Nekromanti Superhero team tactics

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Så jag planerar en superhjälte kampanj för en av mina spelgrupper. Den här kampanjen kommer inte starta förrän om ett ganska bra tag så saker är ännu så länge ganska lösa. Kampanjen kommer dock vara betydligt mer i mallen The Authority, The Ultimates, Supreme Power och andra "Person of mass destruction" titlar än något annat. Spelarkaraktärerna kommer vara personer med starka ideologiska och politiska övertygelser och kommer försöka förändra världen för eller senare. En av grupperna som de kommer hamna i konflikt med då är Natos supergrupp.

Natos supergrupp kommer vara den ledande supergruppen på planeten och de kommer ha tre gånger så många medlemar som spelargruppen. Detta kommer vara mer än nog för att förinta planeten. Vad jag vill göra är dock att dela upp dem i undergrupper som sysslar med olika saker, och det är här min fråga kommer. Hur ska jag dela upp dem?

Mina två nuvarande ideer är att antingen ha dem uppdelade i:

-Primärt team med global teleporations som har alla heavy hittersen och sedan under team baserade på de olika kontinenterna som kan kalla in förstärkningar från det primära teamet. Det här är den mest "serietidningsaktiga" versionen.

Eller:

-En uppdelning i tre team. Prime som slåss mot superskurkar och galna vetenskapsmän medan de ser bra ut på nyheterna. Police action team vars jobb är att förinta städer, döda arméer och fungerar mer som vapen. Covert team som fungerar som lönnmördare, gör smutsiga saker som ingen kan få reda på och inte officiellt finns. Det här är versionen som får the Regency att vara som smutsigast.

Men jag är inte riktigt nöjd med någon av de här versionerna.


Medlemmarna av Nato teamet (Regency) kanske spelar roll. Så de är:


-En Superman rip-off eftersom man behöver en superman rip-off. Min superman rip-off kommer vara resultatet att en person har fått krafter på alla de tre sätt som man kan få krafter på i min setting.

- Person som är en stjärna i männsklig form. Helt galna nivåer av energikrafter och kan förstöra länder på en stridsrunda. Är en alien.

-Super telepat. Tänk professor x + Tetsuo typ. Är muterad människa och typen av supers som folk litar mest på.

-Doctor Strange rip-off som stjäl sina krafter från olika kulturers magiska traditioner och "suger ut" magin ur dem tills de inte är verkliga längre.

-Taktiskt och socialt supergeni. En del Lex Luthor och en del spin doctor. Inga egentliga krafter.

-Superutredare med få faktiska krafter. Lite Batman men mest the Question.

-Maskin geni som bygger superscience maskiner, robotar och så vidare men så hatar att vara i fält själv och tycker robot dräkter är idiotiska.

-Kille med energi absorbation som blir mäktigare och mäktigare desto mer man skadar honom. Lite Sebastian Shaw, lite Winter från Stormwatch. Jag tänker sno Winters spetsnaz bakgrund rakt av.

-Super android/robot. Typ Ultron blandad med Spartan från Wildcats.

-100% osårbar person med superstyrka. För ibland behöver man låta spelarna lösa saker genom att kasta ut någon i rymden.

-Världens bästa sniper. Hawkeye med ett gevär.

-The Flash rip-off som kan flyga.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Hur ser resten av världen ut? Behöver folk från Nato-gruppen generellt sett arbeta i team? De känns mer som individualister/experter för mig. Sedan ser jag inte någon ledartyp i gruppen? Har de historiskt sett haft ett behov av att jobba ihop?

Jag skulle konstruera ett par grupperingar med D&D-feel. Ett par tanks, ett par controllers och en leader eller liknande. Blanda sedan in en satelit/scout (tittar på de två sista) för att stöka till det.

Men lång historia kort, hur ser de problem som de skall lösa/har löst tidigare generellt sett ut?
 
Top