Nekromanti Superhjältar och feberdrömmar

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Apropå serien Superhjältarna drabbades av jag en anknuten feberdröm nyligen. Seriens galleri hade vuxit och blivit nordiskt med Kjempegutten (som kastade harpun), Sergeant Sisu (som kastade eldkulor, dvs molotovcocktails), Kantele (som spelade musik med sinnespåverkade kraft), Hekla (som kunde frammana jordbävningar och vulkanutbrott), samt Holger Danske (som slogs med ett magiskt svärd).

Storuggla

Champion
Kjemegutten? Nu vet jag inte, men om jag var skurk skulle jag nog inte precis skaka av skräck om någon med det namnet dök upp.

Storuggla, som drömde att han körde traktor åt banproduktion i natt

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Secret origins

Nu vet jag inte, men om jag var skurk skulle jag nog inte precis skaka av skräck om någon med det namnet dök upp.
"Brottslingar är ett lättroat släkte. Min förklädnad måste paralysera dem i skrattkramper. Och när jag satt i mitt bibliotek och funderade kom plötsligt en torsk inflygande genom rutan. Så skapades Kjempegutten."

/tobias

Nightowl

Champion
Köp norsk torsk!

Den mariginellt seriösa serien Justice League International från DC utspelade sig delvis i Europa. Vid nåt tillfälle råkade de ut för en grupp stolliga superskurkar med gimmicks baserade på sitt respektive lands maträtter - en tysk beväpnade med dödliga kast-korvar, t.ex. - och när de här skurkarna hade en repeat appearance hade de, som superskurkgäng plägar göra, utökat sin kader.

En av rekryterna var norrmannen Lutefisk, som använde ett kemiskt vapen baserat på, rätt gissat, lut.

Jag har alltid velat skriva en fanfic där han får en flickvän som kallar sig Surströmmingen och dom goes Bonnie and Clyde någonstans vid norsk-svenska gränsen.

Erik

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Selbstverständlich

När man har feber kan man knappast vara genuint kreativ. Mitt undermedvetna lekte givetvis med klichéer av värsta slag.

Nightowl

Champion
Re: Selbstverständlich

Kul blev det i alla fall!

I vår gamla Marvel-kampanj fanns ett gäng SLPs som hette Skandinaviska Skvadronen - deras danske representant hette Holger Danske och had ett magiskt svärd. Great minds think alike!

Erik

Johan K

Gammal & dryg
Haha !
Scjyssta hjältar måste jag säga ! =)
Feberdrömnar är alltid lika trevliga, på det sättet att man alltid drömmer så ämlans mysko. :gremgrin: