Nekromanti Supa, men aldrig dö?

Zalpurgius

Veteran
Kollade igenom reglerna för supa och alkoholpåverkning. Det är hyfsade regler som funkar bra. Men jag har funderat lite på hur det funkar om man super skallen i bitar - finns det risk att man dör. Men hur detta funkar med eon:s regler vet jag ej. Kanske har missat någon spalt - någonstans i boken.

Någon som har ett förslag på hur rp dör av alkohol.

MovinGalt

Warrior
När man har över..14 eller 15 i Supa FC så får man slå ett slag på Ålderstabellen som sänker ett attribut med 1. Det betyder att man måste ha typ..25 (om 10 är ens lägsta) i Supa för att kunna dö av det...men på så sätt kan man dö av att supa :gremgrin: Men det finns ingen tabell att: "Dricker du mer än 8 liter plammbrännvin dör du". Iaf som jag förstått det.

Zalpurgius

Veteran
Precis så. Då har jag inte missat det ialf. Funderar på att fråga någon biologi lärare eller något sådant. Det är viktigt - jag menar, fan vi har ju en stor alkis i gruppen.

Drakvrede

Swordsman
Litet tips... alkoholFÖRGIFTNING...

Men jag har funderat lite på hur det funkar om man super skallen i bitar - finns det risk att man dör.

Tja, alkohol är ju en drog (d.v.s. ett gift), så om rollpersonen häver i sig kopiösa mängder sprit, kan du ju alltid behandla alkohol som ett gift. Och sånt finns det ju regler för i Eon II, om du nu har den. Du får väl höfta fram en lämplig "giftighetsgrad" och på så vis simulera denna effekt hos alkohol.

Det kallas ju inte "alkoholförgiftning" utan orsak, så att säga. :gremwink:

DAKRilla

Hero
Det är nog inte så att man dör av de långvariga effekterna av alkohol (även om de gör ens liv kortare), utan det är nog det som Drakvrede talar om, alkoholförgiftning, som gör att man dör som direkt följd av förtäring av alkohol.

Drakvrede

Swordsman
Prexis.

Precis, lyssna på Drakvrede, för han är sååå vis, klok och otroligt smart... :gremwink:

Nja, allvarligt talat, så menar är det precis det jag menar. Det långvariga effekterna av alkohol kan knappast användas för att simulera en alkoholförgiftning (d.v.s. att man dör av en överdos av alkohol), utan då får man nog dra till med lite höftade giftregler.

ejectXreject

Veteran
Re: Prexis.

Är det verkligen nödvändigt att ta livet av en rollperson på det sättet? Jag antar att vi pratar om en hjälte här, och ingen simpel bonde.. Att få en rollperson avlivad på det här sättet är ungefär lika roligt som att man snubblar när man går genom en skog....

Nu för tiden dör väl de flesta av att de somnar och dör av kyla/kvävning av sina egna spyor? Jag tvivlar iofs på att de magpumpade folk på den tiden :gremconfused:

Phelan

Hero

Tja, historien är fylld av genier och stora män(niskor) som dog i allehanda misär - fattigdom, missbruk, sjukdomar osv. Givet Eons realism känns det väl som ett mycket passande slut för en hjälte :gremsmirk:

Mvh / Phelan

ejectXreject

Veteran

Tja, historien är fylld av genier och stora män(niskor) som dog i allehanda misär - fattigdom, missbruk, sjukdomar osv

Givetvis. Men jag tror fortfarande det är vanligare av att man somnar någonstans och dör som en följd av det än av alkoholen i sig. Jag kan ha fel, speciellt som magpumpning (som jag tidigare påpekade) antagligen inte var känd.

Det andra jag påpekade var att man kanske bör förvarna spelaren om vad man har i tankarna innan man bara säger "Poff! Din karaktär dör av alkohoförgiftning" (oavsett om man pular fram regler eller inte)... Om man vill lära dem en läxa så är ju fulla personer alltid lätta mål för t.ex. rån när de springer mellan värdshus eller tar luft... :gremgrin:

Mer intressant är isf hur mycket svårare handlingar som har med t.ex. rörlighet blir när man druckit för mycket dagen innan.. Min personligt längsta bakfylla räckte i en vecka, och ha rejäla nackdelar i allt man gör i två, tre dagar borde avskräcka de flesta spelare (jag fick känslan av att problemet egentligen var att det dracks för mycket..)

Phelan

Hero

Nu var det ju ett stort flin vid mitt inlägg också. Men givetvis torde en spelare få lite förvarningar om hans RP super för mycket - börjar bli av med vänner, blir arresterad för fylleri, tappar arbeten, gör dumheter i fyllan som han inte har någon aning om men sedan får ta ansvar för osv.

När det gäller Supa kör jag med att när någon däckar som konsekvens av sitt supande återfår denne ingen Långtidsutmattning under de timmar som RPn hamnar i sömn som resultat av drickandet. Brukar kunna resultera i minus under en del av den efterföljande dagen, dvs en baksmälla. Vill man vara elak kan man förlänga tiden innan Långtidsutmattning börjar återfås mer än så.

Mvh / Phelan

"Det är hyfsade regler som funkar bra"

NEJ NEJ NEJ!!!

Har förklarat förut varför eons regler om supa är det sämsta de nånsin gjort. Ni får söka på det om ni inte vet vad jag har sagt.
Eller be snällt.

Ett förslag för hur man dör skulle väl vara att man fumlar ett supaslag, slår tålslag. Om man fumlar det så har man fått en förgiftning...hur allvarlig beror på hur illa man fumlade...hur känns det?

Tzam

Warrior
*mummlar*

mruff.... mm... diskutera... mm... om supa... mm... och hur dom reglerna är bra...mm... eller dåliga... Det är väll... mm... inte det som är nöjet... mm... med rollrpel... mm