Nekromanti Superhero High school

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,540
Så det här är en post med flera syften. Syfte 1 är att rekrytera spelare till min superhjälte kampanj som jag kommer spelleda på söndagar över skype. Syfte 2 är att informationen med regler och liknande lätt kan länkas till mina existerande spelare och syfte 3 är att någon annan kanske vill använda mitt system. Vill du vara med och spela skriv i tråden eller PM:a mig! Med det introt avklarat...



When the voice from the shadows calls you
When the wind whips past your ears
Will you stand when the weight is upon you
Or will you go to your knees in fear?

There's a chance, though I know it's a long shot
And the City is out of time
All for naught if your heart stops beating
'cause you're the only one that keeps it alive
God, keep it alive!



Superhero High school
Ni är den sjätte generationen av superhjältar i en värld som under det sista århundradet formats av era äldre släktingar. 1906 slog en märklig meteor ned i utkanten av New Star City och gav 101 personer superkrafter. De och deras ättlingar var de första varelserna på jorden med superkrafter. Snart skulle dock flera komma. Från rymden, från mytiska olyckor, från hemliga platser på jorden och från djupet av den mänskliga evolutionen. De, och några exceptionella människor utan krafter, har varit kostymbeklädda hjältar och skurkar ända sedan dess.

Men ni är också tonåringar. Ni är 16 år gamla och måste hantera inte bara pressen av att växa upp i den moderna världen men också att veta att ni kommer ha makten att ändra den. Oavsett om ni är gudalika eller freaks.

Ni har alla nyligen varit med om att era krafter manifesterats, eller nått rätt nivå av träning om ni är människor, och blivit flyttade till The Star City Acadamy for Gifted Youth. Här kommer ni inte bara få en utbildning bland normala elever men också lära er att bli nästa generation av superhjältar från lärare som själva är gamla legender. De kommer också bevaka er för... Oroande tendenser. Superskurks tendenser.

Dags att göra sig redo för första dagen på plugget.


Superhero highschool karaktärsskapande

Först skapar vi vanliga tonåringar. Det jag vill att du svarar på är:

1. Vad heter du?
Exempel: Nancy, Sue, Emma, Robert, John.

2. Vad betyder det för dig att vara en tonåring?
Exempel: Att alltid bli dömd. Att vara sårbar. Ha en fantastisk potential.

3. Vad är du rädd för?
Exempel: Döden. Ensamhet. Att tala offentligt. Att de får reda på att jag är annorlunda.

4. Vad önskar du?
Exempel: Att vara normal. Att mina vänner levde igen. Att vara vacker. Att mina föräldrar är där för mig.


Nu när du har en tonåring gör vi den till en superhjälte!

1. Vad är min superhjälte arketyp?
Exempel: Galenvetenskapsperson. Utomjordisk gud. Maskerad hämnare.

2. Ordna de tre motivationerna Berömmelse, Altruism och hämnd. Den som mest driver din karaktär placerar du 1d12 i, näst mest 1d10 och minst 1d8.
Exempel: Batman drivs mest av hämnd och har 1d12 i hämnd. Han bryr sig inte om berömmelse och har 1d8 i Berömmelse och har därför 1d10 i Altruism.

3. Dags att placera ut poäng i de olika färdigheterna. Karaktärer kan ha mellan 0 och 3 i färdigheterna. Du har vid början av spelet 5 poäng att placera ut. Färdigheterna är:

Robotics, Eugenics, Akrobatik, Kung-Fu, Empati, Social-Fu, Konstnärlighet, Akademia, Pengar och Superhjälte trivia.

4. Har jag krafter eller har jag inte krafter? Om jag inte har krafter skriver jag ner att jag har 3 hjälte poäng. Annars har jag 3 poäng att placera ut på superkrafter. Superkrafter går mellan 1 och 3. Din rank i en kraft spelar bara roll om du tävlar med någon med en liknande eller samma kraft. Hitta på dina superkrafter själv eller tala med spelledaren om dem.

Exempel superkrafter: Superstyrka, Flyga, Pyrokinesis, Telikinesis, Klor.

Krafter som är förbjudna i den här kampanjen är telepati och krafter som läker dig själv eller andra.


5. Nu sätter vi ut uthållighetspoäng. När dessa tar slut har du problem. Dessa finns i tre kategorier: Fysiska, Mentala och Sociala. Du har 9 poäng att fördela mellan dessa tre och måste ha minst en i varje.

6. Välj 3 heroiska drag som din karaktär har. Dessa är kopplade till Die a Hero mekaniken. När en av dina uthållighetsmätare når 0 bytar du ut en av dessa mot ett Anti-Heroiskt drag. Om alla dina drag är bytade droppar du ut ur Highschool och blir en superskurk eller så dör du! Heroiska drag kan återställas ifall du inte förlorar några fler heroiska drag och spelar heroiskt under en hel session.

7. Välj ditt superhjältenamn som skolan tvingar dig att använda när du är i plugget.

Du är nu färdig och är redo att spela! En färdig superheroisk tonåring kan se ut så här:


Nancy/Burninator:
Nancy är rädd för att prata offentligt, hon är en tonåring så hon blir alltid dömd och hon önskar att hennes vänner levde igen.

Burninator är en firestarter.

Altruism 1d12. Berömmelse 1d10.
Hämnd 1d8.

