Nekromanti Sunless Citadel/Forge of Fury

Organ

Out of time, out of mind
Jag funderar på att dra igång en D&D-kampanj med ett antal spelare är lite nya inom hobbyn. Vad tycker ni om de äventyren som jag skrev i ämnesraden? Är de en bra start för en kampanj? Finns det andra som är bättre? Är de en bra inroduktion till spelet och rollspel överhuvudtaget? Om de är det, var går jag sen?

Alla tankar och kommentarer tas tacksamt emot.

/Anders

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag tycker personligen att de fungerar som första äventyr. Man behöver naturligtvis arbeta in dem i ett sammanhang själv, men äventyren i sig ger utrymme för både tankemöda och brutalt våld.

Se bara upp med de dåligt ritade kartorna i Forge of Fury. Det tar en stund att komma på hur de borde se ut här och var.

/Mikael

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Se bara upp med de dåligt ritade kartorna i Forge of Fury. Det tar en stund att komma på hur de borde se ut här och var."

Det är mycket man måste se upp med i det äventyret. Framförallt har de satt ett omhemult svårt monster i ett av rummen bara för att lära spelarna "att man inte alltid ska bruka våld". Ett tips är ju att plocka bort den delen om det är nybörjare som spelar.

I övrigt är det ganska softa äventyr som bör passa bra. The Sunless Citadell var det första jag spelade till D&D och det är bland det roligaste jag gjort. :gremsmile:

Kalil

Swordsman
Har inte spelat Sunless Citadel, men vi hade utmærkt roligt nær vi spelade Forge of Fury. Som svar på frågan om vart du ska fortsætta med så rekommenderas The Standing Stones (samma serie) varmt. Det ær ett ganska intressant æventyr med massor av møjligheter till interaktion med roliga SPL:er och udda stridssituationer. Mina spelare ryser fortfarande av fasa nær de får syn på en ekorre :gremwink:

/Kalil

Organ

Out of time, out of mind
>Som svar på frågan om vart du ska fortsætta med så rekommenderas The Standing Stones (samma serie) varmt.

Låter intressant. Vad är det för level på den? Om det är meningen att det skall följa på FoF torde det vara ca. 5-7, stämmer det?

/Anders

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sunless Citadel

Jag har bara spelat Sunless Citadel, men jag har bra erfarenheter av det. Det var roligt och spännande. Dante som spelledde det säger att det var ganska bra upplagt, och en klassisk dungeon, med andra ord en bra introduktion till D&D.

Förvänta dig inga underverk dock, det är en okej modul, med få överraskningar om du spelat mycket rollspel förut.

M.

Shaggy

Swordsman
Re: Sunless Citadel/Forge of Fury [spoiler, FoF]

Hmm. Jag har spelat Sunless Citadel och är halvvägs genom Forge of Fury. Senast slutade vi med att vi stötte på en kvinna bakom tronrummet (och vad som väl var dvärgakungens privata rum), med så kraftig ond aura att min paladin blev paralyserad. (Så spoilermarkera gärna era inlägg framöver. Jag vill också ta del av de delar av tråden som jag kan.)

Jag kan f ö meddela att inget av äventyren är optimalt för en paladin som valde Mounted Combat som en av sina feats på level 1, med störst antal ranks i Ride och Knowledge(nobility and royalty), dålig Dex och rejäl Armor Check Penalty. Att få med sig en häst någonstans är bara att glömma (om den inte kan flyga) och att ha -7 på Climb och Balance gör ju att jag trillar omkull bara marken är lite ojämn.

Kalil

Swordsman
Det ær før 7:e leveln. Jag kørde det på level 9 och skalade upp motståndet lite. Men egentligen spelar det inte så stor roll, æventyret handlar ganska lite om strid.

/Kalil

Hellzon

Långsamma Vargen
Som svar på frågan om vart du ska fortsætta med så rekommenderas The Standing Stones (samma serie) varmt.
Nu missade du väl Speaker in Dreams ändå. Helskön stadsmodul (samma serie som ovannämnda, ligger levelmässigt direkt efter Forge of Fury), med ett litet skumt mysterium att lösa (inte så litet heller).

För övrigt kan jag bara hålla med övriga om Sunless Citadel/Forge of Fury. Trevlig monsterslakt med lite hjärna, dock inget originellt (men vad gör det om du ska spelleda nybörjare, det är ju nytt för dem).

Staffan

Myrmidon
En sak jag verkligen gillar med Sunless Citadel är <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"]att den faktiskt uppmuntrar till att inte slakta allt som rör sig, genom att man faktiskt kan samarbeta med kobolderna i stället för att slå ihjäl dem - och ändå få XP!</font></td></tr></table>