Nekromanti Substitut för bordet - bra eller dåligt?

solvebring

Superhero
Intresserad av åsikter, nya vägar och diksussion

Om du prövar att spela på distans så *märker* du om det är ett bra substitut för dig, och du *märker* hur den sociala biten påverkas.
Det är ju det jag spånar lite på i förväg kan man säga.
Det är alltid kul att höra vad andra har att säga, och om det finns en åsikt som faller i majoritet.
Finns det speciella vägar, speciella spel som är bäst för distans etc?

Som sagt, det finns ingen i hela världen som kan tala om för dig hur *din* rollspelsupplevelse skulle förändras, däremot har flera personer svarat att det funkar helt okej för dem.
Ja, just det, men jag kikar helst på olika metoder innan, man kan få bra tips och klarare bilder och nya vägar. Innan man ger sig in i något skadar det ju inte att höra efter lite först, och jag har en personlig tendens att oftast göra så. Jag har en tendens att intressera mig för olika effekter, mentala/psykiska/fantasi effekter - som rollspel i stort sett handlar om, effekten av fantasin och den mentala upplevelsen.

Det verkar som om du redan har bestämt dig för att distansrollspel är horribelt, och bara vill höra någon bekräfta det så du slipper riskera att ha tråkigt i några timmar.
Jag har inte bestämt mig, men jag har antagit det, men Krille har ju redan överbevisat mig, då han gett exempel på speltillfällen och speltyper som helt enkelt passar sig mycket bättre på distans än kött-och-blod-irl. Det är inte det att jag är rädd för att ha några tråkiga timmar, nej, men jag gillar att diskutera saker och kolla på dem... Som just den sociala biten kring bordsrollspel, det är intressant och spåna och forska lite kring hur det påverkar en, och hur det påverkar spelet. Som i Krilles inlägg, den sociala umgängesbiten funkar bättre i text över datorn, än om de alla skulle vara samlade kring ett bord, något jag tycker är mycket intressant att tala om. Något som också redan peppat mig mer för att testa spel över datorn, visst, jag har spelat textrollspel i flera år på syskonskapet, men jag menar alltså vanligt rollspel, t.ex. DoD med spelledare och spelare vid varsin dator liksom.

solvebring

Superhero
Jag kan ta rökpauser och småprata även när jag spelar över MSN. Det händer faktiskt ofta att den sociala biten tar överhanden över rollspelandet även när man spelar på ett sådant sätt.
Du menar då det har tendens att bli mindre spel för att det tillslut bara blir en massa off-babbel?
Jag antar att du menar det... Well, det har vi i vårt gäng bestämmelser mot.

G

Guest

Guest
Jag menar; att sitta runt ett bord och fysiskt säga "grottgången är djup och uthuggen ur ockrafärgad sten, och den ser ut så här!" för att sedan ta fram en bild som föreställer goatse... Det är helt enkelt inte samma sak som att göra det på nätet.
Wow, det måste jag göra någon gång, i verkligheten alltså, man måste ju ha webbkamera för att det ska funka över nätet och det har jag tyvärr inte och inte många i min spelgrupp heller.

/Zorbeltuss

Vimes

Sillkung
Man vill ju gärna vara ball och modern och säga att man visst kan ersätta köttet och blodet med datorn och bredbandet. Man vill ju hänga med, och visa att man är en människa av 2000-talet.

Men jag vet inte. Ersätter verkligen msn, skype, etc IRL-träffar? Hur är det med ögonkontakt? Hur är det med sociala ritualer som att knalla ner till pizzerian och shitchatta lite med SL under vägen? "Jag kokar kaffe, vem vill ha?"

Jag menar, det är väl klart att det inte är samma sak. Ur rent rollspelsmässig synpunkt antar jag att digitala medier kan ersätta att faktiskt träffas IRL, och visst, de kan väl även tillgodose en hel del av den sociala biten (det gör ju msn och motsv. annars också, när man inte spelar), men det är inte samma sak.

Så jag fårstår vad du är ute efter här i diskussionen, och jag håller med: att träffas på riktigt är inte samma sak som över msn, och det är ofta trevligare också. Däremot tycker jag att det är konstigt att du tycks vara beredd att inte spela alls istället för att faktiskt prova spela över nätet.

/D

solvebring

Superhero
Yeah!

Härligt broder... Hehe. Nej, skämt och sido, men det är kul att någon hajar mitt prat om det här, den sociala biten är ju så viktig. Nåväl, funderar över att upprätta något att spela över nätet, men saken är den att den mest hängivne i spelgänget gör lumpen, har har alltså inte tid alls ofta - då jag ens får tag i honom - så jag bidar liksom min tid och ser.