Nekromanti supa!

regeln om supa... en massiv dvärg har -ob3T6 på alla supa slag, vilket innebär att han häller i sig enorma mängder med alkohol innan han blir påverkad. Han får massor i alkoholutmattning, så när han väl misslyckas med sitt supa-slag, o ska slå ett helt omodifierat slag mot tål, så däckar han. Varenda gång i stort sätt...eftersom han får en svårighet på, säg ob6T6....
De stora killarna kan dricka i evigheter utan att så mycket händer, sen däckar de...det är fånigt!!!
De borde inte falla ihop bara.
Ett förslag är att man istället får mindre i alkoholutmattning när man är stor..., t.ex: -ob1T6 så tar man utmattningen gånger 0.75. Vid -ob2T6 gånger 0.5...ni förstår systemet.
Man tar bort det där med -obT6 o ersätter med ovanstående.
Felet är att då uppnår man inte den effekten att när man väl börjar bli full så går processen snabbare (eftersom först kan man hälla i sig enorma mängder utan att nåt händer, sen ökar ju svårigheten för varje ny nivå...), en effekt som Neogames säkert ville ha, eftersom det fungerar så...dock är den lite märklig eftersom det inte gäller dem som inte har lättare från början, för dem kommer påverkan konstant, ökar lika mycket för varje drink...så nått är ju fel på deras regel.
En till sak är ju att vara bra på att supa borde vara att man kan hantera sig själv fast man är packad. I eon fungerar det ju så att man kan låta bli att däcka, men det är allt. En alkis som kommer upp till ob1T6 är i EON lika påverkad som en person som aldrig druckit, som får ob1T6....det är också fånigt...
Förslag: varje gång man ska göra en handling när man är påverkad, slår man först mot supa, med den aktuella svårigheten, lyckas man så har man inga minus. Misslyckas man, lägger man på modifikationer som vanligt.

"det är roligt att slå tärningar"

Man blir fetfull innan man däckar. Har du märk att man får svårighetsöknig på allt. Till och med att tänka! Sedan är det upp till SL och spelarna att göra vad de vill.

Greger gjorde en krigare som bestämmde sig för att supa sig ful. Sedan rusade en jättedemon in och skulle döda gruppen. Alla utom Greger sprang. Greger reste sig upp och sluddrade fram "kom anh duh barah" Sedan gick han lös på demonen med +ob2t6... Han lyckades rätt bra tills en i gruppen sprang tillbaka och hämtade honom. Att inget roligt händer när man är ful. yeh right!

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Frixeray

Swordsman
Du får inte glömma att du söp dig ful också! Det verkar ju nästan som om vi har flera dyslektiker här på forumet /images/icons/wink.gif

F'låt, men jag menade inget illa, om nån nu tog illa upp så var det faktiskt bara ett litet skämt. Om ni vill att jag ska sluta med så elaka skämt så säg till mig, jag kan bara inte hj... OK. Ni vill att jag ska hålla käften antar jag. Jaja

(Frixeray vet attu han kommer att bli hatad av Silversurfan för detta inlägget, men han gjorde det bara för att få ha lite kul)

"Rävar är väl för faan inget hunddjur!!!" - Frixeray

Alvdräpe

Veteran
"Man blir fetfull innan man däckar."

Nej. Inte jag i alla fall. Jag super och super och super. Sedan däckar jag. Inga mellanväxlar.

Vi måste trygga existensen för vår mänskliga ras och framtiden för våra rundörade barn.

Eriol

Veteran
Supa och dvärgarnas sanningskit

Ja jag vet ju inte ifall vi har rätt då men i våran spelgrupp kör vi så att om den store feta dvärgen har -Ob3T6 när han super så har han bara 1T6 mot supa när han kommer upp i 4T6 då vanliga människor som vi skulle ha däckat av all sprit...
Jag tror jag har en aning om varför dvärgar alldrig ljuger.. Från begynellsen samlade all dvärgar i hop sig och började supa rejält under en fest bara det att någon råkade(?) blanda i 50 kilo dvärgros vilket båda gjorde så att dvärgarna hela livet hade svårare att ljuga och även gick övwer till deras barn och barnbarn och barnbarnbarn-
Är det sant att alla dvärgar föds med skägg?:)

suparegel

För att återgå till ämnet...
Vi tar regeln om att man istället för lättare slag får mindre i utmattning (enligt tidigare inläggs beskrivning)
Sen lägger vi till en regel som gör att det går fortare att bli full när man har kommit en bit på vägen, så här: All utmattning man får EFTER att man slagit för att supa med ob2T6, är på gånger 0.25 högre (om man innan var kraftig o hade 0.75, har man nu alltså gånger 1)
All utmattning man får efter att man misslyckats med ett supa-slag är på 0.25 högre.
Då får man en regel som gäller alla...inte som eonregeln, där den ökade takten för påverkan endast påverkade de som hade -0btärning/ar.
Dessutom, för att få in en regel om att supa är att kunna hantera sig själv fast man är full, inte bara ett sätt att låta bli att däcka, en regel till:
Varje gång man ska göra en handling när man är full så slår man mot supa...lyckas slaget får man bara hälften av sin svårighet (avrundat neråt), misslyckas slaget är det lika svårt som vanligt.
Detta gör att man slår fler tärningar...men det gör inget..blir dessutom roliga situationer tror jag...om man fummlar supa-slag mitt i en strid...:)

Re: supa!-silvers...

vad menar du?

"Har du märk att man får svårighetsöknig på allt."

Det sa jag väl inte att man inte fick...?
Det jag klagade på var obalans i regeln...hade du nåt att säga egentligen?

Frixeray

Swordsman
Re: Supa och dvärgarnas sanningskit

Är det sant att alla dvärgar föds med skägg?:)

Ja, utan en rejäl skäggväxt som nyfödd är risken stor att man blir utställdpå en kal bergsplätt åt vrakherna överhängande

ÅFF TÅPPICK

Firefly

Veteran
jaa.aaa!
Det kan hända rätt skojiga saker när ens rollperson är full, det kan jag hålla med om.
Men de saker som har hänt min rp är att han ofta blivit rånad i samband med fööör mycket öl. (AAAAGH!!)

Roki Gorim

Veteran
Hej! Jo varför ska du haka upp dig på en regel? Det är väl bättre att du gör en ny regel som du är nöjd med.
För som det står i Eon´s grundbok så ska man inte haka upp sig på regler utan satsa all energi på äventyret. Reglerna är ju som sagt frivilliga.

Men det är ju bara min åsikt.

Mvh. Roki Gorim The Dwarf

Urghhh Says Roki The dwarf

Aralion

Veteran
Men hallå... de faller inte ihop bara... du kanske har uppmärksammat att den utmattning dom får ändå påverkar deras färdigheter... och om man blir full så däckar man till slut om man inte slutar dricka... Har du Ob6T6 i utmattning så är det inte så konstigt att du däckar...

Med vänliga hälsningar //Aralion Yani sìol Néayana t'un Léarama t'an Elasaid t'an Alean t'an Shoni