånger starkare än en människa...utan ser det mer som att det är ett högt värde jämfört med en människa och då är varelsen helt enkelt mycket starkare än människan.

Sedan till RÖR. Som jag ser på rör så är ett värde över 20 väldigt högt, för en människa ser jag det som att de nästan är överrörliga ungefär som cirkusmänniskor som kan böja sig lite hursomhelst.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Nattmaran med 26 i RÖR som har ett flexibelt skelett vilket gör att den är jätterörlig är ett bra exempel på hur jag ser på hög RÖR.</font></td></tr></table>

Så varför har Pantheran 28 i RÖR för. Kan den typ krypa i sitt eget arsle och försvinna eller :gremlaugh:

Sedan så är det inte jag som berättat för mina spelare vad draken har i STY utan det finns en rollspelsaffär nära skolan där en spelare går och där finns det böcker som inte är inplastade så man kan kika lite i boken innan man bestämmer sig för att köpa en och där har spelaren varit och pikat vilket kan vara ganska irriterande.

G

Guest

Guest
Jag ser styrka som den styrka som är kvar när du bär upp hela din kropp, om vi räknar en elefant så väger den mycket mera än 10 människor och därför vinner den dragkampen då styrkan som används till att lyfta upp sin egen kroppsvikt går att använda i dragkamp, så räkna på hur mycket elefanten väger och öka styrkan tills du får ett bärförmåge värde som inkluderar kroppsvikten+den riktiga bärförmågan så får du nog ett vettigare värde på styrka (om än inte regeltekniskt korrekt) som kan användas med att jämföra hur många gånger starkare något är än något annat.

När det gäller rölighet vet jag ej dock.

Duddmannen

Hero
Kompromisser

Det hela handlar om att man blir tvungen att göra vissa kompromisser om man inte ska sitta med ett hundratal grundegenskaper per rollperson. I EON har man slagit ihop flera begrepp till ett enda - exempelvis STY.

Rörlighet är samma sak - i vissa fall beror en hög RÖR på att man velat simulera en ovanligt vig person (Nattmaran), i ett annat fall att man vill simulera en ovanligt snabb person (Pantheran). Det är här som Spelledaren måste gå in och bedöma vad som är rimligt från fall till fall.

Det är kanske, precis som du nämner, inte alltid så viktigt att veta hur många gånger starkare en varelse är - det kanske räcker med att veta om den är lite starkare eller mycket starkare? Lite vigare/snabbare eller mycket vigare/snabbare.

Pantherans RÖR kan man då förklara med att den, för sin storlek, är jävligt snabb och vig. Den kan naturligtvis inte rinna fram som en ledlös blob, men den är svår att få ur balans. Den reagerar snabbare än en vanlig människa och den är i grunden väldigt pricksäker med sina naturliga vapen.

GlueBall_UBBT

Warrior
Motståndsslag.

Se om 15 människor lyckas få bättre effekt på sina slag med OB3t6 än en drake med sin ensamma OB3t6. Om alla människorna har 15 i styrka (vilket är över medel för en människa) och samtliga slår 10 (vilket är under medel på OB3t6) på sina slag, så får de effekt på 75 (5 x 15). Gissa om mortuach draken lätt spöar det slaget om han så slår OB5t6.

Så ser jag på saken rent regeltekniskt. Sedan får draken lättare på sitt slag tack vare extra tyngd, tar hjälp av magiska energiströmmar i världen, psykar människorna mm.

Jaggernaut

Hero
Visste att det var värt...

...att lägga upp det på forumet.Det har gett mig annan syn på saken.

Aeon

Warrior
Re: Motståndsslag.

Ob5t6x3 = 15, 100-150=85

Alltså krävs det 85/5 = 17 Trukher minst för att hantera en drake som man försöker döda.

Om man tänker sig att man skjuter draken med en enrom harpun och sedan har 20 oxar eller 50 pers så kan man dra omkull draken.

Sen kan riddren sticka den i halsen. :gremcrazy:

Pendragon

Swashbuckler
Misslemuskler

Se om 15 människor lyckas få bättre effekt på sina slag med OB3t6 än en drake med sin ensamma OB3t6. Om alla människorna har 15 i styrka (vilket är över medel för en människa) och samtliga slår 10 (vilket är under medel på OB3t6) på sina slag, så får de effekt på 75 (5 x 15). Gissa om mortuach draken lätt spöar det slaget om han så slår OB5t6.
Det där funkar inte.

Säg att tio misslor med styrka 7 tar i mot en femåring med styrka 1. Med Ob3T6 blir misslornas effekt i snitt ungefär -3 och med din metod sammanlagt -30. femåringen vinner lätt om han inte lyckas med konstycket att slå över 30 med Ob3T6. Hade det varit färre misslor hade det dock blivit lättare.

Du får nog modifiera din regel lite...

