Nekromanti Sugen på att spela Star Wars D6?

Storuggla

Champion
Jag var det inte, förrän jag såg Krilles inlägg om att han ville spela Star Wars men som imperiepiloter och då började jag tänka. Sådant slutar aldrig väl, så nu är jag sugen faktiskt.

Storuggla, vem har egentligen monchichi

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sugen, visst. En av mina favvokampanjer var i en Expanded Universe-grej med SWd6. Dock blev det en del räknande pga stora tärningspölar. Men d6 borde kunna bli ett "vanligt" pölsystem utan vidare modifikation.

Och det finns massor att utforska i SW, massor av bakgrundsmaterial att förhålla sig till.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Blärgh.. Expanded universe och ep I-III krånglar bara till saker utan att tillföra så mycket IMO.

Ep IV-VI, det är grejjer det.

krank

wilper said:
Blärgh.. Expanded universe och ep I-III krånglar bara till saker utan att tillföra så mycket IMO.

Ep IV-VI, det är grejjer det.
Jag tycker IV-VI är så otroligt trista... Svartvit moral och primitiva äventyrsberättelser. Gäsp. Expanded universe är det som gör SW intressant för mig. I-III ger jag inte mycket för; överlag tycker jag Star Wars är mycket bättre än sina filmer.

Jag menar, utan Grey Jedis är ju hela Jedi/Sithgrejen så obotligt svartvit och trist. Visst, man kan ändå påvisa att Jedis är ena hycklande as - men går man bara efter ep IV-VI så har vi ändå en värld där Godhet och Ondska är satta i sten, som naturlagar. And that's just silly.

krank

Spider Jerusalem said:
IV-VI är fina
Ja, det ska jag ge dem. Estetiskt är de överlägsna. Mycket skön "retro"/skitig scifi. Jag gillar känslan av nergångenhet. Känns som att det är i sluttampen av en stor golden age, lite som jag tänker mig Asimovs stiftelsetrilogi...

(Fast mer hard science i Stiftelsen då, såklart. Men skitigheten, nergångenheten, estetiken)

Arfert

Facit
Men vad ni gnäller! Det är ju IV-VI med sin svartvita matinéstil som ÄR Star Wars. Annars är det som vilken j-la SF som helst om det ska ha en massa nyanser och skit. Helt charmlöst.

anth

Vetefan
Arfert said:
Men vad ni gnäller! Det är ju IV-VI med sin svartvita matinéstil som ÄR Star Wars. Annars är det som vilken j-la SF som helst om det ska ha en massa nyanser och skit. Helt charmlöst.
Svart-vit?
Är du så gammal?

krank

Arfert said:
Jag tycker annars det är ganska ont om space opera med "en massa nyanser", på samma sätt som det är alldeles för ont om fantasy med just nyanser...

//Krank, charmlös

Max Raven

T12-kultist
Antagligen för att det lätt blir en fokus på de "coola grejerna" snarare än handling och karaktärer.

Och jag är sugen på att spela Star Wars d6, har grundböcker och allt (2E Revised och gamla Stjärnornas Krig-boxen).

Men bor i Hässleholm. Lite långt (och dyrt) att pendla till Stockholm för Star Wars. :gremwink:

Max Raven

T12-kultist
För övrigt anser jag: EU - visst, i utvalda delar. Old Republic, trevligt/helt okej. Yuuzhan Vong, örk.