Nekromanti Sunless Citadels svårighetsgrad

Organ

Out of time, out of mind
Som de vänliga själar som svarade på min initiativtråd nedan (tackar så mycket) redan vet, så har jag alltså tänkt börja spela D&D på gamla dar. Världen jag tänkt använda är Greyhawk och som premiäräventyr har jag tänkt använda The Sunless Citadel. Mina spelare har prövat på rollspel tidigare men är på inga vis några veteraner. Så det faktum att TSC på alla sätt och vis är ett klassiskt dungeon-hack torde inte vara nått problem, då de eventuella genre-klichéer man kan tänkas springa på alla är nya för dem. (Wow! En kista med GULD! Som var vaktad av några slags MONSTER! Den var t.o.m. LÅST, och till råga på allt var den dessutom försedd med en FÄLLA. Så vi fick lov och liksom ge monstren däng, och en av oss fick dyrka upp låset och desarmera fällan! Phew... det var riktigt nervigt, men det gick till slut) Det kommer nog att bli intressant att se rollspel med deras färska ögon :gremgrin:

Hursomhelst, anledningen till att jag vänder mig till er är som följer: Från flera håll har jag hört sägas att TSC egentligen är snäppet knepigare än vad som anges (dvs. 4 stycken ettagluttare) och att man egentligen borde vara en 5-6 level 1 figurer för att inte stöta på för stora svårigheter. Stämmer det? Till historien hör att jag bara har 3 spelare. Vad skall jag göra tycker ni? Skall jag låta dem köra på 3? Skall jag ta fram ljus och lykta och försöka hitta en eller ett par spelare till? Skall jag låta dem börja på level 2 istället? Eller om det är för mycket; skall jag låta en av dem börja på level 2 medans de övriga startar på 1? Eller kanske låta dem alla starta med 500 xp i bagaget så det går lite fortare?

Anledningen till att jag är så mån om att få till rätt styrka på partyt är att jag har bestämt mig för att köra äventyret som det är utan att modifiera det.

Jag vet inte om partyts sammansättning har någon större betydelse men det består hursomhelst av en cleric (half-elf), en ranger (gnome) och en rouge (elf).

/Anders

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
SPOILER The Sunless Citadell …

Jag har kört äventyret tre gånger med fyra level 1-gubbar och det har funkat alldeles utmärkt.

De kommer att behöva dra sig tillbaka för vila och förnyande av spells ett par-tre gånger. Kanske fler då de bara är tre.

Betona att de kanske bör dra sig tillbaka när de börjar få ont om hp, så bör det inte vara något problem.

Se även till att de får möjlighet att levla under äventyrets gång, då motståndet kräver detta. Annars blir det TPK i slutstriden.

Att de bara är tre gör ju automatiskt att de kommer att levla snabbare, så några extra xp behöver du nog inte ge dem.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Se även till att de uppfattar Meepo som extremt ynklig, sorglig och harmlös, så att de blir kompisar med kobolderna. De kommer förmodligen att behöva deras hjälp, om inte annat så för att kunna ha ett basläger inne i citadellet. Och de får ju lika mycket xp av att bli kompisar med dem som av att slå ihjäl dem, så ur den aspekten kvittar det lika.</font></td></tr></table>

Organ

Out of time, out of mind
Re: SPOILER The Sunless Citadell …

>Att de bara är tre gör ju automatiskt att de kommer att levla snabbare, så några extra xp behöver du nog inte ge dem.

Ja, jag antar att det kommer att lösa sig på så vis. Jag var mest orolig för att de som party skulle vara för svagt i början av äventyret och få alltför hårt på moppe innan de kliver upp på level två. Nåväl, om de bara håller sig lite på mattan och inte slår för risigt så skall det nog vara lugnt.

Några andra tips (angående TSC eller D&D-spelande sådär i allmänhet)?

/Anders