Nekromanti Superhjältekampanj - att få fram temat...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
(Den här tråden är väl till viss del öppen för mina spelare också, om de tycker sig ha nåt att säga - så om man skriver något specifgikt plot:igt kan man väl kanske använda spoliertaggar, OK?)

Nå; jag har dragit igång en superhjältekampanj. Den är tämligen traddig, och har (är det tänkt) fokus på inlevelse snarare än coola superstrider. Vi har en del coola superstrider också, såklart, men det är inte där jag vill lägga fokus.

Nå; när jag startade den här kampanjen hade jag ett tema i tankarna. Kalla mig narrativist om ni vill (eller nä förresten, gör inte det) men jag skulle vilja att detta tema faktiskt satte en ton och gav en känsla/stämning i spelet. Kort sagt, jag vill att den berättelse vi väver ska ha element som anknyter till det tema jag tänkt mig.

Så; vad är temat, då? Jo, tanken är att jag knyter supervarelsernas situation till andra världsförändrares. Alltså; supervarelser, "Gestalter", skapas i "vågor". Det har tidigare kommit, såvitt man vet, en våg - och nu har det kommit en till. Den förra skapade ett fåtal Gestalter. Dessa försökte på olika sätt förändra världen.

MEN - här är poängen - de misslyckades. Kampanjens nutid ser ganska exakt likadan ut som vårt 1987 (för det är det året kampanjen utspelar sig). Så; likt hippierörelsens revolt mot samhället som egentligen inte ledde så jädra långt, så har också de här gamla hjältarna gett upp.

Och nu kommer en ny våg Gestalter, som på ett eller annat sätt vill göra ett intryck på världen - eller som i vissa fall kämpar med ansvaret det innebär att ha krafter, som vacklar i tron inte på den egna förmågan, utan den egna rätten att förändra.

Nå; jag har en spelare vars rollperson hamnar i den senare gruppen, mycket pga sin religiösa uppfostran. Gestaltskapet är "för mycket att bära för en människa", en frestelse, etc. Jag har en spelare vars rollperson helt tagit avstånd från möjligheten att han skulle kunna vara en Gestalt (knepigt att hantera i kampanjen; men jag har ett par idéer). Jag har också en spelare som verkligen är... "rättrådig", som vill kämpa för rättvisan etc. Han vill inte ens dölja sin identitet, så fin och modig är han.

Så; i gruppen finns motsättningar, och det är fett najs.
Varje karaktär har också inre problem att brottas med, och familjesituationer som kanske inte är helt okomplicerade när det gäller just Gestaltskapet.

Men, personlig ångest och krångliga familjerelationer har Spiderman redan gjort. Det är fett najs att mina spelare är med på de noterna och faktiskt aktivt skapar sig den sortens problem och problematiserar kring hjälterollen...

Men; jag funderar på hur jag i högre grad skulle kunna få in temat; den gamla cyniska gruppen av före detta världsförbättrares uppgivenhet, den nya gruppen av fräscha Gestalters tvekan inför den egna förmågan.

Vettefan om jag ens är begriplig, men om nån har några kommentarer eller idéer på element man skulle kunna stoppa in i plotten så är jag idel öron... eller ögon, kanske, eftersom jag inte kör någon talsyntesmjukvara =)

Wilmer

Hero
Läs Watchmen[ANT]

Srsly. Watchmen handlar om just det där och då är det inte bara hjältarna själva som ifrågasätter sin rätt utan alla (Who watches the Watchmen?). Powerleveln är ganska rejält vrickad där dock eftersom en är i stort sett omnipotent, en superintelligent och resten bara är pajasar som är bra på trubbigt våld eller har byggt en svävare med tårgaskanoner. Hur starka/användbara förmågor har rollpersonerna?

krank

Re: Läs Watchmen[ANT]

Wilmer said:
Hur starka/användbara förmågor har rollpersonerna?
Tja, jag skulle vilja kalla dem "X-men-nivå", typ. Fast OK, X-men är ju ganska olika av sig, så det kanske inte säger så mycket.

Vi har en med superstyrka och supertålighet (den religiösa killen), en med supersnabbhet och superavståndsvapen (killen som tar avstånd), och en med kraftfält och empatikrafter (typ svaga telepatikrafter) (den heroiske killen).

Typ så. Har funderat på att nerfa dem en smula men kommit fram till att det funkar rätt hyfsat ändå.

Så vi ligger alltså ovanför Watchmen, generellt.

