Nekromanti Supergänget, grim and gritty?

God45

#PrayersForBahakan
Jag vill köra ett grim & gritty superhjältespel. Men att läsa de flesta superhjältespels regelmängd ger mig hjärncancer. Och jag kan inte använda Risus eller Wushu för allt. Och Supergänget verkar bra. Och reglerna är en serietidning så kanske kan jag få mina spelare att läsa dem...

Men funkar det för andra saker än 4 colour silver age spelande?

Jag vill inte gå super mörkt egentligen, mest något i stil med det här:

Några tankar?

bozar

Veteran
Hur vill du att det ska vara gritty? Dödliga skaderegler eller mörk setting? Vi har kört mörkt hjätelir (watchmen typ) med Apocalypse World reglerna men kan tänka mig att många system stödjer det bra med rätt mods (Savage Worlds med Gritty Damage från Moscow Connection eller GURPS)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Synd att du vill ha det nu och inte typ nästa år; både jag och max Raven skissar ju på att bygga superhjälteregler som bygger på Rotsystem/Krank (som ju är superlätt som regelsystem) med lite av More than Humans superkraftsystem inslängt.

Jag har ärligt talat lite svårt att se Supergänget användas för annat än humoristiskt svensktöntigt silver age-spelande, men det kanske går, I dunno...

Krille

Super Moderator
krank;n89263 said:
Jag har ärligt talat lite svårt att se Supergänget användas för annat än humoristiskt svensktöntigt silver age-spelande, men det kanske går, I dunno...
Jag tror personligen att det är en fråga om presentation. Bygg ett gritty rollformulär och lägg reglerna sammanfattade på dem (de är ju inte så många) och lägg sedan undan serietidningen, så tror jag att du kommer ganska långt.

Max Raven

T12-kultist
krank;n89263 said:
Synd att du vill ha det nu och inte typ nästa år; både jag och max Raven skissar ju på att bygga superhjälteregler som bygger på Rotsystem/Krank (som ju är superlätt som regelsystem) med lite av More than Humans superkraftsystem inslängt.
För att förtydliga så skissar jag på något jag f n kallar "People of Mass Destruction", där jag frankensteinar ihop krank (Rotsystems system), >Humans kraftsystem, zoner och lite av mina egna subsystem (skador, drivkrafter, massförstörelse och kraftboosting). Jag har börjat på ett första utkast (möjligen klart i helgen, men inte sannolikt) men det är nog ett par cykler från att vara bra efter det.

Max Raven

T12-kultist
Jag tror f ö att det kan funka, men personligen vill jag ha lite mer crunch än Supergänget har. Go for it! :)

God45

#PrayersForBahakan
Max Raven;n89317 said:
För att förtydliga så skissar jag på något jag f n kallar "People of Mass Destruction", där jag frankensteinar ihop krank (Rotsystems system), >Humans kraftsystem, zoner och lite av mina egna subsystem (skador, drivkrafter, massförstörelse och kraftboosting). Jag har börjat på ett första utkast (möjligen klart i helgen, men inte sannolikt) men det är nog ett par cykler från att vara bra efter det.
People of Mass Destruction är en så Frank Miller/Mark Millar term att det bara är fantastiskt! De använder väll den i the Authority som standard termen för supermänniskor?

Några spoilers du kan läcka? :)

Max Raven

T12-kultist
God45;n89326 said:
People of Mass Destruction är en så Frank Miller/Mark Millar term att det bara är fantastiskt! De använder väll den i the Authority som standard termen för supermänniskor?

Några spoilers du kan läcka? :)
Just nu är det ganska löst sammanhängande. Jag har tänkt mig en slags X-men-upplägg - rollpersonerna är Public Enemy #1 i egenskap av vad de är (med ett system som uppmuntrar massförstörelse). Jag tänker mig att supermänniskor är ganska ovanliga och att RP måste dölja vilka de är och hålla nära och kära säkra medan de stoppar andra med krafter. Ovanpå det tänker jag mig att vi kör med NSA-övervakning, SWAT-insatser etc - som "kriget mot terrorism" men mot egna invånare. Möjligen en X-files:ig konspiration med utomjordingar/mäktiga superhjältar som har tentakler lite varstans, men jag är osäker på den biten.

Ett frö till en intro/miniberättelse jag har är en norm som fastnar i en flygplatsscanner för superhjälte-plotoniumet, med en supermänniska som stiger in och hjälper till.

Inspirationer jag tänker mig är Zenith, Powers, WildStorm-universat, X-men och för den delen Hulk och Spiderman. (Plus lite Skullman/Kamen Rider-derivat. Här är det ombyggda motorcykelhjälmar/ansiktsmasker som gäller ;) )

(Jag minns f ö att jag kollade och fann att en Utimates story/volym hade namnet Persons of Mass Destruction, så det måste ha rasslat runt i huvudet)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
"Massförstörelsepersoner" tror jag används minst en gång i More than Human, så det känns ju bra att vi har gemensamma inspirationskällor =)

Also: Zenith <3 Krille brukar teasa mig om att han vill göra en >Human-setting med Zenithbas, men ännu så länge har det tyvärr inte blivit av...