Akrobatik: 1. Kung-Fu: 1. Empati: 2. Social-Fu: 1

Pyrokinesis 3

Uthållighet: Fysiska: 5 Mental: 2 Social: 2

Heroiska drag:
1. Jag hatar mobbning
2. Jag tar hand om naturen
3. Jag offrar mitt eget mående för andra


Regler
När du vill göra något och någon annan försöker stoppa dig bygger du ihop en dicepool av olika tärningar. Du rullar sedan dina olika tärningar och tar värdet på den högsta av dem. Detta jämförs sedan med din motståndares och den som har högst. Vissa konflikter kräver bara en rullning men vissa kräver flera. I dessa utdragna konflikter (som debatter, motsatta planer eller strider) tar förloraren så mycket skada som hälften av skillnaden mellan deras värde och vinnarens värde rundat uppåt.

Så här bygger du din dicepool:

Du får alltid den mest passande av dina motivationstärningar.

Har du högre än din motståndare i den färdighet som påverkar situationen mest får du 1d10.

Har du en passande kraft och ingen har högre än dig i en passande kraft får du 1d10. Har ni lika i passande krafter får båda 1d10.

Spenderar du en hjältepoäng lägger du till 1d12.

Har du ett taktiskt överläge av någon typ får du 1d10. Bara en kan få denna.


Tänk på att rulla hela din dicepool men att bara använda den tärning med det högsta numret.


Klasskamrater
De andra eleverna på specialprogrammet. Folket ni kommer spendera resten av highschool med. Era bästa vänner, värsta fiender och allt däremellan.

Litium:
Alias: Beth Metzger

Kraft: Informationsinsamling och applikation. Perfekt minne, omedelbar analys och extrem uppfattningsförmåga.

Kraft ursprung: 101 ättling.

Litiums föräldrar var superbrottslingar som dödades av superhjälten The Iron Lion och hans grupp ”The Exterminators”. TIL kände stor skuld över att ha dödat barnets föräldrar och adopterade Litium som han uppfostrade som ett av sina egna barn. Ingen förutom hennes föräldrar och adopterade syskon har någonsin låtit Litium glömma var hon kommer från.



Doll:
Alias: Lina Johansen

Kraft: Kontrollera andras kroppar. Orsaka epelepsiliknande anfall.

Kraft ursprung: 101 ättling.

Doll har kommit till USA från Sverige för att plugga till att bli en riktigt superhjälte! Hon är ivrig, nördig och bubblig. Hon är dock emotionellt inte helt stabil och har en av de mest skrämmande krafterna föreställnings bara.


Swarm:
Alias: Kenneth Clarkson

Kraft: Kan kräkas upp spindelliknande varelser på 5-8 kg som han kontrollerar telepatiskt. Han är kapabel att producera flera varelser på en gång. Varelserna har ett giftigt, förlamande bett och kan spinna extremt kraftiga nät.

Kraft ursprung: Mutant

Kenneth är en nörd, han hygien är inte great, hans självförtroende är inte great och han klär sig som någon som planerar en skolskjutning. Han har inte många vänner. Det hjälper inte att hans kraft är äcklig heller.


Levithan
Alias: Faris Mandic

Kraft: Extrem uthållighet, styrka, snabbhet... Lyfter bilar, tar ingen skada från små handeldvapen, kastar bilar, hoppar över små hus.

Kraft ursprung: Utomjordisk hybrid

Han kallar sig Levithan för det är typ ett stort coolt monster. Faris är en av de coola killarna, hans familj är badass superhjältar och har varit det sedan alltid och Faris är rik, snygg och har badass krafter.


Molly:
Alias: Sara McKenzi

Kraft: Simulerar effekten av olika kemiska ämnen i andra. Mestadels narkotika.

Kraft ursprung: Mutant

Molly är en av de populära partytjejerna på skolan. Hennes familj är mest civila och har inte hjältat så mycket. Molly har potentialen att gå långt dock, om hon anstränger sig.


Grace:
Alias: Lana Freeman
Kraft: Ingen

Kraft ursprung: Normal människa.

Lana är något så ovanligt som en första generationens superhjälte utan krafter. Hon är extremt skicklig på kampsort, freeruning, skjutvapen och andra saker man behöver som en vigilante. I övrigt håller hon sig mest för sig själv och pratar inte så mycket.


Lärare
De ordinarie lärarna på specialprogrammet. Ni kommer så klart ha gästlärare också men det här är kärnan i lärarkåren.


Citizen Soldier
Alias: Georgia Pearce

Kraft: Superman nivå superstyrka/tuffhet, Flygare, långsamt åldrande.

Kraft ursprung: Original 101

Georgia Pearce är en av världens första superhjältar. Hon är en amerikansk legend efter hennes insatser under världskrigen och tre utomjordiska invasioner. Hon slutade vara en superhjälte i 30 år efter en katastrofal insats i Vietnam som fortfarande kastar en skugga över hennes namn. Hon har återvänt till capen för att lära upp nästa generation. Pearce kommer lära ut kraftanvändning och praktiskt superhjältande.


Battle!
Alias: Meredith Battle

Kraft: Odödlighet

Kraft ursprung: Atlantiskt odödlighets elixir.

Battle var en superhjälte på 80- och 90-talet och kämpade mot sociala orättvisor och det övernaturliga. Battle är professor i etik nuförtiden då odödlighet inte innebär att hon inte åldras och kommer lära ut socialmobilisering för superhjältar, etik och superkrafter samt Kung-fu.


Dr. Virgil
Alias: Ivan Owen

Kraft: Cyborg med superstyrka och nano-alkemi

Kraft ursprung: Galen vetenskap!

Dr. Virgil var en c-list superhjäte i en grupp med andra tech-hjältar under det tidiga 2000-talet. Han har slutat med superhjältandet för att istället lära ut supervetenskap och leta efter nästa generations stora supervetenskapsman.
 
Top