Wilmer

Hero

Det låter inte som de skulle kunna åstadkomma så mycket en driftig dödlig med en gaffeltruck/snipergrupp/lögndetektor skulle kunna, om man bortser från att leda folkrörelser.

krank

Wilmer said:
Det låter inte som de skulle kunna åstadkomma så mycket en driftig dödlig med en gaffeltruck/snipergrupp/lögndetektor skulle kunna, om man bortser från att leda folkrörelser.
Typ så. Och trots allt finns det ju en del driftiga dödliga som leder folkrörelser också, ju.

Nässe

Myrmidon
För att vara lite frågvis... vad är temat?

MEN - här är poängen - de misslyckades. Kampanjens nutid ser ganska exakt likadan ut som vårt 1987 (för det är det året kampanjen utspelar sig). Så; likt hippierörelsens revolt mot samhället som egentligen inte ledde så jädra långt, så har också de här gamla hjältarna gett upp.

Och nu kommer en ny våg Gestalter, som på ett eller annat sätt vill göra ett intryck på världen - eller som i vissa fall kämpar med ansvaret det innebär att ha krafter, som vacklar i tron inte på den egna förmågan, utan den egna rätten att förändra.
De gamla har redan försökt revoltera men misslyckades, kampen var hopplös- de unga kaxiga som ifrågasätter om man överhuvudtaget får lov att försöka förändra världen?

Är det en tolkning som stämmer?

Så temat är något i stil med- "kan en människa (gestalt) förändra sin värld- och har man i så fall rätten att göra det, eller är vi offer för en hemsk och styrande omvärld som blir som den vill oavsett vad vi gör...."

Då blir väl tanken förståss att bygga in detta tema i de konflikter som finns...

Låta RP kunna förändra världen- med ödesdigra konsekvenser... väljer de att agera så kommer deras handlingar skaka världen- är detta rätt elelr fel, ska en man dö istället för tio- den typen av val i handlingen...

Sen kan man ju anspela på första delen av temat (de gamla gestalterna) genom att plötsligt visa upp en gestalt som för tio år sedan slogs för exakt samma sak smo RP- och uppenbarligen misslyckades... De kan till och med få se hur den gamla gestalten gottade sig i sina framgånger... och tiden och nuvarande situation visade tydligt att det inte spelade någon roll...

Sen måste du ha med personer som öppet ifrågasätter Gestalternas rätt att agera- kanske en opposition till detta- gestalter som tar sig en massa rättigheter, så att RP blir fast i mellanrummet och till slut tvingas välja...

Sen kan man ju också säga att det skulle kunna finnas en skillnad på tema och tema... i alla fall tänker jag så. Jag som SL har en idé om det tema jag driver utifrån, sen kommer varje rps tema mer ligga i händerna på spelaren- både hur karaktären skapas och hur den drivs framåt... Detta måste ju hela tiden samspela med det tema SL driver- föda varandra och anpassas till varandra...

En tanke till att utgå ifrån angående tema...

"Låta hemska saker hända för att..."

man väljer att göra det ena elelr det andra i temats två olika ytterligheter

"Låta hemska saker hända för att..."
RP inte vill vara gestalt- enbart gestaltkrafter kan rädda hans döende syster

RPn inte döljer sin identitet och öppet visar sin kraft- låt slp kidnappa hans bror, låt tidningarna hänga ut honom, låt den aktuella nationen starta ett meningslöst och hemskt krig- och låt regeringen kräva att han ska göra skillnad i detta krig... Bör gestalter gå in i krig- kan man med destruktiva krafter skapa gott?

Tema!

Nässe

Myrmidon
Alltså

SLP som trycker på från ena eller andra hållet och RP måste välja...

Sen finns det ju en massa färg att göra också... Berättelser om människor i världen kan anspela på detta... kvinnan som trots sina 12 barn och arbetslöshet blev president- hon kunde förändra (sin) världen!

Väv in ditt tema i färgen överallt hela tiden...

Cyniska byråkrater som pratar skit om de fattiga och vilket slöseri med pengar det är att försäka ändra på detta- låt sedan samma byråkrat se ljuset och gå med i en anarkistisk motståndsrörelse- låt honom sedan försöka värva RP för kampens skull...

Om RP inte går med- låt honom skjutas av polisen- låt det sedan bli tydligt att det han kämpade verkligen var en enormt god sak....

Ja, you get what I´m going at...