Nekromanti Styggelsen - hur gör man det till icke linjärt?!

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Läste igenom äventyret styggelsen igår och tyckte det kan vara ett bra nybörjaräventyr till min systerson. Men jag vill dock inte att det ska vara så linjärt och rälsat. Hur modifierar man äventyret så att det inte blir så styrt? Det finns ju egentligen inga som helst valmöjligheter i äventyret.

Här nedan följer mina tankar för att sätta igång fantasin. Tänk utanför lådan och kom med bra idéer är ni hyggliga

Det verkar inte framgår på vilket sätt styggelsen är ett problem för byborna i Dunned (endast att vättarna stjäl lite boskap då och då), men själva styggelsen har ju inte gjort byborna något så länge som inte byborna är dumma nog att gå till borgruinen. Jag kan inte se att det finns någon stark motivation till varför man skall riskera sitt liv för att konfrontera styggelsen, annat än att det eventuellt finns en skatt att hitta i borgruinen. Styggelsen verkar ju inte störa någon om man låter den vara ifred i sin borgruin, inte sant? Jag anser att det behövs en starkare drivkraft som motiverar RP att söka upp styggelsen.

1. Styggelsen. Jag skulle vilja veta vad styggelsen har för mål med sin existens. Det framgår inte i äventyret anser jag. Sitter han bara och väntar på att RP ska komma och slå ihjäl honom eller har han en drivkraft? Om han nu ville ha en ny kropp, varför lät han inte någon av byborna som anföll borgruinen överleva. Då hade han ju löst det problemet. En synnerligen osmart styggelse om ni frågar mig.

Om styggelsen är en ond ande så kanske det finns något man kan göra för att ge anden frid så att man löser problemet på det viset. Alltid intressant när det finns fler lösningar på ett problem än bara använda våld. Skulle vilja veta varför styggelsen fått denna märkliga korsning. Tycker det skulle vara mer skrämmande att ge den en barnkropp med ett hysteriskt barnskratt och som kan försvinna lätt och dyka upp någon annanstans i mörkret nere i källaren. Det finns ju redan ett monster nere i källaren som RP kan slåss mot, så det kan vara intressant om styggelsen måste bekämpas på något annorlunda vis. I synnerhet då de inte alls är säkert att de får tag i svärdet från kapellet. Om de fördriver den onda anden som har kroppen, så kanske barnet går att rädda? Kanske är barnet ett ganska känt barn, som tillhör en adelsfamilj som skulle bli jättetacksamma om barnet kom tillbaka till dem.

Nej, jag vet inte. Ska det nu i allafall vara en riktig strid nere i källaren så tycker jag stridscenen kan vara lite mer dynamisk. Alltså att scenen innehåller föremål, redskap och sånt som gör stridsscenen mer omväxlande så att det inte bara blir ett enformigt utbyte av närstridsattacker till dess styggelsen och monstret här nere är besegrad.

2. Borgruinen. Jag tycker det gott kan finnas fler fällor inne i borgruinen som kräver lite tankearbete från RP sida för att desarmera, kanske med lite logiskt tänkande.

2. Towyn. Inte alls bra att RP mer eller mindre tvingas lämna halsringen till Towyn. Visst de har ett val, men om alternativet är att dö med automatik av en förbannelse, så är det inte mycket till val. Nej. Varför inte låta halsringen vara magisk, som gör att den RP som tar den får ett så starkt begär efter den att han är beredd att hellre döda Towyn för att få behålla den. Detta kan i allafall leda till en inre moralisk kamp. Hur kan den magiska halsringen användas för att lättare besegra styggelsen kan man undra?

3. Kapellet. Om nu kapellet är välsignat och inte Towyn kan ta sig in dit och hämta svärdet. Vad är det som gör att RP kan hämta svärdet? Lades välsignelsen och beskyddet över kapellet endast som skydd mot Towyn och vättar? Det verkar inte rimligt. Här skulle ett sätt kunna vara att övertala byprästen, att denne fylld av helig kraft, kan hämta svärdet då han har ett "rent hjärta" (vilket han inte har eftersom han i hemlighet är okultist). Om byborna nu är intresserade av att bli av med styggelsen så ligger det ju i deras intresse att RP får tag i svärdet. Dock så är det ju en konflikt, eftersom byprästen i hemlighet är okultist och vill att styggelsen ska leva. Hur hanterar byprästen denna konflikt kan man undra?

4. Sekten. Förstår inte vad sekten är tänkt att tillföra till äventyret, annat än att försöka överfalla RP när dessa besegrat styggelsen i borgruinen, men då är det ju "för sent". Ville inte sekten att styggelsen skulle leva och istället hjälpa styggelsen få en ny kropp. Sektens medlemmar skulle kunna göra något som försvårar RPns möjlighet att besegra styggelsen, kanske bryta sönder det magiska svärd de hittat i kapellet eller sabotera på något annat vis. Varför inte helt enkelt låta sektens medlemmar stänga in dem nere i källaren så att de måste hitta en annan väg ut. Och att ta sig ut ur källaren kan vara en egen utmaning i sig själv.

