Efter diskussionen om det kommande styrelsemötet fick jag för mig att vilja samla information om hur man rent formellt gör ett sånt möte; vad som kommer i vilken ordning och så vidare.
Första skissen:
-----------------------------------------------
Föreningsmöten - hur man gör.
Fas 1: Förberedelser
1.1. Kallelsen
Skickas ut av styrelsen. Kallelsen ska innehålla preliminär dagordning enligt mall (kommer), samt plats och tidpunkt för mötet.
1.2. Motioner
De som tänker deltaga på mötet lämnar in motioner. En motion kan antingen 1) röra en existerande punkt eller 2) föreslå en ny punkt. En motion är ett förslag på hur beslutet för en punkt ska se ut.
Exempelmotion av typ 1:
[Motion] 8. Antagande av stadgar för sektionen samt antagande av föreningens namn:
Under §1 ersättes texten "Föreningens namn är "Föreningen WRNU"" med "Föreningens namn är "Föreningen BEARNIE""
Namnet efter [Motion] är här en existerande punkt på dagordningen.
Fas 2: Mötet
2.1. Turordning
Mötet genomförs enligt dagordningen. Vid punkten "fastställande av dagordningen" tar man beslut om var på dagordningen de motioner som kräver en ny punkt ska stoppas in. Formaliapunkterna (se mallen) läggs först, sedan beslutandepunkterna.
(Forummöten: Man lägger formaliapunkterna först, och kan sedan öppna flera samtidiga trådar för beslutandepunkterna)
2.2. Yrkanden
I diskussionen vid varje punkt kan de som deltar på mötet komma med yrkanden. Ett yrkande är precis som motioner förslag på hur beslutet på aktuell punkt ska se ut.
Exempel på yrkande:
[Yrkande] §1 Föreningens namn
Ersätt texten "Föreningens namn är "Föreningen WRNU"" med "Föreningens namn är "Föreningen BEARNIE&DANTE""
2.3. Motionerna avhandlas
De motioner som gavs egna punkter avhandlas som sådana. Motioner som hörde till en existerande punkt avhandlas i samband med denna punkt.
2.4. Beslut
Varje punkt kräver någon form av beslut. Man kan besluta att senarelägga beslutet till ett annat möte, vilket heter att man "bordlägger" punkten. Beslut tas normalt genom någon form av omröstning.
Fas 3: efterarbete
3.1. Mötets sekreterare sammanställer dagordning och beslut till ett protokoll.
3.2. Mötets justerare kontrollerar protokollet.
-----------------------------------------------
Tillkommer: En mall för dagordning, med färdigifyllda formaliapunkter (tydligt utmärkta) och så. Eventuellt också med exempel på hur ett beslut kan se ut.
Men först vill jag ha lite respons på det här.
Första skissen:
-----------------------------------------------
Föreningsmöten - hur man gör.
Fas 1: Förberedelser
1.1. Kallelsen
Skickas ut av styrelsen. Kallelsen ska innehålla preliminär dagordning enligt mall (kommer), samt plats och tidpunkt för mötet.
1.2. Motioner
De som tänker deltaga på mötet lämnar in motioner. En motion kan antingen 1) röra en existerande punkt eller 2) föreslå en ny punkt. En motion är ett förslag på hur beslutet för en punkt ska se ut.
Exempelmotion av typ 1:
[Motion] 8. Antagande av stadgar för sektionen samt antagande av föreningens namn:
Under §1 ersättes texten "Föreningens namn är "Föreningen WRNU"" med "Föreningens namn är "Föreningen BEARNIE""
Namnet efter [Motion] är här en existerande punkt på dagordningen.
Fas 2: Mötet
2.1. Turordning
Mötet genomförs enligt dagordningen. Vid punkten "fastställande av dagordningen" tar man beslut om var på dagordningen de motioner som kräver en ny punkt ska stoppas in. Formaliapunkterna (se mallen) läggs först, sedan beslutandepunkterna.
(Forummöten: Man lägger formaliapunkterna först, och kan sedan öppna flera samtidiga trådar för beslutandepunkterna)
2.2. Yrkanden
I diskussionen vid varje punkt kan de som deltar på mötet komma med yrkanden. Ett yrkande är precis som motioner förslag på hur beslutet på aktuell punkt ska se ut.
Exempel på yrkande:
[Yrkande] §1 Föreningens namn
Ersätt texten "Föreningens namn är "Föreningen WRNU"" med "Föreningens namn är "Föreningen BEARNIE&DANTE""
2.3. Motionerna avhandlas
De motioner som gavs egna punkter avhandlas som sådana. Motioner som hörde till en existerande punkt avhandlas i samband med denna punkt.
2.4. Beslut
Varje punkt kräver någon form av beslut. Man kan besluta att senarelägga beslutet till ett annat möte, vilket heter att man "bordlägger" punkten. Beslut tas normalt genom någon form av omröstning.
Fas 3: efterarbete
3.1. Mötets sekreterare sammanställer dagordning och beslut till ett protokoll.
3.2. Mötets justerare kontrollerar protokollet.
-----------------------------------------------
Tillkommer: En mall för dagordning, med färdigifyllda formaliapunkter (tydligt utmärkta) och så. Eventuellt också med exempel på hur ett beslut kan se ut.
Men först vill jag ha lite respons på det här.