Nekromanti Summonings och Libris Mortis

Archer

Swashbuckler
Läste lite i Libris Mortis i veckan, och de spells som dök upp där; Summon Undead 1-5, ställde allt jag trodde jag hade koll på angående summon spells på ända.
Så nu måste jag fråga;
1. Hur avgör man hur mäktig en varelse som kan frammanas genom en summon spell kan vara? för till exempel Summon Monster I
2. I Libris Mortis anges att man kan frammana Large Skeleton. Exakt vad menar de? gäller det vilket large skeleton som helst? vad är det som begränsar? det är liksom en väldigt skillnad på att frammana ett Owlbear Skeleton (MM p. 226) och ett Ettin Skeleton (MM p.227).
3. Saken i punkt 2 blir än värre när man kommer till varianten av Summon Undead som kan trolla fram ett Huge skeleton. Dessa varierar extremt i hur mäktiga de kan vara, beroende på vilken basvarelser man använder.

Som sagt, riktlinjer för frammanade varelser i förhållande till spellnivå? någon?

Pom

Swashbuckler
Brasklapp modell större: har ingen koll alls på summon undead och rimligen är Libris Mortis mindre speltestad än PHB, så du kan mycket väl ha hittat en genuin obalans.

Men med ledning från det du beskriver: summon monster är ju förfärligt flexibel. Man kan välja mellan flygande, simmande och markbundna varelser; giftiga varelser, högskadevarelser, snabba varelser, robusta varelser, varelser med egna besvärjelseliknande prylar, etc. Det enda som begränsar mäktigheten är om de finns på listan för just den summon-varianten.

CR för de tillgängliga monstren varierar också en hel del inom samma summon monster.

Om man är bunden till undead sjunker flexibiliteten en del, vilket gör spellen lite mindre användbar.

Hellzon

Långsamma Vargen
det är liksom en väldigt skillnad på att frammana ett Owlbear Skeleton (MM p. 226) och ett Ettin Skeleton (MM p.227).
Nu börjar jag undra om detta verkligen är gjort för D&D 3.5. För i 3.0 är "alla" skelett av samma storlek likadana (om jag inte minns fel), oberoende av vad de är gjorda av (naturligtvis finns fortfarande begränsningen at de måste göras av något som har ben i sig). Och det skulle ju förefalla mer balanserat, om inte möjligtvis lite o-mångsidigt.

Archer

Swashbuckler
Ingen som har någon aning

Det är ingen här som har någon aning om vad begränsningarna för Summon spells är?
Tänkte det kan vara bra att veta med tanke på libris mortis, och det faktum att jag funderar på att göra "custom" summoning spells.

Bombu

Hero
Re: Ingen som har någon aning

Det är ingen här som har någon aning om vad begränsningarna för Summon spells är?

Klurig fråga eftersom grundreglerna inte tar hänsyn till nya regler i splatbooks.

Grundreglernas summoning restrictions är ju att de som frammanas inte kan frammana andra eller skifta plan eller teleportera.

Övrigt styrs ju av de respektive spellsens beskrivning.

------

Och grundtänket i Core rules är ju att få besvärjelserna där att fungera så när man slänger in extra spells så måste man ju hitta de kryphål som ges.

En bra variant när man kollar på besvärjelser man själv gjort är ju att gå in med en riktig regelfuskares ögon.

Se hur bra man kan göra en sån här snubbe (med dessa spells )om man verkligen anstränger sig. Då visar det sig ibland att vissa kombinationer blir för starka.

Men grundfrågan är egentligen ganske svår medges.

Lycka till

Bombu

Archer

Swashbuckler

Hmm, vad jag menade var mera; Exakt vilken begränsning finns det i Summon spells för de frammanade varelsernas HD/CR/ECL eller vad det nu är som hindrar att man kan frammmana en Balor med en Summon Monster I.

Bombu

Hero

Hmm, vad jag menade var mera; Exakt vilken begränsning finns det i Summon spells för de frammanade varelsernas HD/CR/ECL eller vad det nu är som hindrar att man kan frammmana en Balor med en Summon Monster I.
ok då förstod jag bara ungefär vad du menade.... så är det alltid.

Begränsningarna i summoning spells är ju de exakt uppräknade monstren man kan frammana.

Jag vet att det låter lite som godag yxskaft när jag svarar så, men jag tror poängen är.....

Det finns inga exakta regler för hur man konstruerar nya summoning spells.

De existerande summoning spellsen funkar precis som de står skrivna, man tillåts inte variera dessa, med helvetisk grävling på nivå 1 eller vad det kan vara. Balor finns inte med på summon monster I s lista och därför får man inte frammana en.

Om man ska konstruera nya summoning spells så får man jämföra och balansera efter eget huvud.

Inte mycket hjälp här... men jag tror inte det finns några bra genvägar, man måste balansera nya summoning spells mot de som redan finns.

Bombu

Pom

Swashbuckler

Jag gjorde alternativa summon monster tabeller för en kampanj. Inga stora ändringar, men vissa saker hörde absolut inte hemma där och behövde bytas ut. Såvitt jag kunde se låg CR för de olika summon monster varianterna så här:

SM I: CR 1 eller mindre
SM II: CR 1
SM III: CR 2-3
SM IV: CR 2-3
SM V: CR 3-5
SM VI: CR 4-6
SM VII: CR 5-9
SM VIII: CR 7-9
SM IX: CR 9-12

De slutsatser man kan dra av detta är väl tyvärr just det Bombu säger - man får noga bedöma varje monster som skall in på listan. Kriterierna verkar vara lite annorlunda än bara CR. Det beror nog på

1: De begränsningar som summonade bestar har (ingen XP-kostande magi, ingen teleportering, inget eget summonande).

2: Man har nog försökt svara på frågan "Hur värdefull är den här varelsen för ett normalutrustad och normalbalanserat äventyrarsällskap på den level som krävs för att använda just den här spellen?", snarare än frågan "Hur farlig är den här varelsen för dito sällskap?"

Hur är det i Libris Mortis? Är det vilka undead som helst som kan kallas fram med summon undead, eller är det en begränsad lista?

Archer

Swashbuckler

Jag funderar på om inte en begränsning av CR = Spell Level +/- 1. Det verkar falla in ganska vettigt på hur summoning spellsens listor ser ut nu, dock med undantag för Summon Monster I.

Jag önskar verkligen att WoTC la ned lite tid på att ha med sådana här riktlinjer för besvärjelser (de enda riktlinjer för besvärjelser jag hittar i DMG gäller damage cap), samt lite mer riktlinjer och regler för exakt hur man skapar nya magiska effekter till magiska föremål.