En ledtråd som skall kunna få RP att misstänka att det faktiskt finns en sekt i byn skulle kunna vara att de hör chants mitt i natten ute från skogen och ett mystiskt ljussken... Om de upptäcks av RP, så rusar sektmedlemmarna alla åt olika håll så att RP inte kan avslöja att de håller på med svartkonster. Jag tycker även det är viktigt att förstå vad sekten har för mål och drivkraft under äventyret och att sekten ges en rimlig chans att lyckas.

Ja det är lite tankar jag har, men jag är långt ifrån tillfreds. Jag vill att styggelsen blir ett jättebra äventyr som inte är rälsat där RP lotsas från punkt A till B till C av SL. Jag vill skapa situationer där RP har ett verkligt val och där valen handlar om mer än att vara duktig på att slåss.

Feedback tack! :gremsmile:
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
vem förvaltar byn?

Finns det inte en riddare i byn som är dess förvaltare och som i sin tur rapporterar till baronen? Vad har denne riddare för roll i detta äventyr tror ni?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: vem förvaltar byn?

Nix, det finns ingen riddare i byn, den ligger avsides, och är mer eller mindre bortglömd. Men man kan såklart införa en sådan... han kan ju vara på samma sida som "the bad guys", eller under deras kontroll på nåt sätt (magi? utpressning? fånge?).. eller så är han gammal och oduglig, eller ung och naiv... eller så är han längt bort...
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
riddare i nöden

Jo en riddare skulle nog kunna bidra till en jättekul twist på äventyret. Han borde kanske vara intresserad av att låta bygga upp den gamla borgruinen i närheten av byn, så att han har något anständigt ställe att bo på. Men det kan också vara som så att riddaren deltog i angreppet mot vättarna och blev inlåst i en av cellerna nere i borgruinens källare. Om RP räddar honom så kanske det kan leda till något bra. Tänk hemska tanke om styggelsen tar riddarens kropp. Vilken intressant situation det skulle kunna leda till. Hur skulle sekten då reagera.

Men som sagt. Frågor som kvarstår som jag tycker bidrar till att äventyret haltar lite grann är:

a) Towyn, varför kan han inte hämta halsringen själv om nu RP kan hämta den lika bra. Kanske är Towyn rädd för att bli dödad av vättarna som vaktar kapellet. Det är den enda förklaring jag kan komma på som är rimlig.

b) RP måste få en starkare drivkraft och motivation till att söka upp styggelsen i borgruinen. Man kan inte ta för givet att alla RP drivs av begär efter pengar eller vill riskera livet för några betydelselösa bybor. Byborna skulle kanske kunna sprida ett falskt rykte om att det finns en ofantligt värdefull och magiskt artefakt i ruinen... men detta rykte är falskt - det syftar bara till att få RP att söka upp ruinen och förhoppningsvis döda styggelsen och vättarna åt byborna.

c) Vet inte om det passar så bra med en sekt i byn, med tanke på att byn är så liten... så kan det inte vara någon hemlighet bland byborna. Byns invånare borde ha varit mer splittrade när det gäller problemet med styggelsen och vättarna - om nu sju av invånarna plus byprästen var anhängare till styggelsen. Hur tror ni de anhöriga till de som dödats av vättarna känner sig, om de vet att några av byborna stödjer vättarna och styggelsen. Det är isåfall bäst om det istället bor en extentrisk och enstörig magiker i utkanten av byn som i tysthet är lojal med den styggelsen. Han kan låtsas vara på RP sida, men sedan hugga dem i ryggen när de är som mest sårbara.

d) Vättarna kanske har börjat bygga upp borgruinen för egen del, för att skapa sig en bättre fösvarsposition och bas för sina räder.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: riddare i nöden

gillar dina tankar med att öka motivationen för rollpersonerna... och att vättarna håller på att befästa ruinen.. men eftersom de är illvättar måste i så fall alla tillägg vara UNDER jord, vättar trivs inte ovan jord i längden, det är mot deras natur. De vill bo i "grottor". Däremot är de bra på att rigga sina grottor för maximal försvar, där de utnyttjar det faktum att de, till skillnad mot människor, kan se i mörker och är små (se min artikel i Fenix om det).

Towyn är en sidhe, och det är därför han inte kan gå in i kapellet. Sidhe är inte "kompatibla" med kyrkan och kan inte sätta sin fot på helig mark. De är rester av den gamla tron, och den gamla magin. Det är en av anledningarna att de knappt finns kvar i de större rikena på kontinenten... de tål inte ens ljudet från kyrkklockor...

Att stora deler av byn är en sekt tycker jag dräremot är mycket verkligt. Funkar ju så i vår värld också, kolla alla konstiga sekter på amerikanska vischan som håller sig undan. De som känner till de mindre "rumsrena" delarna av sektens görande håller sig passiva av skräck, så länge de är i underläge. Dessutom är grejen med en ond kult i en avsides liggande by en schysst "skräckfilmskliché" jag gillar... som i The Wicker Man.
 
Top