Jag kom nyss på ett alternativ:

Exempel: Misslan Grynsäck (Styrka 7) och Kraggbarbaren Birger Skrevhugg (Styrka 20) bryter arm. Birger håller först bara emot och låter Grynsäck ta i för äppelpaj och fosterland. Chansen för att grynsäck ska lyckas blir ((aktiv styrka - motståndets styrka)+10) och svårigheten Ob3T6. Det betyder alltså att Grynsäck måste slå under -3 för att lyckas, vilket kan bli knivigt. Om Grynsäck slår perfekt och SL är snäll, kanske det går.
Grynsäck har dock ingen snäll spelledare. Däremot har ha sin hjälpsamme kusin Hallonbåt (Styrka 6) som hjälper till. Tillsammans kan de prester mäktiga 13 i styrka och lyckas därför på 3. Fortfarande taskigt läge.
Efter att ha hämtat ännu en släkting (Mor Soppslev, Styrka 5) har misslorna uppnåt en sammanlagd styrka på 18 och kan därör klara att bryta ned birger om de slår 8 eller mindre. Birger har dock blivit trött i vänsterarmen (efter allt ölhävande medans misslorna kämpar) och måste frigöra högern för att dricka mer öl, och försöker därför bryta ned misslorna. Hans svårighet blir alltså 12.
Bägge slår sina slag och effekten jämförs (misslorna mot 8, Birger mot 12). Ett flertal dunsar från misslor son slår i golvet hörs, ackompanjerat av Birgers vrålande efter mer bärs.

/Joel

GlueBall_UBBT

Warrior
Re: Misslemuskler

Sedär, en mycket bättre regel. Måste komma ihåg att använda den någongång. Mycket rolig exempeltext dessutom, gillade speciellt för äppelpaj och fosterland :gremlaugh:

Hjalle

Swashbuckler
Jo...

En sak som jag har väldigt svårt för att en sexåring med en blivande STY på 16 har STY 10... Det är absurt. Det är nära nog en fysikalisk omöjlighet att en sexåring, hur stark den en månde, skulle vinna över mig i armbrytning, även om jag inte är känd för mina biceps (känd för mina lår, vader och magrutor). Det går bara inte... asså... :gremtongue:

-Hjalle, konstaterar.

Jaggernaut

Hero
Ehh?

Nu kanske det bara är jag som är lite trött så här på kvällskvisten men medel på Ob5T6 ligger väl på 18,75 inte 15.
100-150 blir snarare -50.

15 eller 18 gör väl inte så stor skillnad i ditt exempel egentligen då 18 skulle ge 16 trukher istället för 17.

Jaggernaut som tror att han förstår vad du menar :gremlaugh:

Jaggernaut

Hero
Nä det gör det inte

Det går bara inte... asså...

Nä det gör det inte fast sedan kan de sänka förmycket för att då skulle de som är svaga som vuxna ligga på väldigt låga tal typ 1-3 som barn

Sedan tycker jag de borde lagt in lite sänkt syn pga låg ålder. Jag har för mig att synen inte är fullständigt utvecklad förrän 14-15 års ålder.

MongoMan

Swordsman
Jag tror inte att det är så det funkar. STY 18 är nog mer än dubbelt så mycket som STY 9, Attributsiffrorna är ju inget exakt värde på hur stark man är. Samma sak för färdigheter, jag skulle ju inte säga att någon med 15 i svärd är tre gånger bättre på att fäktas än en med 5.

Hjalle

Swashbuckler
SYN...

Synen är som bäst när man är barn, likaså hörseln. Sålunda skulle arn snarare ha plus...

Sedan är det konstigt att RÖR är sänkt - visserligen är man lite klumpig vid sju års ålder, men alla toppgymnaster, som juh är... tja... viga... Nå, alla toppgymnaster är juh 14-18, förutom några som är något äldre. Det borde väl snarare se ut såhär:

Ålder RÖR
6-7 -2
8-9 -1
10-11 --
12-13 +1
14-15 +2
16-17 +1
18+ --

Ingevidare, men...

-Hjalle, försöker

Pendragon

Swashbuckler
Re: Jo...

En sak som jag har väldigt svårt för att en sexåring med en blivande STY på 16 har STY 10... Det är absurt. Det är nära nog en fysikalisk omöjlighet att en sexåring, hur stark den en månde, skulle vinna över mig i armbrytning, även om jag inte är känd för mina biceps (känd för mina lår, vader och magrutor). Det går bara inte... asså...
Helt rätt. Jag pillar på en lösning. Jag ska bara ta mig i kragen och få den nedpräntad.

/Joel

Jaggernaut

Hero
Re: SYN...

Synen är som bäst när man är barn, likaså hörseln.

Det var konstigt för då jag pluggade till teoriprovet (ja körkort) så fick jag veta att synen (eller kanske det var hörseln) inte är fullt utvecklad förren just vid 14-15 år ålder.

Jaggernaut som fortfarande minns litegrann från teorin, inte mycket men litegrann.

Jaggernaut

Hero
Jag tror inte att det är så det funkar. STY 18 är nog mer än dubbelt så mycket som STY 9, Attributsiffrorna är ju inget exakt värde på hur stark man är. Samma sak för färdigheter, jag skulle ju inte säga att någon med 15 i svärd är tre gånger bättre på att fäktas än en med 5.

Nä så har jag egentligen aldrig sett det heller. Varken för attribut eller färdigheter men om man t.ex. tittar på bärförmåga så verkar det som om en person med dubbelt i STY är dubbelt så stark eftersom denne kan bära dubbelt så mycket (nu antar vi att TÅL är ungefär lika mycket som STY).

Hjalle

Swashbuckler
Hmm...

Det var nog hörseln. Jag vet inte, kanske är en korrektare översättning på attributen SYN och HÖR Titta (eller Iaktta) respekive Lyssna. För jag tror en äldre person åtminstone är bättre på att lyssna än en tioåring...

-Hjalle, trött och ensamt geni i sin sjua...