Nekromanti Super intelligens

God45

#PrayersForBahakan

Karaktärer som är övermänskligt intelligenta är en viktig del av superhjälte genren och planerar man att köra ett spel om att bygga en bättre värld så kommer det komma upp. Men hur kör man det här i ett rollspel. De rena "Den här karaktären kan bygga saker" delen är jag bekväm med, för det finns det regler, men det är andra saker som kommer bli kluriga. Om en karaktär är intelligent nog att förutse saker som inte är möjliga för en vanlig människa att förutse, ska jag då ge dem information direkt? Om en karaktär är smart nog att läsa kroppsspråk som text, hur har man en social situation?

Jag är bekväm på något plan med att köra en, "folk som är övermänskligt intelligenta är inte längre mänskliga grej" om jag inte kommer på något bättre. Det innebär dock lite att spelarna som köper övermänsklig intelligens spelar ett annat spel än resten av spelarna och sitter på helt annan information än dem... Så jag kommer gärna hellre på något bättre.

Jag ser gärna också att det inte alltid finns ett sätt att vara smartare än alla andra. Det bör finnas en skillnad mellan att spela Reed Richards och att spela Tony Stark.